Mätning av nätfrekvensen 50 Hz med ljudkort??
Mätning av nätfrekvensen 50 Hz med ljudkort??
Jag vill mäta nätfrekvensen 50 Hz med mycket hög noggrannhet med hjälp av ljudkortet och ett egetskrivet Basic-program (PowerBasic). Men jag har inte den blekaste aning om hur man "pratar" med ett ljudkort. Någon som har några tips?
Re: Mätning av nätfrekvensen 50 Hz med ljudkort??
nej, du kan inte mäta den med mycket hög noggranhet, samplingshastigheten räcker inte och man har inte koll på hur bra den samplar
du kanske kan få 2 decimaler om du har tur, två som man kan lite på
ska du ha mycket hög noggranhet så bör man klara runt 0.000,000,000,1 hz med lite möda och stort besvär
ska du ha mycket hög noggranhet så bör man klara runt 0.000,000,000,1 hz med lite möda och stort besvär
Och dessutom är nätets frekvens oerhört stabil, speciellt över längre tid.
Hur noga och hur länge behöver du mäta? Är det medelvärdet under en tid eller momentanvärden på enstaka perioder? Är det ljudkortet som är viktigt eller nätfrekvensen?Fim skrev:Jag vill mäta nätfrekvensen 50 Hz med mycket hög noggrannhet med hjälp av ljudkortet och ett egetskrivet Basic-program (PowerBasic). Men jag har inte den blekaste aning om hur man "pratar" med ett ljudkort. Någon som har några tips?
Hur som helst så är en gräns ljudkortets referensklocka och den är i det flesta fall "så där".
Jag ser att du finns i Järfälla. Jag finns på Söder och har en frekvensmätare / räknare med en en väldigt bra referens och en mätare med hög upplösning, 12 siffror om jag minns rätt, ifall du är intresserad.
Har du tillgång till en mekanisk verkstad så kan vi byta tjänster....
Senast redigerad av janaf 2 februari 2012, 14:00:34, redigerad totalt 1 gång.
Rent principiellt och matematiskt kan du göra det med ljudkortet. Med ett vettigt ljudkort ska du inte tappa några samples. Noggrannheten bestäms av två faktorer i stort, dessa är noggrannheten på oscillatorn som taktar samplingen, samt samplingslängden. Visst samplingshastigheten påverkar också men inte så att det finns någon fysikalisk begränsning. Så länge den analoga bandbredden är större än den frekvens man önskar plocka fram och bruset tillräckligt lågt kan man faktiskt sampla långsammare än 50 Hz och ändå plocka fram 50 Hz signalen. Detta pga av något som kallas vikning (aliasing). Drift mm i oscillatorn slår igenom rakt på din skattning och ju längre sampling du analyserar desto finare upplösning får du.
Det vanligaste sättet att skatta frekvensen är att gå via en FFT (Fast Fourier Transform). Det kan tänkas finnas något bibliotek som innehåller rutiner för det i basic.
Det vanligaste sättet att skatta frekvensen är att gå via en FFT (Fast Fourier Transform). Det kan tänkas finnas något bibliotek som innehåller rutiner för det i basic.
- SeniorLemuren
Så det finns alltså en absolut definition på mycket hög noggrannhet när det gäller frekvensnogranhet, eller är du bara ute och cyklar?grym skrev:nej, du kan inte mäta den med mycket hög noggranhet, samplingshastigheten räcker inte och man har inte koll på hur bra den samplar
Basic och noggranhet känns som två motsägelser.
mycket hög noggranhet i mina ögon är ungefär så bra man kan mäta med utrustning man kan få tag i som privatperson
inte mäter man passbitat med tumstock
ts måste speca vad han vill ha, jag gav ett perspektiv på vad som är möjligt som privatperson och relativt enkla medel
inte mäter man passbitat med tumstock

ts måste speca vad han vill ha, jag gav ett perspektiv på vad som är möjligt som privatperson och relativt enkla medel
Låt mig förklara lite närmare.
Det är just ostabiliteten i nätfrekvensen jag är ute efter, och det är den momentana frekvensen jag vill mäta, med hög noggrannhet avser jag i det här fallet två decimaler.
Kolla här så förstår ni nog vad jag vill åt:
http://hem.bredband.net/lagaren/earthh09.pdf
Det är just ostabiliteten i nätfrekvensen jag är ute efter, och det är den momentana frekvensen jag vill mäta, med hög noggrannhet avser jag i det här fallet två decimaler.
Kolla här så förstår ni nog vad jag vill åt:
Att försöka mäta nätfrekvensen med två decimaler nogranhet
ger inte något använbart resultat.
Vad jag vet är korttids toleransen +- 0,2[Hz]
Medelvärdet för länger tider utgämnas till 50,000....[Hz]
inom gränsvärdet.
I praktiken 50,2[Hz] dagtid - normallastider.
Minskning till 49,8[HZ] natt - låglasttider.
Endast vid överbelasting eller andra fel utanför gränsvärdet.
MEN medvärdet utgämnas till 50,000....[Hz] snarast möjligt.
ger inte något använbart resultat.
Vad jag vet är korttids toleransen +- 0,2[Hz]
Medelvärdet för länger tider utgämnas till 50,000....[Hz]
inom gränsvärdet.
I praktiken 50,2[Hz] dagtid - normallastider.
Minskning till 49,8[HZ] natt - låglasttider.
Endast vid överbelasting eller andra fel utanför gränsvärdet.
MEN medvärdet utgämnas till 50,000....[Hz] snarast möjligt.
GFEF, har du tittat på länken som Fim länkade till. Då förstår du nog mer vad han vill göra.
