Experiment med 2st mikrofoner och en mixer
Experiment med 2st mikrofoner och en mixer
Fick en idé om experiment med min mixer jag tidigare byggt http://elektronikforumet.com/forum/view ... r&start=30 plus mitt mikrofonförstärkarbygge http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=39314.
2st mikrofoner med tillhörande mikrofonförstärkare kopplade till mixern ger
bättre prestanda än 1 mikrofon med signal dubbelt förstärkt.
Sedan kan jag styra looben också om jag adderar fördröjning till vardera micken.
Nu är jag sugen på experiment!
2st mikrofoner med tillhörande mikrofonförstärkare kopplade till mixern ger
bättre prestanda än 1 mikrofon med signal dubbelt förstärkt.
Sedan kan jag styra looben också om jag adderar fördröjning till vardera micken.
Nu är jag sugen på experiment!
Re: Experiment med 2st mikrofoner och en mixer
Att spela in med två mikrofoner är en klassisk effekt, något som jag ofta hör på konserter är två mikrofoner om vardera sida till virveltrumman.
Förr såg man ofta att att man hade 2 tätt monterade mikrofoner vid röstupptagning utomhus.
Jag inbillar mig att det var för att vindljud togs upp lika i de 2 mikrofonerna medan talet var betydligt starkare i den ena mikrofonen. Om man då adderar utsignalerna i motfas försvinner vindljudet.
Är det någon som vet om ovanstående är korrekt?
Nuförtiden ser jag aldrig 2 tätt sittande mikrofoner vid utomhusupptagningar ändå kan reportrar stå i nästan full orkan utan att vindljud stör. Hur löser man problemet med vindljud nuförtiden?
Jag inbillar mig att det var för att vindljud togs upp lika i de 2 mikrofonerna medan talet var betydligt starkare i den ena mikrofonen. Om man då adderar utsignalerna i motfas försvinner vindljudet.
Är det någon som vet om ovanstående är korrekt?
Nuförtiden ser jag aldrig 2 tätt sittande mikrofoner vid utomhusupptagningar ändå kan reportrar stå i nästan full orkan utan att vindljud stör. Hur löser man problemet med vindljud nuförtiden?
Man mickar vanligtvis med två mikrofoner, i talsammanhang, för att dubblera
membranytan och således slipper man förstärka lika mycket. Det är mycket
användbart om man har problem med rundgångar eller svaga talare.
När man mickar trummor med två mickar (en över och en under) så görs
det för att få med både ljudet från skinnet (uppe) och samtidigt ha kontroll
över sejarmattan (under). Den undre micken fasvänds 180 grader för att
signalerna inte ska ta ut varandra.
I vissa fall använder man även tre mickar (två uppe och en nere) den ena
"låter" då oftast inte utan används till triggar, effekter etc.
EDIT: En annan variant av dubbelmickning (det finns egentligen flera fall
där det är användbart) är uppmickning av gitarrförstärkare. Man sätter en
mick på varsin högtalare, lite off center och panorerar sedan ut dessa till
nästan max (kl 08-16 eller 09-15). det ger ett lite fetare samt mer levande
ljud som fasar lite med sig självt. Detta görs ofta i metal sammanhang och
då ofta med två olika typer av mikrofoner.
membranytan och således slipper man förstärka lika mycket. Det är mycket
användbart om man har problem med rundgångar eller svaga talare.
När man mickar trummor med två mickar (en över och en under) så görs
det för att få med både ljudet från skinnet (uppe) och samtidigt ha kontroll
över sejarmattan (under). Den undre micken fasvänds 180 grader för att
signalerna inte ska ta ut varandra.
I vissa fall använder man även tre mickar (två uppe och en nere) den ena
"låter" då oftast inte utan används till triggar, effekter etc.
EDIT: En annan variant av dubbelmickning (det finns egentligen flera fall
där det är användbart) är uppmickning av gitarrförstärkare. Man sätter en
mick på varsin högtalare, lite off center och panorerar sedan ut dessa till
nästan max (kl 08-16 eller 09-15). det ger ett lite fetare samt mer levande
ljud som fasar lite med sig självt. Detta görs ofta i metal sammanhang och
då ofta med två olika typer av mikrofoner.
- jonnorberg
Vid tal så gör två mikrofoner att upptagningskarakteristiken blir väldigt riktad. Man delayar den ena mikrofonen något.
När man mickar upp instrument så skall man ha i åtanke att det är två källor man använder och således alltid tillför någon typ av kamfiltereffekt. Detta kan uppskattas men kan även göra att det låter mycket sämre. Prova först att flytta runt EN mikrofon. Det är väldigt populärt att ha en miljon mikrofoner på trummor och gitarrförstärkare. Jag brukar tycka att det inte blir särskilt mycket bättre än en välplacerad ensam mikrofon.
