Lite många kondingar, kanske...
De större (elyter) är för att "ta bort" lågfrekventa störningar, som nätbrum (50 Hz) från nätdelen. De mindre är för att "ta bort" högfrekventa störningar som genereras av alla digitala kretser, även PIC'ar. Alltså igentligen mest för att inte PIC'en skall störa *andra* kretsar. Dock räcker det oftast med en av varje...
Om det kommer att fungera "mycket bättre" är väll frågan. Om jag har förstått rätt, så bygger du en lite modul som sedan kan monteras på labbplattan (?). Det kan väll vara praktiskt om inte annat !
När det gäller labbplattan, så beror det ju även mycket på *hur* man kopplar in prylarna. Om jag inte minns fel från din bild i den andra tråden, så hade du t.ex kopplat 22 pF kondingarna via några extra trådar, jag brukar bocka ut benen så att 22 pF kondongarna kan anslutas direkt mellan OSC1/2 och jord-skenan på plattan. Och sedan kristallen direkt på samma ben. Så om man tittar på bilden i tråd
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=7041 så skulle kristallen flyttas in mot processorn, kondingarna flyttas så att de sitter utanför kristallen kopplade direkt mot jord (om det går). Jag skulle göra så, inte för att det skall fungera "bättre", utan för att blir färre trådar och går snabbare att koppla upp...
På bilden är ju inte bara OSC1/2 pinnarna först kopplade med trådar till kondingarna, utan kondingarna är dessutom kopplade till jord med ytterligare en tråd. Man kan också gärna sätta en 100nF ker konding rakt över PICen mellan 5V och jord.
Sen, med det sagt, så är det ju även så att en del PIC18Fxxxx (alltså en del av de "fyr-siffriga" 18F) har haft problem med högre hastigheter...
Dessutom, när det gäller 10/40 Mhz. Det är ju samma prylar *utanför* PICen i både 10 och 40 Mhz fallet, så fungerar det i 10 Mhz, så fungerar det normalt även i 40 Mhz. Det uppstår däremot andra fenomen vid högre hastighet, som t.ex read-modify-write problemet.