Söker elmotor på 220 W ,, 0.22 Nm ,, 20 000 rpm
Söker elmotor på 220 W ,, 0.22 Nm ,, 20 000 rpm
Hej!
Jag behöver en elmotor med följande specifikationer:
Växelström
Uteffekt: 220W
Vridmoment: 0,22Nm
Hastighet: 20 000 rpm
Den får dessutom vara max 23 mm i diameter och ha en längd på 55 mm.
Jag har kontaktat flertalet elmotor tillverkare/säljare utan att få något napp.
Är detta en omöjlighet eller finns det någon som kan tipsa om en bra lösning?
Tack på förhand.
/Kerim
Jag behöver en elmotor med följande specifikationer:
Växelström
Uteffekt: 220W
Vridmoment: 0,22Nm
Hastighet: 20 000 rpm
Den får dessutom vara max 23 mm i diameter och ha en längd på 55 mm.
Jag har kontaktat flertalet elmotor tillverkare/säljare utan att få något napp.
Är detta en omöjlighet eller finns det någon som kan tipsa om en bra lösning?
Tack på förhand.
/Kerim
Senast redigerad av blueint 25 januari 2012, 15:40:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intentsägande rubrik: Elmotor
Anledning: Intentsägande rubrik: Elmotor
Re: Elmotor
Vad ska den användas till?
Vilken spänning? 240V 50Hz?
En växelströmsmotor som går på 50Hz kan inte snurra snabbare än 3000 rpm (50Hz * 60 sekunder/minut).
Jag tänker spontant på en borstlös motor för radiomodeller, av storleken 2030 eller 2040 (20mm diameter, 30/40mm längd på kroppen) och typen inrunner. Kolla med svenska hobbybutiker eller t.ex. här:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... tegory=513
Vilken spänning? 240V 50Hz?
En växelströmsmotor som går på 50Hz kan inte snurra snabbare än 3000 rpm (50Hz * 60 sekunder/minut).
Jag tänker spontant på en borstlös motor för radiomodeller, av storleken 2030 eller 2040 (20mm diameter, 30/40mm längd på kroppen) och typen inrunner. Kolla med svenska hobbybutiker eller t.ex. här:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... tegory=513
Re: Söker elmotor på 220 W ,, 0.22 Nm ,, 20 000 rpm
Jag får inte ihop siffrorna... 0.22Nm vid 20krpm är ju ~450W.
Jag tycker det låter som väldigt mycket effekt ur en väldigt liten (fysiskt sett) motor men jag vet att en del av de där borstlösa RC-motorerna har helt sinnessjuka specifikationer - sen om dom HÅLLER vad de lovar vet jag inte.
Jag tycker det låter som väldigt mycket effekt ur en väldigt liten (fysiskt sett) motor men jag vet att en del av de där borstlösa RC-motorerna har helt sinnessjuka specifikationer - sen om dom HÅLLER vad de lovar vet jag inte.
Precis helt rätt H.O
För att få ut det vridet med den effekten så får man dra ner varvtalet till ~9500 rpm.
Följande gäller:
P = Mv * n * Pi/30
där P = effekt i W, Mv = Vridmoment i Nm och n = rpm.
Om inte mina kunskaper i gymnasiemaskinlära sviker mig, vilket de säkert gör
/F
För att få ut det vridet med den effekten så får man dra ner varvtalet till ~9500 rpm.
Följande gäller:
P = Mv * n * Pi/30
där P = effekt i W, Mv = Vridmoment i Nm och n = rpm.
Om inte mina kunskaper i gymnasiemaskinlära sviker mig, vilket de säkert gör

/F
Vilken siffra är viktigast?
220W 0.22Nm eller 20000rpm? För ihop blir det en peretum mobile.
Vad är användningsområdet? Går den under kontinuerlig drift, värme, ljud, verkningsgrad? Du skriver växelström, gäller det enfas växelström 50Hz och 230V?
Jag tror du måste svara på dessa frågor för att någon ska kunna hjälpa dig.
220W 0.22Nm eller 20000rpm? För ihop blir det en peretum mobile.
Vad är användningsområdet? Går den under kontinuerlig drift, värme, ljud, verkningsgrad? Du skriver växelström, gäller det enfas växelström 50Hz och 230V?
Jag tror du måste svara på dessa frågor för att någon ska kunna hjälpa dig.
En motor kan ha ett max kontinuerligt vridmoment på 0,22Nm (vid okänt varvtal) och samtidigt en max kontinuerlig effekt på 220W vid 20000 rpm. Vid höga varvtal dominerar järnförluster, vilket gör att kontinuerligt vridmoment sjunker, ty en mindre del av värmen motorn hanterar kommer från resistiva förluster, vilket betyder lägre ström/vridmoment.
"max kontinuerlig effekt på 220W vid 20000 rpm"
Ja, men detta var inte specat. Generellt har elmotorer en bra linjär momentkurva, bortsett från extremt högfrekventa sådana, tex stegmotorer.
Men vill man ha allt på ett och samma kort så blir det svårt. För att inte tala om storleken.
Ja, men detta var inte specat. Generellt har elmotorer en bra linjär momentkurva, bortsett från extremt högfrekventa sådana, tex stegmotorer.
Men vill man ha allt på ett och samma kort så blir det svårt. För att inte tala om storleken.