När ni pratar om två mikrofoner på en virveltrumma så vill man plocka upp slagljud från överskinnet och säjar-ljudet från sejarmattan. Att ljudet skulle fasvändas 180 grader är bara sant i vissa fall. Studera hur ett trumskin vibrerar i olika frekvenser så förstår ni vad jag menar.
Att sätta en mikrofon på varsin sida om en virveltrumma ser jag som någon typ av stereo-upmickning om jag förstått det hela rätt. Och ja man får kamfilter i en stereouppmickning med, förutom XY-varianten där ljuden träffar mikrofonerna "exakt" samtidigt.
När man mickar upp instrument så skall man ha i åtanke att det är två källor man använder och således alltid tillför någon typ av kamfiltereffekt. Detta kan uppskattas men kan även göra att det låter mycket sämre. Prova först att flytta runt EN mikrofon. Det är väldigt populärt att ha en miljon mikrofoner på trummor och gitarrförstärkare. Jag brukar tycka att det inte blir särskilt mycket bättre än en välplacerad ensam mikrofon.
När ni pratar om två mikrofoner på en virveltrumma så vill man plocka upp slagljud från överskinnet och säjar-ljudet från sejarmattan. Att ljudet skulle fasvändas 180 grader är bara sant i vissa fall. Studera hur ett trumskin vibrerar i olika frekvenser så förstår ni vad jag menar.
Att sätta en mikrofon på varsin sida om en virveltrumma ser jag som någon typ av stereo-upmickning om jag förstått det hela rätt. Och ja man får kamfilter i en stereouppmickning med, förutom XY-varianten där ljuden träffar mikrofonerna "exakt" samtidigt.
Om jag placerar mikrofonerna 1/2 m från varandra och spelar
in en pulsformad ljud-spik från en högtalare från säg höger.
Om jag nu studerar utsignalen från mixern så kommer jag se
två pulser med viss tidsskillnad proportionellt mot avståndet
mellan mikrofonerna. Om jag nu fördröjer den tidigaste signalen
tills den hamnar i fas med den andra så fås en dubbelt så hög
puls på oscilloskopet.
Det är så jag tänker mig att riktverkan kan styras samtidigt som
signal/"brus" blir betydligt bättre gentemot en ensam mikrofon
med hög förstärkning.
in en pulsformad ljud-spik från en högtalare från säg höger.
Om jag nu studerar utsignalen från mixern så kommer jag se
två pulser med viss tidsskillnad proportionellt mot avståndet
mellan mikrofonerna. Om jag nu fördröjer den tidigaste signalen
tills den hamnar i fas med den andra så fås en dubbelt så hög
puls på oscilloskopet.
Det är så jag tänker mig att riktverkan kan styras samtidigt som
signal/"brus" blir betydligt bättre gentemot en ensam mikrofon
med hög förstärkning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har någon audiofilskiva som är inspelad "live" i studio med endast två mikrofoner och rörelektronik. Det har varit lite poppis bland en del mindre skivbolag att göra sådant.
Vid tal så gör två mikrofoner att upptagningskarakteristiken blir väldigt riktad. Man delayar den ena mikrofonen något.
Jag har aldrig någonsin varit med om att någon har gjort på det viset. Varken i live-sammanhang (stor scen) eller broadcast. Jag har inte heller hört att någon av mina kollegor gör det. Däremot kan man ändra upptagningskaraktären på det viset.
När man mickar upp instrument så skall man ha i åtanke att det är två källor man använder och således alltid tillför någon typ av kamfiltereffekt.
Ja, man måste vara väldigt noga med sin placering (som alltid) och se till att ingen fotar till stativet eller upphängningen.
Att ljudet skulle fasvändas 180 grader är bara sant i vissa fall. Studera hur ett trumskin vibrerar i olika frekvenser så förstår ni vad jag menar.
I vilket fall menar du? Med en korrekt uppmickning blir du tvungen att fasvända om man inte avsiktligt vill förlora hela kroppen i trumman. Återigen placering är skitviktigt och något de flesta lägger ner allt för lite tid på. Är trumsetet ostämt däremot är det skitsamma, då kommer det låta förjävligt hur man än vrider och vänder på det.
Att sätta en mikrofon på varsin sida om en virveltrumma ser jag som någon typ av stereo-upmickning om jag förstått det hela rätt.
Jag har aldrig sett någon micka en virvel i stereo (med undantag för något jazzband). Som jag skrev innan är det däremot vanligt att man använder en av toppmickarna till något annat. Tex ljus-cue, effekter, samplingar, etc..
