Lysdioder till datorn ?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
GrymmeMannen

Re: Lysdioder till datorn ?

Inlägg av GrymmeMannen »

danei :okej jag kopplade plus sidan för sig och minus sidan för sig.
jag antar att det är seriekoppling
Motstånd är jag inte orolig för då moderkortet står för den biten redan.
Så dom dioderna har nog den ström matningen dom behöver vet dock inte om den kan levera så det bli bra ljuse i led dioderna men dom lär definitvt inte brinna upp i allafall XD
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det varierar med största säkerhet från moderkort till moderkort. Det är inte alls säkert att det tål mer än en LED med tanke på att det är vad moderkortet är tillverkat för att driva.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Electricguy Vad är det som går sönder på moderkortet om vi säger att det inte kan levera ström till så många led dioder?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Electricguy: Läs mitt förra inlägg.

GrymmeMannen: Det låter mer som att du har kopplat parallellt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du inte kan skilja på seriekoppling och parallellkoppling ens så kanske du skulle låta bli projektet. Risken finns ju att du dödar ditt moderkort och det är kanske inte så kul.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Antingen sitter det ett motstånd på moderkortet i serie med LED utgången. Eller någon form av konstantströms källa. som inte vill vara med om mer belastning. Tänk på att nästan allt nytt är byggt så att det precis klarar av det som det är tänkt för i original. Sätt en transistor som styr alla LEDs istället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du verkar inte förstå hur en diod fungerar elektrisk. Du har fel. Utgången klarar 10 dioder utan problem.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Moderkorten brukar vara känsliga för överbelastning av spänning.
Kan inte se att moderkortet direkt kan gå sönder om du koppla in mer led dioder.
Där i mot så tror jag att det finns ett inbyggt motstånd som gör att den kan inte levera mer än vad den redan gör.
Vilket då resulterar att om jag koppla mer dioder destor sämre spänning bli det.
Det sluta me att leddioderna lyser helt enkelt inte.
På grund av att spänningen bli för låg.
Det är i allafall vad jag tror XD

Nerre:Det löser sig oavsett hur jag koppla det så är risken att det bli samma effekt möjligt att man kan på verka strömmen
Om man koppla på det en alternativet eller andra alternativet men matningspänninge från modekortet är nog samma vilket som.

Electricguy: transistor låter ganska rimligt ska fundera på det

Danei är du säker på att den klara av upp till 10 leds utan att spänningen bli för låg?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

"Moderkorten brukar vara känsliga för överbelastning av spänning."

Vad menar du med det?

"Danei är du säker på att den klara av upp till 10 leds utan att spänningen bli för låg?"

Absolut. Men strömmen blir ju bara en tiondel per diod, och kan snedfördelas mellan dioderna. Men en högintensiv lyser lätt mer än tio gånger mer än en indikator diod. Så det är mycket möjligt att varje av de tio nya lyser mer än den gamla.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Moderkorten brukar vara känsliga för överbelastning av spänning."

Ett exempel om man överklocka då kan man vara lite ute på hal is när man leker med det elektriska.
Men att koppla till några lys dioder tror jag inte på verka att moderkortet skulle gå sönder.
Inter vad jag tror i allafall.
Jag invända led dioder från upplyst.se
http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=96

Jag hoppas att dessa skulle funka fungerar dom inte att dom blinka med hårdiskkablen.

Då får dom konstant ström och då koppla jag dom till en 4pinskontakt på nät agget i stället med ett till kopplat motstånd.
På det viset har jag enkelt löst problemmet om dom inte fungerar att koppla dom på hårdiskkablen så att dom blinkar i tack med hårdisken arbetar.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Electricguy skrev:1. Du kan inte seriekoppla dom. För låg spänning.
2. Lysdioder är inte lampor. det är dioder.
Om definitionen på en lampa är något som lyser, så är lysdioder i allra högsta grad lampor. Annars kan vi säga att glödlampor inte är lampor, -de är resistorer :wink:
Skriv svar