Starta hacklab i Stockholm?
Re: Starta hacklab i Stockholm?
Vore det inte vettigare att slå ihop era påsar med en redan etablerad förening med befintlig lokal, t ex Unga Forskare:
http://www.ungaforskare.org/lokalt/distrikt/stockholm
Det ligger på Kungsholmen, och inne i stan är den bästa kompromissen för alla boende runt stan, ingen behöver åka tvärs igenom smeten och ut i ghetto på motsatta sidan:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=P ... +stockholm
Jag vet, det står Stockholm på mig, men mer specifikt bor även jag ute på vischan långt bortom tunnelbanan.
Proxxi funkar tyvärr inte, eftersom de har lödningsförbud i sin lokal efter en brandskyddsinspektion, resultatet av det var att hardhack-gänget flyttade till Unga Forskare istället.
Jag har varit och tittat i UFs lokal i höstas, de är 25 föreningar totalt, men det verkar vara noll eller nära noll aktivitet i lokalens labb.
Lokalen verkade mer användas som fikarum för socialt umgänge.
Det finns lite instrument och verktyg och dedicerat labb-bord, men de förklarade för mig att de flesta som någonsin kommer dit för att göra något nästan alltid har med sig egna instrument och verktyg.
Det fanns skåp där folk hade lämnat pågående projekt, men det finns utrymme för att ha låsbara skåp också, vilket jag tror kan vara en bra idé om man vill lämna något dyrbart där över en period, t ex egna verktyg.
Jag var väldigt besviken på det jag såg hos UF, de hade en lokal och allt på plats men ingen gjorde något med det.
De som var där hade också en lite nedlåtande uppfattning om hardhack, för dem var det bara "blinka lysdiod".
http://www.ungaforskare.org/lokalt/distrikt/stockholm
Det ligger på Kungsholmen, och inne i stan är den bästa kompromissen för alla boende runt stan, ingen behöver åka tvärs igenom smeten och ut i ghetto på motsatta sidan:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=P ... +stockholm
Jag vet, det står Stockholm på mig, men mer specifikt bor även jag ute på vischan långt bortom tunnelbanan.
Proxxi funkar tyvärr inte, eftersom de har lödningsförbud i sin lokal efter en brandskyddsinspektion, resultatet av det var att hardhack-gänget flyttade till Unga Forskare istället.
Jag har varit och tittat i UFs lokal i höstas, de är 25 föreningar totalt, men det verkar vara noll eller nära noll aktivitet i lokalens labb.
Lokalen verkade mer användas som fikarum för socialt umgänge.
Det finns lite instrument och verktyg och dedicerat labb-bord, men de förklarade för mig att de flesta som någonsin kommer dit för att göra något nästan alltid har med sig egna instrument och verktyg.
Det fanns skåp där folk hade lämnat pågående projekt, men det finns utrymme för att ha låsbara skåp också, vilket jag tror kan vara en bra idé om man vill lämna något dyrbart där över en period, t ex egna verktyg.
Jag var väldigt besviken på det jag såg hos UF, de hade en lokal och allt på plats men ingen gjorde något med det.
De som var där hade också en lite nedlåtande uppfattning om hardhack, för dem var det bara "blinka lysdiod".
Har fått intrycket att UF har lite övervikt åt Kemi, och att dom är mer av den sociala naturen och umgås mer med kortspel än tangentbord och lödkolv.
Men det låter som en bra idé att samverka. Kolla dock upp lödröksutsug och brandregler så det inte blir en till lokal med förbud.
Men det låter som en bra idé att samverka. Kolla dock upp lödröksutsug och brandregler så det inte blir en till lokal med förbud.
Lödnördarna flyttade till UF från Proxxi just för att man fick löda där.
På Proxxi har de heltäckningsmatta, vilket diskvalificerade dem hos brandinspektören.
Och UFs övriga forskningsföreningar behöver man inte hålla på och härja med, de använder knappt lokalen utan verkar sköta sitt via nätet, och fikasofforna är i ett separat rum från labbet.
Labbet är det största rummet i lokalen, det finns plats för mer bord också om man är fler.
Dum som jag var tog jag inga bilder när jag var där, men jag tror det fanns arbetsplats för 4 samtidigt på ett långbord, ett till likadant får utan vidare plats därinne tillsammans med mer prylar.
Det fanns ett fotograf-gäng också, men jag tror de gör sitt i ett eget rum, för ett av de andra rummen hade foto-utrustning.
Jag har redan varit där och rekat, om det är någon som vill ta det hela till en mer seriös nivå så har de veckofika på onsdagar från kl 18:00 då man kan gå dit och prata med dem och kolla in läget:
http://uf.se/ufs/kalendarium
Alltså just nu, faktiskt.
På Proxxi har de heltäckningsmatta, vilket diskvalificerade dem hos brandinspektören.
Och UFs övriga forskningsföreningar behöver man inte hålla på och härja med, de använder knappt lokalen utan verkar sköta sitt via nätet, och fikasofforna är i ett separat rum från labbet.
Labbet är det största rummet i lokalen, det finns plats för mer bord också om man är fler.
Dum som jag var tog jag inga bilder när jag var där, men jag tror det fanns arbetsplats för 4 samtidigt på ett långbord, ett till likadant får utan vidare plats därinne tillsammans med mer prylar.
Det fanns ett fotograf-gäng också, men jag tror de gör sitt i ett eget rum, för ett av de andra rummen hade foto-utrustning.
Jag har redan varit där och rekat, om det är någon som vill ta det hela till en mer seriös nivå så har de veckofika på onsdagar från kl 18:00 då man kan gå dit och prata med dem och kolla in läget:
http://uf.se/ufs/kalendarium
Alltså just nu, faktiskt.
Kul grej! 
Hjälper gärna till med de jag kan, om det blir något seriöst.