4kTRB: Det ska bli intressant att se dina resultat. Jag läste om en mick för ett par år sedan (tror den var svensk faktiskt) som använde just den principen du tänker experimentera med för att ändra karaktär. Fast jag tror det var fler kapslar i den.
Lycka till
Jag har aldrig någonsin varit med om att någon har gjort på det viset. Varken i live-sammanhang (stor scen) eller broadcast. Jag har inte heller hört att någon av mina kollegor gör det. Däremot kan man ändra upptagningskaraktären på det viset.
När man mickar upp instrument så skall man ha i åtanke att det är två källor man använder och således alltid tillför någon typ av kamfiltereffekt.
Ja, man måste vara väldigt noga med sin placering (som alltid) och se till att ingen fotar till stativet eller upphängningen.
Att ljudet skulle fasvändas 180 grader är bara sant i vissa fall. Studera hur ett trumskin vibrerar i olika frekvenser så förstår ni vad jag menar.
I vilket fall menar du? Med en korrekt uppmickning blir du tvungen att fasvända om man inte avsiktligt vill förlora hela kroppen i trumman. Återigen placering är skitviktigt och något de flesta lägger ner allt för lite tid på. Är trumsetet ostämt däremot är det skitsamma, då kommer det låta förjävligt hur man än vrider och vänder på det.
Att sätta en mikrofon på varsin sida om en virveltrumma ser jag som någon typ av stereo-upmickning om jag förstått det hela rätt.
Jag har aldrig sett någon micka en virvel i stereo (med undantag för något jazzband). Som jag skrev innan är det däremot vanligt att man använder en av toppmickarna till något annat. Tex ljus-cue, effekter, samplingar, etc..
4kTRB: Det ska bli intressant att se dina resultat. Jag läste om en mick för ett par år sedan (tror den var svensk faktiskt) som använde just den principen du tänker experimentera med för att ändra karaktär. Fast jag tror det var fler kapslar i den.
Lycka till

Senast redigerad av cosmox 29 januari 2012, 22:51:58, redigerad totalt 1 gång.
Det finns de som utnyttjar det hela när de tex ska spela in sången från en fågel.
Och då har de väl parabol på micken också.
Fast jag tänker mig inte bara att spela in musik.
Jag tänker mig även det hela i en applikation för att
riktningsbestämma. Med 3st mikrofoner borde jag också
kunna lista ut avståndet.
Och då har de väl parabol på micken också.
Fast jag tänker mig inte bara att spela in musik.
Jag tänker mig även det hela i en applikation för att
riktningsbestämma. Med 3st mikrofoner borde jag också
kunna lista ut avståndet.
Hittade det här
http://www.soundfield.com/soundfield/soundfield.php
Kanske kan vara lite inspiration.
http://www.soundfield.com/soundfield/soundfield.php
Kanske kan vara lite inspiration.
Ja där fanns lite om 3-D ljud.
Jag tänker mig en applikation så här:
2st fåglar sjunger i en buske men jag är endast
intresserad av den ena. 2st mikrofoner styrs mot den ena och 2st mikrofoner mot den
andra. Signalerna från den oönskade vänds upp och ned och mixas med signalerna
från den önskade, då förmodligen även den oönskade kommer finnas med till viss del
i de mikrofoner som är riktade mot den önskade. Hokus pokus och den önskade kommer vara
den enda som hörs!
Jag tänker mig en applikation så här:
2st fåglar sjunger i en buske men jag är endast
intresserad av den ena. 2st mikrofoner styrs mot den ena och 2st mikrofoner mot den
andra. Signalerna från den oönskade vänds upp och ned och mixas med signalerna
från den önskade, då förmodligen även den oönskade kommer finnas med till viss del
i de mikrofoner som är riktade mot den önskade. Hokus pokus och den önskade kommer vara
den enda som hörs!
- jonnorberg
[quote="cosmox"]Vid tal så gör två mikrofoner att upptagningskarakteristiken blir väldigt riktad. Man delayar den ena mikrofonen något.
Här flög tankarna iväg på nåt projekt där de testade riktverkan på två mikrofoner vid tex inspelning av tal på långt håll, typ avlyssningsutrustning. Blir ju i praktiken en supernjure av något slag. Har aldrig sett det i något sammanhang heller.
Ja det beror ju helt klart på hur man stämmer sin trumma och placerar sin mikrofon. Då inte alla trummisar vet hur man stämmer sina trummor och alla inte vet hur man skall placera sina mikrofoner så tycker inte jag att man kan säga att man SKA fasvända utan att faktiskt lyssna och höra ifall det hjälper till ljudets fördel. Ibland kommer kroppen tillbaka, men inte alltid.