Vill man mäta med två decimalers noggrannhet får man ca 200 ppm jitter-tolerans. Vilken skräpkristall som helst har bättre jitter än det. En standard-oscillator har väl ett jitter på mellan 10-100 ppm. Så ljudkortet bordet inte ha några problem att sampla tillräckligt noggrannt.
Lite info om FFT som kan vara av intresse: http://www.vlf.it/fft_beginners/fft_beginners.html
Som man ser så får man upplösningen i FFT som samplingsfrekvens/FFT-längd. Så säg att du har 500 Hz samplingsfrekvens (10 ggr översampling av 50 Hz) och vill ha två decimalers upplösning så behöver du ha en längd av 65536 (eftersom längden av FFT behöver en tvåpotens), dvs 500/65536 = 7.6 mHz frekvensupplösning.
(Vad man kan se är att varierar signalens frekvens snabbare än 1/upplösningen så kommer det inte fungera, dvs med två decimalers upplösning kan man inte se snabbare förändringar än ett medelvärde av ca 10 sekunder.
Blueint, vad har basic och noggrannhet för motsatsförhållande? Snarare att det säkert är grymt långsamt... Men det är en annan femma.
Vill man mäta med två decimalers noggrannhet får man ca 200 ppm jitter-tolerans. Vilken skräpkristall som helst har bättre jitter än det. En standard-oscillator har väl ett jitter på mellan 10-100 ppm. Så ljudkortet bordet inte ha några problem att sampla tillräckligt noggrannt.
Lite info om FFT som kan vara av intresse: http://www.vlf.it/fft_beginners/fft_beginners.html
Som man ser så får man upplösningen i FFT som samplingsfrekvens/FFT-längd. Så säg att du har 500 Hz samplingsfrekvens (10 ggr översampling av 50 Hz) och vill ha två decimalers upplösning så behöver du ha en längd av 65536 (eftersom längden av FFT behöver en tvåpotens), dvs 500/65536 = 7.6 mHz frekvensupplösning.
(Vad man kan se är att varierar signalens frekvens snabbare än 1/upplösningen så kommer det inte fungera, dvs med två decimalers upplösning kan man inte se snabbare förändringar än ett medelvärde av ca 10 sekunder.
Blueint, vad har basic och noggrannhet för motsatsförhållande? Snarare att det säkert är grymt långsamt... Men det är en annan femma.
Andax
>GFEF, har du tittat på länken som Fim länkade till.
>Då förstår du nog mer vad han vill göra.
Earth Hour var en manifestation där man under kvällen den 28 mars 2009 uppmanades att
släcka ljuset under en timme mellan kl 2030 och 2130 lokal tid. En sådan maning är ganska
unik och om den efterlevdes i större utsträckning (en liten lampa per invånare i Sverige
motsvarar 250 MW) borde genomslaget på nätfrekvensen vara fullt märkbart.
Eftersom det är medevärdet som försökers konstathålls till
till 50,000....[Hz].
Är korttids föråndringar i nätfrekvensen inget säkeret mått
på korttids effktförändringar.
Troligare ett resultat av styrning medevärdet nätfrekvensen.
>GFEF, har du tittat på länken som Fim länkade till.
>Då förstår du nog mer vad han vill göra.
Earth Hour var en manifestation där man under kvällen den 28 mars 2009 uppmanades att
släcka ljuset under en timme mellan kl 2030 och 2130 lokal tid. En sådan maning är ganska
unik och om den efterlevdes i större utsträckning (en liten lampa per invånare i Sverige
motsvarar 250 MW) borde genomslaget på nätfrekvensen vara fullt märkbart.
Eftersom det är medevärdet som försökers konstathålls till
till 50,000....[Hz].
Är korttids föråndringar i nätfrekvensen inget säkeret mått
på korttids effktförändringar.
Troligare ett resultat av styrning medevärdet nätfrekvensen.
Aha,
Finns det någon nätövervakning online där man kan se frekvensen och kanske produktionseffekten också?
Ser man på diagmen i den länkade filen så ser man att bortfallet av Forsmarks 900MW 2006 kompenserades bort på ca en halv minut.
Ska Earth Hour synas på frekvensen så måste alltså alla alltså stänga av inom några sekunder samtidigt för att det ska märkas.
Och till skillnad mot Forsmarks bortfall så är Earth Hour känt även av kraftplanerarna i förväg så dom kan säkert kompensera bort det så att det blir i det närmaste omätbart. På det sättet alltså.
Finns det någon nätövervakning online där man kan se frekvensen och kanske produktionseffekten också?
Ser man på diagmen i den länkade filen så ser man att bortfallet av Forsmarks 900MW 2006 kompenserades bort på ca en halv minut.
Ska Earth Hour synas på frekvensen så måste alltså alla alltså stänga av inom några sekunder samtidigt för att det ska märkas.
Och till skillnad mot Forsmarks bortfall så är Earth Hour känt även av kraftplanerarna i förväg så dom kan säkert kompensera bort det så att det blir i det närmaste omätbart. På det sättet alltså.
Kan man inte ha en riktigt bra 50Hz referens och mixa
nätfrekvensen med och så låta ljudkortet mäta på
produkten?
nätfrekvensen med och så låta ljudkortet mäta på
produkten?
nix, hamnar under 20 hz, ljudkorten har högpassingång
det finns labbprogramm till datorer, annvänd en sådan som har frekvensmätning
och filma skärmen under timmen så får man loggning
kiss reglen är hård
det finns labbprogramm till datorer, annvänd en sådan som har frekvensmätning
och filma skärmen under timmen så får man loggning
kiss reglen är hård