CNC i sten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

CNC i sten

Inlägg av Agwan »

Hej,

Min far skulle vilja att jag putsade till en stenskiva i fräsen. Det är till ett vardagsrumsbord. Ca 1 cm tjock skiva. Utgångsmaterialet är en fyrkantig skiva, men det skall bli en elips. Han säger att han kan kapa den till ganska så eliptisk med en kapmaskin han har.

Har någon kört i sten? Behöver man speciella maskiner för det, eller räcker det att köpa rätt verktyg till en helt vanlig.

Någon som har tips på vad som går helt enkelt?

Tack på förhand!
/Anders
H.O

Re: CNC i sten

Inlägg av H.O »

Tror det går åt en tämligen stabil maskin. Ta en titt på och/eller lyssna med Scandinvent, de har maskinerna och verktygen och kan säkert tipsa om lämpliga parametrar etc.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag var och tittade när grundaren av scaninvent, Jens, byggde sina första maskiner. Svetsade konstruktioner med sparsamma stålbalkar. Y-axeln har bara en motor som driver båda kulskruvarna med LÅNGA remmar. Så jag tror inte att det krävs så jättestabila maskiner. Vikten på deras storsäljare är bara 1500kg och det är lite med tanke på maskinens storlek. Någon större erfarenhet av maskinstativ hade inte Jens, men en klurig kille.

Idag har inte företaget kvar någon skapare och lever mest på projekt ihop med Mälardalens Högskola där eleverna får smacka ihop diverse lösningar.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Vattenskärning.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har svårt att sätta vattenskärningsutrustning på min maskin...

Annars så tackar jag för bra tips av övriga. Jag har ingen känsla alls för hur svårt det skall vara. När man står med rondell och kör i sten så är det knappt några krafter alls, bara man inte trycker på för mycket.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Du bör tänka på vart kylvattnet tar vägen eftersom stenmjölet sliter hårt på fina detaljer som kulskruv och linjärlager.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, vattenkylning är ett måste med normala verktyg, det enda som fungerar är diamantverktyg och motsvarande (finns ju dock även tex abbrasiva carborundumskivor och liknande för tex vinkelslipar men det sliter som sagt väldigt mycket på verktygen i längden om man torrkapar pga stendammet som sugs in och fastnar överallt, blir till slut som att ha ett sandpapper ständigt liggandes mot lager och annat + att fint mjöl gör att lager och sådant går varma om de sätter igen, vilket orsakar lagerhaveri med tiden om de inte är dammtäta(de)) allt annat slits ner på nolltid.
Jag tror med en klen maskin att man måhända får köra flera gånger och öka väldigt litet.

Värm aldrig sten med eld eller motsvarande!
(även om det finns gasskärare som är gjorda för sten, men jag har inte sett något som fungerar för sådanthär bruk dock men jag vet inte (principen är liknande en vanlig skärbrännare men istället för reduktions/oxidationsprocessen ihop med järnet måste den använda eget förbränningsmedium och orsakade en hetzon där mycket små flisor av stenen sprängdes loss av den koncentrerade hettan, minns inte vad de drevs med men några varianter gick tex på benzin eller alkohol och syrgas, etc) men detta var rätt grova grejer (en vanlig skärbrännare fungerar enbart på järn och motsvarande då den ju endast tillför syrgas i steg två av skärprocessen vilket är otillräckligt för sten, den måste ha en egen reaktionsprocess om det skall fungera, petrogenbrännare och liknande fungerar dock oavsett och klarar även luftgap, smuts mm men ytan blir inte lika fin, men vet ej om de också fungerar rakt av för sten eller om det måste vara specialgrejer. (glöm inte skydd som sagt om du tänkt testa, sten kan splittras med mycket våldsam kraft i små vassa bitar om man laborerar med stark värme.))
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag hade tänkt köra ganska så lite. Bara putsa av kanten. Slits verktyget ut på en körning så är jag ändå nöjd bara resultatet blir bra. Jag hade helst kört utan att dränka allt i vatten utan istället suga bort dammet. Men att få skenor och skruvar som är som sandpapper låter inge vidare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett hett tips, skippa äventyret om du är rädd om dina prylar.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag tror faktiskt att fräsen är mer rädd för mig än jag för den. :wink:

Skall helt enkelt ta och mörka hela grejen och hoppas att fadern inte frågar om stenfräsning igen. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Går kanske om man suger bort damm med en stark fläkt, men tyverr lider ju även dammsugare och alla normala fläktar av samma problem...
Måste vara specialgrejer, tex en gammal sliputsug av gjutgods.
Annars finns det ju som sagt skivor och spetsar som tål torrkapning, rondellskivor som tål sten hittar du hos närmsta välsorterade järnhandel. :tumupp:
(glöm inte andningsmask + skyddsbrillor och håll till utomhus, funkar för tillfälliga grejer men maskinerna mår inget vidare av det i längden som sagt även om en välbyggd rondell eller slipmaskin tål det bättre då slipmaskiner och liknande av bättre kvalla är gjorda på ett annat sätt med särskilda dammtätningar (labyrintbrickor, ett slags gjutgodsbrickor med massor av fina vågliknande spår som går i varandra) vid lagren osv Slipdamm är ju som regel ännu hårdare och ännu mer aggresivt men något grövre.) Använde en sådan förut här då vi behövde slipa om en bit på nya toan för at tpassa in ett rör, men porslin, tegel mm går snabbare att jobba med, tegeldamm är nästan omöjligt att få bort dock, stort sett enda som hjälper är våttorkning om man inte blöter ner det eller lägger tex en gammal socka eller något doppad i vatten kring borret/verktyget om detta låter sig göras på ett säkert vis.
Skriv svar