X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips
Jag tycker det verkar som om du kommer att lyckas med att bygga en jättebillig fräs om du bara är uppe i 5 000 kronor hittills.
Handlar det om fästelement för Borschprofiler så tar han säkert hem detta om du kontaktar honom. En aluminiumprofil som är 45mm x 45mm är styvare än en plattstång 45mm x 10mm.
Handlar det om fästelement för Borschprofiler så tar han säkert hem detta om du kontaktar honom. En aluminiumprofil som är 45mm x 45mm är styvare än en plattstång 45mm x 10mm.
Senast redigerad av labmaster 24 januari 2012, 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Ja jag googlade snabbt fram en deflection calculator för Boschprofilerna, men att hitta en metrisk kalkylator för plattjärn i alu var värre. Hittade en i imperial och konverterade, och om jag fattade rätt var det väldigt stor skillnad, men troligtvis missförstod jag. Tycker inte att 2000N på 90mm ska ge 1,8mm nedböjning på en 10mm aluplatta, det var 0,06mm på en 45x45-profil.
Ja jag bygger billigt, skrot är min melodi.
Ja jag bygger billigt, skrot är min melodi.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fortsätt på den linjen du är inne på, det går ju att trixa till ifall det inte skulle fungera.
Har nu skickat iväg lite förfrågningar på axelkopplingar enligt mina önskemål, får se om det kommer något svar och om det isåfall kostar skjortan och högerarmen eller bara skjortan...
Ja jädrars, har fått tillbaka ett par offerter på axelkopplingar, det hamnar nånstans runt 900kr/st enligt mina specar. Jag får testa att göra stumma kopplingar eller adaptrar som passar till de axelkopplingar jag har.
Zealotry tycker att jag ska göra egna kopplingar i Oldham-stil men även om det är en okomplicerad konstruktion så krävs det nog rätt bra koll och maskiner för att få dem glappfria.
Zealotry tycker att jag ska göra egna kopplingar i Oldham-stil men även om det är en okomplicerad konstruktion så krävs det nog rätt bra koll och maskiner för att få dem glappfria.
Det är ju helt klart oldham du ska ha, har du hört med aratron och eie?
Förklara läget så kanske de har några rest-delar.
De är mycket bra och trevliga.
Förklara läget så kanske de har några rest-delar.
De är mycket bra och trevliga.
Jag ska höra av mig till EIE och Aratron också, hittills har jag fått svar från Avans Maskin och Translev. Tack för tipsen!
Aratron går inte att köpa av som privatperson.
Men ring och förklara läget de är vana vid att
kunderna önskar "något billigt".
Om det skiter sig totalt med aratron så kan
du skicka ett PM. Kanske kan lösa.
Men ring och förklara läget de är vana vid att
kunderna önskar "något billigt".
Om det skiter sig totalt med aratron så kan
du skicka ett PM. Kanske kan lösa.
Ajdå, mailet till Aratron gick just iväg, nå vi får se vad svaret blir.
Fick tag i några få fyrkantsmuttrar till rackmontage idag (insatser till korgmuttrar eller vad man ska kalla dem). De gick i spåren på linjärerna bra, så nu har jag lite alternativ att jobba med. Troligtvis kommer muttrarna från Klas att opereras in först och främst, men dessa kan vara väldigt användbara också.
350:- st fick jag pris på.
6,35-10mm.
Skicka PM om du behöver.
6,35-10mm.
Skicka PM om du behöver.
Ok, Zeus, får se om jag hör av mig.
F-n att man aldrig ska lära sig, jag caddade upp en lösning med c-c 20mm mellan M6-hålen i aluplattorna enligt tidigare inlägg. Idag borrade jag hålen, sen tog jag fram muttrarna, inte sjutton var det 20mm c-c, snarare 15mm eller så.
Jag lastar inte Klas för det här, jag skulle givetvis ha mätt avståndet mellan hålen i muttrarna. Men men, inget att göra nåt åt. Får såga isär lite muttrar helt enkelt.
F-n att man aldrig ska lära sig, jag caddade upp en lösning med c-c 20mm mellan M6-hålen i aluplattorna enligt tidigare inlägg. Idag borrade jag hålen, sen tog jag fram muttrarna, inte sjutton var det 20mm c-c, snarare 15mm eller så.
Jag lastar inte Klas för det här, jag skulle givetvis ha mätt avståndet mellan hålen i muttrarna. Men men, inget att göra nåt åt. Får såga isär lite muttrar helt enkelt.
Oj vad korkad jag känner mig nu, hade jag sökt på Square nut på eBay för ett tag sen så hade jag haft 20 M6-muttrar som ser ut att passa fint i spåren hemma för 3£ inkl frakt. Wiberger var inte heller dyra på dem, 86 öre+moms styck...
EDIT: Har även bud på 20 M6-korgmuttrar på Tradera nu.
EDIT: Har även bud på 20 M6-korgmuttrar på Tradera nu.
Nu har jag hittat bra skruvar till Bosch bolt connectors, dock bara M6. Leverantören är... IKEA.
Jag har dessutom hunnit provmontera en av mina fästplattor (använde korgmuttrarna, funkar kanon), så nu kan jag snart sätta ihop hela portalramen.
Det som saknas är några fler skruv av rätt längd och modell, samt det lite knivigare, spårmuttrar till aluminiumprofilerna med M6. M8 verkar helt klart vara standard för denna bredd på spår.
EDIT: Det är alltså inte svårt att få tag i M6, jag har det inte hemma bara.
Jag har dessutom hunnit provmontera en av mina fästplattor (använde korgmuttrarna, funkar kanon), så nu kan jag snart sätta ihop hela portalramen.
Det som saknas är några fler skruv av rätt längd och modell, samt det lite knivigare, spårmuttrar till aluminiumprofilerna med M6. M8 verkar helt klart vara standard för denna bredd på spår.
EDIT: Det är alltså inte svårt att få tag i M6, jag har det inte hemma bara.
Jag tillverkade egna spårmuttrar av en bit plattstång som passar precis i profilspåren. Jag kör med FlexLink och där finns en rektangulär del i spåret som plattstången passade. Minns inte hur Borsch-profilerna ser ut men det borde inte vara så komplicerat att fräsa stången på bägge sidor så att de passar i spåren.