Jag tycker helt klart att man ska kräva en "viss" ålder, vad det nu kan vara. Vissa 15 åringar är ju redan ganska vuxna, medan 22 åringar beter sig som om de var 10. Tror inte målsmans ansvar kan fungera i detta sammanhang, då måste ju även de vara närvarande.
Kompetenskrav är ett bra krav, vet man inte hur man använder en borrstapel och tror att man kan linda upp långt hår på borren så har man nog hamnat fel

Skämt o sido, för att använda ex. en CNC så bör ju någon ha visat hur man använder den innan man får röra den. Sen tycker jag personligen att man inte bör ex. fräsa fram saker som man inte har något behov av, samma sak med allt annat.
Man bör ju givetvis få betala för materialet själv, så det kanske hindrar lite. Men att ex. fräsa fram ett ansikte i en träbit på skoj och sen slänga det i papperskorgen därefter för att man inte har någon användning för det, det är ju lite slöseri. Visst, man får själv betala för materialet, men visst slitage blir det ju på maskinen i fråga också.
RFID lösningen verkar vara en ganska smart grej. Men hur ska man lösa så den spärrar för användning av en maskin, utan att det är lätt att ta sig förbi den "spärren"? Bra skulle ju vara om det fanns som en "databas" där man kan aktivera/deaktivera maskiner för en viss RFID tagg, så alla har en personlig tagg men kan använda endast en på varje maskin istället för att man ska handha flera taggar. Det är säkert något sådant du tänkte på?
Försäkringar får man nog däremot stå för i föreningen, om man inte får in monetär sponsring direkt. Men det får nog föreningen stå för som grund.
Att skaffa sponsring för en specifik sak är ganska så lätt, att man sedan sätter upp ramar för när man senast måste veta om det blir vidare sponsring, ex månader i förväg, gör ju att man hinner hitta ny sponsor om så skulle vara fallet. Det kommer säkerligen hända, så det nekar jag inte till. Det blir ju givetvis en hel del jobb med sponsringen, men så länge någon håller i den så ska det inte vara några problem.
Vart lokalen ska ligga tänker jag inte orda mer om, det enda jag kan säga är att ni slipper mig om ni inte vill ha den i city. Jag har sagt vad jag anser om plats och hur Stockholmare fungerar, det är väldigt stor risk att folk kommer droppa av efter ett tag. Om det nu inte är så att de flesta är rika här, bor på "finare" ställen däromkring och därmed vill ha det i Ulvsunda.
Trodde det fanns fattigare människor på forumet också