Hjälper gärna till med de jag kan, om det blir något seriöst.
Fast hur ser det ut med maskinutrymme för bearbetningsmaskiner?
Ska jag vara intresserad så måste det få plats med minst CNC-Svarv + Fräs + Laser + x antal till cnc-verktyg...
Ska jag vara intresserad så måste det få plats med minst CNC-Svarv + Fräs + Laser + x antal till cnc-verktyg...
Du får gå till lokalen och titta efter själv, du vet hur stora dina prylar är.
Kanske man kan packa maskiner på höjden som man drar ut vid användning?
Gå dit och se efter, så får du se och höra vad som är tillåtet, vad som är praktiskt, och vad UF kan acceptera.
Det är ett källarplan i ett bostadshus i innerstan, inte en industriell fabrik.
Det är ett källarplan i ett bostadshus i innerstan, inte en industriell fabrik.
Det var nog lite mer åt det hållet jag föreställt mig, se amerikanska fab-labs och kollektiva verkstäder som mer har svets, fräs och smedja än hackar linux. Mer hands om och mindre akademiskt men givetvis med ett ordentligt elektroniklabb.
Där kan hobbyister med större projekt och maskiner och även frilansare/uppfinnare vara om de behöver bygga nåt och deltagare kan kanske ha kurser och lära ut sina kunskaper som delbetalning. Jag arbetar på ett ställe där det funkar så fast med musik och musikteknik.
Och så förvaringsutrymmen där man kan donera utrustning och material som man inte behöver själv men som är värt att rädda därför att andra kan ha nytta av det.
Där kan hobbyister med större projekt och maskiner och även frilansare/uppfinnare vara om de behöver bygga nåt och deltagare kan kanske ha kurser och lära ut sina kunskaper som delbetalning. Jag arbetar på ett ställe där det funkar så fast med musik och musikteknik.
Och så förvaringsutrymmen där man kan donera utrustning och material som man inte behöver själv men som är värt att rädda därför att andra kan ha nytta av det.
Senast redigerad av dar303 25 januari 2012, 22:14:49, redigerad totalt 1 gång.
Hur fungerar det med lokaler och utrustning för t.ex band som behöver replokaler?, det borde likna denna verksamhet till viss del.
Man brukar ha egna (låsbara) rum med sin egen utrustning och sedan betala hyra till en förening eller en person som tar hand om det ekonomiska.
Om någon fixar det här lite snabbt kan jag ordna massa inredning verkar det som.
Själv har jag lite kasst med pengar för att gå in direkt(Men 20-30000:-).
Det är pappas företag som ska flytta, butik och lager på 3000m2 där mycket ska bytas ut.
Det rivs även ut en del på gullmarsplan, vattenläcka. De kastar allt. Kylar mm.
Vet ju inte vad som är användbart, men något borde vara det.
Som sagt, startar någon så kan jag lägga ner både tid och pengar.
Själv har jag lite kasst med pengar för att gå in direkt(Men 20-30000:-).
Det är pappas företag som ska flytta, butik och lager på 3000m2 där mycket ska bytas ut.
Det rivs även ut en del på gullmarsplan, vattenläcka. De kastar allt. Kylar mm.
Vet ju inte vad som är användbart, men något borde vara det.
Som sagt, startar någon så kan jag lägga ner både tid och pengar.
- Jine
- Kontakt:
Jag har en hel drös med datorer, allmän elektronik (allt från WISP-programmerare till småsaker), rack-prylar (nätverk främst, layer 3 switchar mm) samt rackskenor / 19" lådor, och annat smått och gott jag absolut kan släpa med mig. Sen har jag ju även min POSY-A4 som faktiskt bara står
EDIT: Kikade lite i lådorna och insåg hur skönt det skulle vara att bli av med lite junk utan att behöva slänga det...
Börjar man gräva så hittar man hur mycket som helst...
Jag är game som attan, bor själv i Skogås (19min med pendel, söder om söder) så...
Lokaler har jag tyvärr inte så bra koll på...

EDIT: Kikade lite i lådorna och insåg hur skönt det skulle vara att bli av med lite junk utan att behöva slänga det...

Börjar man gräva så hittar man hur mycket som helst...

Jag är game som attan, bor själv i Skogås (19min med pendel, söder om söder) så...
Lokaler har jag tyvärr inte så bra koll på...
Man kan ju flytta sakerna till något lager utanför stan tillsvidare?