Bygga varvräknare till 2takt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bygga varvräknare till 2takt

Inlägg av chille »

Har länge varit sugen på att försöka bygga en varvräknare till 2takt. Har bollat lite olika ideer om hur man kan göra. Nu när jag även har en cross har jag ytterligare använding (?) av en varvräknare. Men nu kom jag fram till att jag vill ha en som är enkel att hooka på utan att behöva skruva sönder halva motorn.

Om man lindar en tråd, fjäder eller något runt tändkabeln. Tror ni man skulle kunna förstärka upp strömmen/spänningen så pass att man kan få ut varvtalet där?

Finns det några andra sätt som skulle kunna fungera?

Mikrofon+DSP?

Mäta vibration på något sätt?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Att plocka upp tändpulserna via induktion borde vara enklast!. Om du inte kan hitta en styrkabel som går till tändspolen ifrån CDI-boxen (tror jag den heter) om det finns en sådan !.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17608
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en vanlig tvåtaktare med magneterna i svänghjulet borde man kunna plocka upp varvtalet med en utanpåliggande spole eller något annat magnetavkännande
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nja, moppen är en gammal jävel med brytarspets. Så där måste man skruva upp motorn och hijacka skiten för att få någon vettig "styrpuls". Alternativet är att bygga en zero cross detector så jag antar att det är växelspänning som går ut till lamporna.

På crossen kan jag inte se en enda kabel eller någonting mer än de för stoppknappen och tändstiften.

På gokarten är det en utanpåliggande tändspole. Däre borde det vara enkelt att plocka upp varvtalet.

Med tanke på hur olika motorerna är tror jag nog mer på att mäta via induktion från tändkabeln. Frågan är hur många varv man ska linda, hur mycket den ska förstärkas osv.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ta en ferrit som går runt tändkabel, linda på ett gäng varv och ditt och mät med scopet, vet hur pulsrena ser ut så är det bara en puslsnyggare som behövs med op eller zenerdioder, trissor eller hur du vill göra - koppla utgången till en monostabil vippa och vips har du en pwm-signal som är direkt prootionell med varvtalet om du skall koppla det till ett vridspoleinstrument
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

PWM? Menar du att den ändrar frekvens propertionerligt mot varvtalet eller menar du pulsbredd? Frekvens vore ju perfekt så det bra är att slanga över signalen in i en frekvensräknare, µC eller vad man nu vill ha.

Ungefär hur ska en sån där "pulssnyggare" se ut? Jag hade tänkt mig typ induktor->opamp->schmitt trigger eller något liknande. Och eventuellt en liten pot eller något annat för att tune:a in förstärkningen. Kanske att den skulle kunna göra det själv efter behov.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ja, men inga problem att räkna pulserna med en uP om man nu ville det. Vad jag beskrev var mest hur man byggde varvräknare på tidan innnan - typ gamla "hederliga" varvräknare. Varvtalet är ju (om du mäter på tändkabel till en tvåtaktare) 60 gånger prf på tändfulserna. Och pwm menade jag såsom så att ta tillexempel att du ett maxvarvtal som instrumentet skall kunna indikera på 6000 rpm= 100 Hz PRF, dimentionera monovippan så att den har en tilltid på 10 mS - och du har en PWM-signal som har dutycycle på 100% vid 6000 rpm, 50% vid 3000 rpm och 0% när motorn står still - pwm går ju bra att få något instrument att visa - oki, jag erkänner att det finns lite problem med att det kan darra lite i visaren på låga varvtal, men bortsätt ifrån det så har metoden inget negativt i sig även om den kanske är lite gammalmodig..
Användarvisningsbild
PacMan
Inlägg: 94
Blev medlem: 3 oktober 2005, 16:12:24
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Jag är också inne på att bygga någon slags varvräknare, och råkar faktiskt till och med ha mätt med ocilloskop på signalen från tändboxen (transistortyp) till tändspolen på min ZXR 750. Denna signal är ju 12V i "viloläge" och när den jordas kommer gnistan. Man har med andra ord en fyrkantssignal som dock är något "o-ren".

Tror ni att man få en microprocessor att titta på 12 V-nivåns pulsvidd och på så sätt bestämma motorns varvtal, eller är jag ute och cyklar då? Finns det nån bra anledning till varför det inte skulle funka?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du inte menar pulsbredden men pulsrepetitionsfrekvensen och det är just rätta sättet.

Oftast gör man det vid att mäta tiden från puls till puls (kalla den t) och sedan räkna RPM = Konstant/t. Till att mäta tiden mellan kan det vara trevligt att använda en 'Capture-unit'.

Man kan även gå andra hållet och mäta antalet pulser i en viss tidsperiod, det kan duga också, vilken teknik beror på uppdateringshastighet, antal varv osv.
Användarvisningsbild
PacMan
Inlägg: 94
Blev medlem: 3 oktober 2005, 16:12:24
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Jo, jag tänkte mig faktiskt pulsvidden, dvs. att man betraktar 12V-nivån som en etta och 0V som nolla. Ju högre varv desto kortare tid är det 12V innan nästa dip kommer.
Kanske inte funkar så alls, vi glömmer det. Ditt sätt är nog bättre. :)

Måste bara lära mig lite PIC-programmering först... :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du behöver ingen pic. Detta går bygga utan en enda IC-krets om du vill även om det kanske är lite väl extremt, men utan uP går det iaf till en tämligen högvarvis tvåtaktare. För lågvarviga båtfyrtaktare blir det dock lite hoppigt.
Användarvisningsbild
PacMan
Inlägg: 94
Blev medlem: 3 oktober 2005, 16:12:24
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Ja, ok fast jag har ändå tänkt ha en uP på hojen med lite olika enkla funktioner i, och då eventuellt bygga in någon slags varvräknare också. Kanske mest för att det går så att säga. Hojen har ju redan varvräknare :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Aaa. ;) Då är valet lätt.
Premix
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Inlägg av Premix »

PacMan.. jag gjorde en shiftlight på det sätt du beskriver.
Med en uC mätte jag tiden mellan tändpulserna och tände en diod när tiden blev kortare än bestämt värde. Så visst det funkar.

Men är det någon som har ett bra exempel på hur man kopplar in sig passivt på en tändkabel, typ vilken ferritkärna och hur många varv?
Eller är det bara att testa själv?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Dra en ferritkärna över tändkabeln som du har lindat med några 3-15 varv koppartråd så får du ut mätbara spänningar, det jag gjorde var till en utombordare, men sak samma -torde vara ungefär samma sak som går i en tändkabel. Men en ringferrit fungerar bättre än att bara linda runt tändkabeln, be mig inte förklara varför för det vet jag inte...
Skriv svar