Hej!
Jag har en LCD TV (Sony, ca 2 år gammal) som har fått en missfärgad lodrät linje i bilden, en pixel bred. Anledningen till att jag postar här är att linjen syns när man slår på TVn men efter kanske 10-15min så försvinner den så min tanke var att det kanske är någon kring komponent som är dålig. Det är ju ett inte helt ovanligt fenomen men jag har inte lyckats hitta någon lösning på det. Min fråga är då om någon har erfarenhet av att laga detta och kan komma med något tips på felsökning/reparation?
Jag har inte skruvat isär TVn och börja felsökt än men tänker nog göra det framöver. Vad bör man kontrollera på LCD TV? Funderade på att börja med att resistansmäta ledningarna till displayen.
Tack på förhand!
Lodrät linje på LCD TV försvinner efter ett tag
Re: Lodrät linje på LCD TV försvinner efter ett tag
Tror mer på ett glapp, men vågar mig inte på något reparationstips.
Slutar glappa efter ett tag kan bero på värmeutvidgning.
Slutar glappa efter ett tag kan bero på värmeutvidgning.
Re: Lodrät linje på LCD TV försvinner efter ett tag
controler kortets lödningar är en gissning ta nåt isolerat och peta på det så visar det sig.
Philips nya lossnar bandkablarna till LCD på som är smältlimmade dit och när dom blir varma får du en linje eftersom bandkabel utvidgas av värmen och böjs ut från kortet.
Sitter på själva lcd åtgärdas med
strykjärn.
Philips nya lossnar bandkablarna till LCD på som är smältlimmade dit och när dom blir varma får du en linje eftersom bandkabel utvidgas av värmen och böjs ut från kortet.
Sitter på själva lcd åtgärdas med