Det jag menade med att studera vibrationerna av en trumma så är de lite småkomplicerade och när man just har två skinn och en kropp så händer det grejer. Då jag inte kan uttala mig som expert i ämnet så kan jag bara gissa hur teori och praktik inte hänger ihop. http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrations ... cular_drum kika lite här.
Vid tillslag så åker det översta skinnet innåt trumman och underskinnet uttåt trumman. Vid resonans mellan skinnen så möter de varandra. Så i min teori så har vi motfas vid tillslag och fas vid efterresonansen. Jag kan vara ute och cykla här då det beror ju helt på hur man stämt trumman. Men jag tycker det är farligt att säga att det ÄR motfas och man SKA fasvända.
Aldrig sett någon sådan uppmickning heller, därav om jag hade missförstått helt.
Här flög tankarna iväg på nåt projekt där de testade riktverkan på två mikrofoner vid tex inspelning av tal på långt håll, typ avlyssningsutrustning. Blir ju i praktiken en supernjure av något slag. Har aldrig sett det i något sammanhang heller.
Ja det beror ju helt klart på hur man stämmer sin trumma och placerar sin mikrofon. Då inte alla trummisar vet hur man stämmer sina trummor och alla inte vet hur man skall placera sina mikrofoner så tycker inte jag att man kan säga att man SKA fasvända utan att faktiskt lyssna och höra ifall det hjälper till ljudets fördel. Ibland kommer kroppen tillbaka, men inte alltid.
Det jag menade med att studera vibrationerna av en trumma så är de lite småkomplicerade och när man just har två skinn och en kropp så händer det grejer. Då jag inte kan uttala mig som expert i ämnet så kan jag bara gissa hur teori och praktik inte hänger ihop. http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrations ... cular_drum kika lite här.
Vid tillslag så åker det översta skinnet innåt trumman och underskinnet uttåt trumman. Vid resonans mellan skinnen så möter de varandra. Så i min teori så har vi motfas vid tillslag och fas vid efterresonansen. Jag kan vara ute och cykla här då det beror ju helt på hur man stämt trumman. Men jag tycker det är farligt att säga att det ÄR motfas och man SKA fasvända.
Aldrig sett någon sådan uppmickning heller, därav om jag hade missförstått helt.
Men jag tycker det är farligt att säga att det ÄR motfas och man SKA fasvända.
Du har helt rätt. Jag uttryckte mig klumpigt förut, ber om ursäkt för det.
Man ska alltid lyssna först och handla därefter.
Jag har aldrig stött på ett fall hittills där det inte behövts om trummorna är korrekt stämda.
Det har inte spelat någon roll om skinnen varit samstämda eller om över och under-skinnen har varit stämda i olika toner.
4kTRB: Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Rent spontant känns det som ett ganska pilligt jobb att trimma in exakt rätt fasning mellan mikrofonerna. Har du tänkt att bygga någon form av jigg till detta?
Du har helt rätt. Jag uttryckte mig klumpigt förut, ber om ursäkt för det.
Man ska alltid lyssna först och handla därefter.
Jag har aldrig stött på ett fall hittills där det inte behövts om trummorna är korrekt stämda.
Det har inte spelat någon roll om skinnen varit samstämda eller om över och under-skinnen har varit stämda i olika toner.
4kTRB: Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Rent spontant känns det som ett ganska pilligt jobb att trimma in exakt rätt fasning mellan mikrofonerna. Har du tänkt att bygga någon form av jigg till detta?
Kan det vara så knepigt egentligen?
En kort puls från en högtalare och så studera signalen från mixern
på osilloskopet. Vrid på fördröjningen från en av mikrofonerna
tills signalerna från mixern är i fas.
Med en matematisk formel kan man räkna ut vilken fördröjning
som motsvarar vilken vinkel ljudet framför mikrofonerna kommer ifrån.
Med 2 mikrofoner får man radareffekt i ett plan.
En kort puls från en högtalare och så studera signalen från mixern
på osilloskopet. Vrid på fördröjningen från en av mikrofonerna
tills signalerna från mixern är i fas.
Med en matematisk formel kan man räkna ut vilken fördröjning
som motsvarar vilken vinkel ljudet framför mikrofonerna kommer ifrån.
Med 2 mikrofoner får man radareffekt i ett plan.
Jag har ett par kompisar som gjorde sitt X-jobb med just 2 mikrofoner för att räkna ut från vilken vinkel ett ljud (mänskligt tal) kom ifrån och sen köra en robot åt det hållet. Fungerade tydligen rätt fint, kul att kunna ropa på en robot =)