Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Här har ni en som hyr ut och säljer laser produkter.
Svimade nästan av priset :shock:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

var? :D
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Trevliga priser...
Laserprojektor B-2 2 W blå laser med CT 6215 scanners 560240 kr
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:shock:

Minns när de blåa lysdioderna var "nya" och kostade 600kr/st i Elfa...
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Meduza skrev:Trevliga priser...
Laserprojektor B-2 2 W blå laser med CT 6215 scanners 560240 kr

äsh, det var ju billigt!

Laserprojektor G-15 15 W grön laser (17 W i verkligheten) med LM 2 scanners 587218 kr
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Är det någon här som sitter och trycker på ett bra schema på en parallellports DAC till själva laserstyrningen?

Har kollat på:

http://24.200.192.31:81/LaserShow/image ... elPort.jpg

http://24.200.192.31:81/LaserShow/Galvo ... rutchi.pdf

Men på den första så är det inga DAC inkopplade sen så vet jag inte om det fungerar tillsammans med programmen Mamba eller Popelscan.

Så är det någon som vet ett bättre schema så är det välkommet att lägga upp en länk.

Edit: länkade till samma sak två gånger men nu ska det fungera.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Har du nån länk till programmen? Jag håller på att experimentera med en seriell DAC med SPI interface. Får se vart det bär.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med spegelpositionerna...
Jag har förminskat fästena för styr-armarna så långt det går nu. Men precis som EagleSpirit så funderar jag på hur man ska placera speglarna.

Här är några varianter:
Bild
(Den gröna fyrkanten är spegeln.)

1-alternativet har jag testat. Skulle X-alternativet fungera, eller skulle det bli samma resultat som 1an?
2an vore idealet, men där ska ju även positionsavläsaren sitta.

När jag bestämt var spegeln ska sitta så kommer jag såga bort onödig aluminium från styr-armen.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag tror att alternativ 2 är den bästa lösningen.

Groover: Här är länkar till programmen. Om du får det att fungera så är du jätte snäll om du skriver det och lägger upp ett schema på din variant.

I Mamba Black så blir ut funktionen låst efter 30sek, pga av att det är ett demo?

Mamba Black 2004
http://www.downloadcounter.de/counter.p ... r=flashman

Popelscan
http://www.mylaserpage.de/down/popelscan.zip

Parallellport DAC:en på mylaserpage.de under Hardware verkar lite spännande, skulle gärna vilja se ett schema på den...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

JimmyAndersson: Jo det är ju ett problem. Men frågan är om inte hela skiten är för tung ändå, så att det inte spelar någon roll om vi får dit spegeln perfekt eller inte.

Jag har mer och mer gått över till att köra på en egen konstruktion men jag tänker fortfarande testa klart den här varianten för man vet aldrig :D

Vad jag kommit fram till så om man placerar den som varianterna 1 och X kommer skalan inte bli linjär. Pga. av förskjutningen kommer lasern träffa på olika ställen av spegeln och kommer därför betyda förskjutna vinklar och grejjer. Tänker jag rätt?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Logan skrev:Japp det skulle vara nice, men galet vad speglar det måste vara då, får ju inte vara mer än 2mm mellan strålarna då.

EDIT: Räcker ju med att ha 4 långa bitar och sedan rikta lasen lågt så skulle det ju funka
De använder speciella speglar som bara reflekterar vissa färger och som är genomskinliga för resten. På så vis kan man kombinera ihop laserstrålar med olika färger så att de hamnar på varandra och inte behöver ligga bredvid varandra. Då behöver man inte så stora speglar på sina galvanometrar som ska röra sig.
Hans T

Inlägg av Hans T »

Hej på er!

Jag hittade er diskussion om att bygga egna laserprojektorer då jag gick igenom statistiken för min sida www.lasereffects.se och tänkte tipsa om lite bra länkar för folk som gillar laser.

Först ut blir www.laserfreak.org , där finns det ett bra forum med en massa matnyttig information.
Sen så ser jag att ni redan har länkat till popelscan som hittas på www.mylaserpage.de , där går det även att köpa ett bra startkitt som innehåller MOT-1 scanners samt en parallellports-dac som funkar tillsammans med popelscan. För lite mer avancerad grafik så är nästa steg M6008 eller M9024 med easylase kortet (www.jmlaser.com) samt mamba programvaran från Medialas (www.medials.de) alternativt laser design studio (www.laserdesignstudio.de).
För att förtydliga lite så är priserna på min sida exkl. moms.

Är det något mer ni funderar över så är det enklast att skicka ett mail till mig då det inte är säkert att jag kommer att titta in här allt för ofta.

Med vänliga hälsningar
Hans Törnquist
www.LaserEffects.se
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag mejlade till han som har sidan www.mylaserpage.de
Parallellports DAC:en kostade 80
Lite dyrt tycker jag men nu vet ni.

Välkommen till forumet Hans!
Du får gärna berätta mer om lasrar du som förmodligen har stor koll på det :)

Det skulle nog uppskattas om du gjorde det i den här tråden! :D

Såg att du säljer samma saker som på www.mylaserpage.de tex Easylas USB mm.
Men har du någon parallellports DAC som kostar mindre än 80?
Hans T

Inlägg av Hans T »

Jag har tyvärr inga billigare dac:ar att erbjuda, jag vet inte om denna http://www.linux-laser.org/ länk har varit uppe redan men där finns all information till att bygga hyffsat billig hårdvara.

Sen så är jag lite osäker på vad ni är intresserad av så jag ska fösöka att svara på så många frågor som möjligt.
Skriv svar