OT: Traktamente vid konsultuppdrag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erik_Lind

OT: Traktamente vid konsultuppdrag?

Inlägg av Erik_Lind »

Vad är normalt att fakturera utöver hotellkostnad som traktamente vid arbete i Sverige?

Det är ju inte speciellt mycket man kan ta ut i traktamente skattefritt, så jag antar att man normalt fakturerar mera än det.

/Erik
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Som vid all prissättning så gäller väll "vad marknaden tål". :-)
D.v.s oftast vad man kom överens om när uppdraget avtalades.

Ett annat sätt är ju att se till att ha en timdebitering som klarar
att täcka även lite kringkostnder, så slipper man att diskutera
traktamente med kunden.
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

Det skulle vara bra att ha någon riktlinje att gå efter om man utgår ifrån att min timdebitering inte är högre vid uppdrag på resande fot.

Samt, vad kan vara skälligt att debitera om man blir tvungen att spendera en helg borta? Då utan att utföra något arbete som man sen kan debitera.
En tanke var att man iaf min kan debitera vad det skulle kostat med flyg tot hem.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> vad kan vara skälligt att debitera om man blir tvungen att spendera en helg borta? Då utan att utföra något arbete som man sen kan debitera.

Tvungen ? Är det någon slags jour ? I så fall kan man väll komma överens om en jourersättning. Eller är det för att det helt enkelt inte *går* att komma hem av praktiska orsaker ? Det låter hur som helst som något som är svårt att generallisera, kanske att man får göra en "deal" inför varje tillfälle då detta inträffar... Som sagt, begär vad marknaden "tål"... :-)
vannar

Inlägg av vannar »

Vid bortaliggningar där du har merkostnder i samband med boendet får man dra av för boendekostnaderna. vidare får man även göra ett schablonavdrag på 200:- per heldag och 100:- per halvdag...

Inte vad du frågade efter men tänkte det kunde vara nyttigt att veta ändå
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag räknar all tid som arbetstid, alltså full pris för transport fast ingen milersättning då. Helgjobb som jag inte har vald att förlägga till helgen räknar jag 50%+ på. Skulle jag hamna på hotell får min uppdragsgivare såklart betala notan och jag kommer att räkna incheckning osv. som arbetstid.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Oftast brukar man väl ta 50% av timdebiteringen för restid. Så har vi iaf gjort på dom företagen jag har jobbat på. Sen så tillkommer ju traktamenten och själva kostnaden för resan.

/Andreas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det, jag räknade lite på det hela o håller jag ett snitt om ca: 70 Km/t går det jämt ut men är fasiken så mycket enklare att räkna ut med att bara räkna timmer.

Jag är inte sugen på att åka runt i landet heller så kunderna ska inte ha några fördelar... ;-)
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

Det är svårt att veta vad man ska ta betalt.

Säg att man har 5h restid för 1-2h möte.
Dom 7timmarna skulle jag kunnat jobba åt någon annan kund och debitera fullt pris för alla timmar. I det fallet tycker jag man kan debitera 100% även för restid.

Reser man 2-3h för att jobba i 1-2v är det ju en annan sak. fast å andra sidan så är ju dom 2-3timmarna á 50% av priset inte så avgörande för priset/förtjänsten.

Mitt problem var lite att jag har gjort arbeten åt en bekants företag och vi har inte gjort upp om något innan men han vet att jag skall ha betalt för den tiden jag spenderade på hotellet under helgen då jag har mycket annat att göra som jag kunde gjort och tjänat pengar på om jag varit hemma..

Men däremot så vill jag inte komma med några orimliga krav då det är en god bekant.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag fick ett tidigt och tydligt råd av en gammal kompis då jag startade eget:
Bli aldrig kompis med dina kunder, det kostar på tok för mycket.

Tack vara min personlighet kan jag lätt hålla folk på avstånd och jag räknar timmar ganska "frikostigt", om en kund ringer stup i kvarten o stör kommer månadsfakturan att utvisa det!

Ett samtal på 5 minuter mitt i en annan kunds projekt tar i själva verket bort ca: 15 min av den andra kundens tid (lägga undan, prata, lägga på, notera, ta fram igen, "nå, var kom jag till...") och det får den uppringande betala!

Såklart får man iblant ta på sig vissa saker, bristande dokumentation osv. kan ställa till det och det är ju en sorts garantiåtagande från min sida så den får jag stå för men folk som ringer och står mitt i en grej som jag, telefonledes, ska klara av för dom får allt betala vad det kostar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Som köpare av tjänster är det smidigast att bara ha timdebitering och när man upprättar kontrakt innan ett jobb har man en bra bild av ungefär hur mycket resor det kommer att bli, sen får konsulten debitera samma timpris oaktat om han reser eller jobbar. Det är enklast för alla parter och blir nog mest rättvist i längden. Enkelt för kunden att räkna ut vad ett jobb kostar och lätt för konsulten att skicka faktura.

40% påslag på arvodet är rimligt vid helgarbete enligt:
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010831-CS6
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

40% är ju okej.

Mitt problem var att jag inte utförde något arbete övh under helgen.
Dvs jag gick runt på stan samt satt på hotellrummet samt gick ut på krogen.

Men om jag varit hemma hade jag jobbat åt andra kunder..

Man behöver ju iaf kanske inte skämmas om man säger att man vill ha den kostnad det skulle inneburigt om jag flygigt hem över helgen istället för att stannat på plats.
Dock kostade ju hotellet ungefär som en flygresa tot.

/Erik
sprawl

Inlägg av sprawl »

Om jag inte hade kommit överrens om något innan så hade jag bara tagit betalt för hotellet. Men jag har ett sådant jobb att jag ändå hade kunnat jobba med andra uppdrag även fast jag befinner mig i en kunds stad/land.

/Andreas
Skriv svar