Skulle behöva lite hjälp med att ta fram ett schema på lämplig timer, har kollat runt lite men utan resultat.
Såhär vill jag att den ska fungera iaf:
*Spänningsmatas med 5v.
*Vid spänningssättning av kretsen så skall den Inte reagera.
*Kretsen skall triggas med jordpuls och då jorda utgången (ca 100mA) i ca 20 sekunder för att sedan återgå till standby och kan triggas på nytt.
*Under pågående aktivering så skall den kunna avbrytas med en ny triggning.
Förslag på lämpliga krets/ar och schema på detta bygge?
timer koppling/schema
Re: timer koppling/schema
Jo, har sneglat lite grann på 555:an, men var lite osäker på om den klarade specarna jag har, Timer-kretsen ska inplanteras i en ljudoscillator för växling av två olika ljud.
Klarar jag mig med en 555:a även om jag ska kunna avbryta pågående aktivering och kunna starta om den på nytt, eller måste jag kika på 556:an då?
Har du något förslag på hur schemat skall se ut?
Klarar jag mig med en 555:a även om jag ska kunna avbryta pågående aktivering och kunna starta om den på nytt, eller måste jag kika på 556:an då?
Har du något förslag på hur schemat skall se ut?
Utan att titta så noga på vad 555:an kan så tänker jag mig at det borde fungera. Det är väl "avtriggning" vid pågående aktivering som kanske måste fixas lite med... nån slags logisk grind som kopplar ingång och utgång till reset? Problemet är väl då kanske att reset triggas direkt när utgången blir låg (eftersom den första triggpulsen inte hunnit stänga av).... Och ska man känna av det först så blir det ju komplicerat...
jag kan tänka mig nån slags vippa som löser det hela istället... det kanske blir enklare
jag kan tänka mig nån slags vippa som löser det hela istället... det kanske blir enklare
Var länge sedan jag höll på med 555:an själv så jag kan inte säga något på rak arm. Men rita upp ett blockschema eller tabell över en tillståndsmaskin som gör det du önskar. Sedan borde det vara enkelt att se hur man kan realisera detta på flera olika sätt.
Ovanstående borde uppfylla dina specifikationer som jag har förstått det. x är triggingången, y är utgången, te aktiverar en räknare som ger to = 1 efter 20 s.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter lite grävning i komponentlådan efter en 555 utan resultat så gick jag ut i garaget och kollade lite, då fick jag syn på ett relä, som visade sig ha precis det jag behövde 
Timerrelä för bakrutevärme till Volvo 850, öppnade relät och identifierade en IC från Atmel som heter U6046B, jag bytte konding och motstånd och vips hade jag mina 20 sekunder istället för de 12 minuter som den hade original, så det löste sig nästan för enkelt
Timerrelä för bakrutevärme till Volvo 850, öppnade relät och identifierade en IC från Atmel som heter U6046B, jag bytte konding och motstånd och vips hade jag mina 20 sekunder istället för de 12 minuter som den hade original, så det löste sig nästan för enkelt