hjälp med inkoppling av induktiva givare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lapin

hjälp med inkoppling av induktiva givare

Inlägg av Lapin »

Behöver bara en liten knuff i rätt riktning. Jag kör ju med GD VSD-ex och har kopplat in givaren på Home+ pinen, Problemet är att givaren drivs via 10-30 vdc och det finns bara 5vdc ut från drivaren. Har då kopplat in 24 vdc från nätagget i styrskåpet men Mach registrerar inte när givaren bryter. Måste jag kanske koppla ihop minussidan (och går det göra utan problem) med GND på drivaren så att den på så sett har något att "dra" emot, eller hur gör man? en liten skiss så ni förstår hur det är nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: hjälp med inkoppling av induktiva givare

Inlägg av Icecap »

Fullständigt omöjligt att svara på utan att veta vad givaren ger ut av signal!
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

I grunden är utsignalen samma som matningsspänningen minus några volt för transistor steget. Men så finns det givare med pnp eller npn utgång, vanligast är pnp, dvs 24VDC ut vid signal. Npn utgångar är alltid 24VDc och "sänks" ned mot noll vid signal.

Det är rätt att göra som det är på skissen om du har 24V ingångar och en vanlig givare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men ändå kan det saknas ett pull-down motstånd då, helt beroende på hur ingången "ser ut".
H.O

Inlägg av H.O »

Lapin,
"Minus" på ditt aggregat måste vara ihopkopplat med GND i kontakten på VSD-XE. MEN, och detta är ett stort MEN, om givaren ger 24V ut så är det INTE bra för VSD-XE, den är anpassad för 5V signal-nivå om jag inte minns fel (kommer inte åt manualen nu). Om du ansluter 24V till dess ingång finns risken att du förstör ingången - åtminstånde :-(

Så som de andra grabbarna säger går det inte att ge något bra svar utan att veta vad det är för givare. Koppla inget mer förrän du kollat:
A) Vad förväntar sig VSD-XE på ingången (5V, 24V, slutning till GND?) och...
B) Vad är det för typ av givare och vad lämnar den för den signal ut. (Länk till datablad för givaren i fråga behövs så kan vi hjälpa dig).
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Lapin!

Jag vill bekräfta det H.O skriver. Koppla inte in signalen till pinne 4 på kontakten innan du vet vilken spänningsnivå som kommer ur givaren. Är det 24V så finns det mycket stor risk för att du förstör din VSD-XE, det är inte roligt.

Leta efter databladet till givaren och posta en länk eller dokumentet här i tråden så kan vi hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Tack för alla svaren! Måste ha varit båsig i skallen igår som ger så lite info och dessutom postar i fel kategori :oops:

Hursomhels så kommer lite mer info här.
Givarna är av märket CONTRINEX modell DW-AD-624-M5 PNP NC databladet finns HÄR
Kan inte riktigt se vilken signal VSD-XE förväntar sej, man jag tror det är som H.O säger endast 5 vdc. Så hur gör man nu? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett bra och säkert sätt är att använda en optokopplare! Även vid ett katastrofalt fel på 24V sidan kan ingången till VSD-XE'n inte förstöras!

EDIT: postade tydligen samtidig...

Men om du använder den som NPN och har ett pull-up motstånd till 5V ska det gå alldeles bra! GND på de olika delar ska såklart vara ihopkopplat.

Men jag hade ändå vald optokopplarlösningen, då är man säker!
H.O

Inlägg av H.O »

Givaren är ju tydligen en PNP vilket betyder att dess utgång switchar till typ matningspänning (10-30V). Alltså inte lämplig att ansluta direkt till en ingång anpassad för 5V.

Jag undrar om inte VSD-XE redan HAR optokopplare på HOME-ingången (jag kommer som sagt inte åt databladet nu). Om så är fallet borde det finnas en spec på hur mycket ström den ingången 'drar' och sedan räcker det med en extra resistor i serie med ingången. Om optokopplare saknas är en extern sådan nog den bästa lösningen även om en t.ex en resistor/zenerdiod kombination skulle funka också.

Om VSD-XE har optokopplare och vi räknar med att den vill ha 5mA vid 5V för att vara "till" så tar du ett motstånd på (24-5)/0.005=3800ohm i serie med givarens utsignal. Värdet är inte speciellt kritiskt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om jag läser databladet korrekt...

Du har givaren med utgång enligt det vänstra första sidan.

Problemet är att den aktivt drar pinnen till +Vb, vilket är för
mycket för din ENC. En optokopplare är en lösning.
En spänningsdelare med två motstånd kan kanske fungera om
det går att anpassa till impedansen på ENC ingången bl.a.

Och ja, oavsett lösning (förrutom optokopplaren) så måste alltid
jord/gnd vara gemensam.

> Men om du använder den som NPN...

Han skrev att det var PNP modellen och jag tror inte att man kan välja
(mer än då man köper den...).
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Det vore ju klart enklast för mej ifall VSD:n har optokopplare på HOME ingången, har kollat databladet men är inte riktigt säker på om så är fallet, kanske skulle någon av ni "vana" elnissar kunna kolla på databladet? Om den har optokopplare, skulle isåfall ett 4.7k motsånd i serie fungera? (Tror jag har något sånt liggandes)

bifogar PDF:en
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Home switch
Optional home switch should be connected between pins 4 and GND.
Contact to other conductors and machine ground must be avoided.
Antigen en givare med NPN, OC eller "reläutgång" eller en optokopplare.
PNP varianten du har nu fungerar inte direkt utan t.ex en optokopplare.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Du kan också testa om det inte går att driva den på 5V direkt, jag har kört givare på betydligt lägre spänning än de är märkta med utan problem.

MEN det är givetvis inte lämpligt om det innebär katastrof utifall givaren fallerar.
H.O

Inlägg av H.O »

Så här kan du ansluta givaren med hjälp av en optokopplare, t.ex PC817:
Optokopplare.JPG
Men...
Har då kopplat in 24 vdc från nätagget i styrskåpet men Mach registrerar inte när givaren bryter.
Mach3 kommer aldrig att registrera något via DEN ingången. HOME i ENC-kontakten är till för VSD-XE's automatiska referens/home-körningsfunktion, det finns ingen 'koppling' tillbaks till Mach3 via denna ingång. Då skall du istället ansluta givaren till ditt break-out-kort (om sådant finns) eller direkt till LPT-porten. Skissen ovan funkar bra för direkt anslutning till LPT-porten, hurvida den funkar till ett break-out-kort beror, som vanligt, på hur det specifika kortet är uppbyggt.

Det är möjligt att det går att konfigurera VSD-XE så att den "skickar vidare" HOME-signalen till en av sina utgångar men då är det denna utgång du måste "koppla ihop" med Mach3 på lämplig sätt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med PNP-utgång är en optokopplare given! Fördelen är att man kan byta senare i livet till en annan "likvärd" givare utan att skulle börja fibbla med spänningsnivåer eller liknande, det blir bara att skruva i och det fungerar. Såklart kan man använda en transistor mellan men jag vill förespråka något aktivt element mellan, det blir en aning mer pyssel men sedan är det skottsäkert.

Och min erfarenhet är att det finns rikligt med saker som kan strula, man behöver inte främja strul om man kan låta bli! En sak man vet fungerar rätt är en sak mindre att felsöka.
Skriv svar