70 MHz oscillator med 1 Hz upplösning?
Re: 70 MHz oscillator med 1 Hz upplösning?
Så hur styr man på ett enkelt sätt en DDS med en analog signal utan en dator? Jag har sett lösningar med en A/D-omvandlare och en microprocessor, men det låter väldig invecklat... Eller har jag fel? Det kanske finns färdiga enkla kretsar? Det här är lite av mitt problem, jag vet inte vad som finns "out there"...
Referens? Finns det inte oftast inbyggda referensoscillatorer i DDS:er? I annat fall får jag ju använda en extern ja, typ rubidium/cecium.
Referens? Finns det inte oftast inbyggda referensoscillatorer i DDS:er? I annat fall får jag ju använda en extern ja, typ rubidium/cecium.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag kanske är helt ute och cyklar här, men har du inte en lämplig referenssignal någonstans i laseriet? Vad kommer förresten de där 70 MHz från?
Jag har en väldigt stabil laserreferens, men den kan jag nog inte använda till oscillatorn.
70 MHz är inte viktigt. Det är bara en lagom frekvens att driva en AOM med. Det viktiga är stabiliteten.
70 MHz är inte viktigt. Det är bara en lagom frekvens att driva en AOM med. Det viktiga är stabiliteten.
Så det är inte den faktiskt frekvensen som är viktig, utan att den går att variera i små
och stabila steg ? D.v.s att det är det om "1 Hz upplösning" som är poängen.
Jag antar också att det behöver vara en stabilitet som är tillräckligt bra för att göra ett
steg om 1 Hz meningsfullt över huvudtaget. Det finns ju ingen poäng i att justera
frekvensen i steg om 1 Hz om den samtidigt har ett jitter på 10 Hz, så att säga.
Aja, glöm detta om jag är ute och cyklar...
och stabila steg ? D.v.s att det är det om "1 Hz upplösning" som är poängen.
Jag antar också att det behöver vara en stabilitet som är tillräckligt bra för att göra ett
steg om 1 Hz meningsfullt över huvudtaget. Det finns ju ingen poäng i att justera
frekvensen i steg om 1 Hz om den samtidigt har ett jitter på 10 Hz, så att säga.
Aja, glöm detta om jag är ute och cyklar...

Detta är långt över min laserhorisont med men jag kan rekommendera att du ställer frågan på forumet photonlexicon.com (främst showlaser men det finns några riktigt skarpa ingenjörer där) eller på någon av de mailinglister för laserteknik som finns.
Följer med intresse!
Följer med intresse!
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Jag har en väldigt stabil laserreferens, men den kan jag nog inte använda till oscillatorn.
CW eller pulsad?
CW eller pulsad?
Det vet jag tyvärr inte. Vi använder oss av ms-pulser, och lasern är en DYE. Betyder det att det är en pulslaser då? Pass på den frågan.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Hm, det säger mig inte så mycket annat än att ni troligtvis använder en annan laser för att pumpa färgämneslasern. Jag har inte mycket erfarenhet av slika, men den enda jag jobbat med var pumpad av en modlåst Ar-jonlaser, och från den fick man förstås en stabil signal från modlåsningen.
Nä jag är tyvärr dåligt insatt i själva lasern. Jag vet bara att den finns och är sjukt stabil. Problemet uppstår som sagt då man ska leda strålen genom fiber till experimentet.
Det blir väldigt svårt att behålla noggrannheten om styrsignalen är analog. Då hjälper det inte att referensklockan är bra. Eller räcker det add den är stabil? Inte frekvensnoggrann? Vad är egentligen kravet?
En enkel DDS gör du själv med en FPGA och en D/A omvandlare (+lågpassfilter). Ska styrsignalen vara analog adderar du en A/D omvandlare. Upplösning och noggrannhet bestämmer du själv om du väljer att bygga så här. Det enda problemet jag kan se är klockan...
En enkel DDS gör du själv med en FPGA och en D/A omvandlare (+lågpassfilter). Ska styrsignalen vara analog adderar du en A/D omvandlare. Upplösning och noggrannhet bestämmer du själv om du väljer att bygga så här. Det enda problemet jag kan se är klockan...
Nu har jag inte några exakta siffror på min styrsignal. Men om jag ska ändra f +/- 10kHz med en +/- 5V signal får jag känsligheten 2 kHz/V => 0.5 mV/Hz. Jag måste ner under 1 Hz, så låt oss säga, grovt räknat, att styrsignalen ha ett fel på max 0.1 mV. Det låter väl inte som en omöjlighet?
Det viktiga är stabiliteten ja, och att den ska kunna ändras med mindre än 1 Hz upplösning.
Det viktiga är stabiliteten ja, och att den ska kunna ändras med mindre än 1 Hz upplösning.
Hur mycket är "mindre än 1 Hz" ?
Ett fullständigt omöjligt designkriterium.
Du måste bestämma dig.
Ett fullständigt omöjligt designkriterium.
Du måste bestämma dig.
En upplösning på runt 0.1 Hz skulle duga, men ju mindre desto bättre givetvis.
Då måste du ha något annat som begränsar, din budget t.ex.
Det är ju ett examensarbete jag håller på med. Vi skulle säkert kunna köpa en färdig lösning från ngt företag som jobbar med sånt här, men då försvinner ju hela vitsen. Saken är den att det här stabiliseringssystemet är nödvändigt för huvudprojektet, så om det krävs så får det kosta. Har inga siffror, men några 10k är nog inget problem.