Optimering av egenbyggt försteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Optimering av egenbyggt försteg

Inlägg av psynoise »

Vad menar du med "en amp"? I dina kopplingar är spänningsförstärkning det intressanta.

Ska jag vara ärlig bör du ha lite mer kött på benen innan du ger dig på ett sådant här projekt. Ta dig igenom kretsanalysboken först, använd Douglas Self bok som referens för audiokopplingarna, är det något du inte förstår slå upp det i Microelectronics Circuits.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vad menar du med "en amp"? I dina kopplingar är spänningsförstärkning det intressanta.
amplifier... :wink:
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

freddenacka skrev:Jag har läst på lite om hur man räknar förstärkning och det räcker mer än väl med en amp för boosten.
Så en amp till bosten och kanske de andra två till varsin utgång eller så lämnar jag en.
Om man ska ha tapeoute, är det bara att göra en vanlig utgång styrd med potentometer då?
Det är inte bara förstärkningen som ska vara rätt.

Du måste ha rätt in och utgång impedanser.

Tillräcklig bandvidd.

Signal/brus förhållande mm.

Läs boken Psynoise rekomenderade så får du lite normer för signalnivåer och annat.

Du får låna ur min bokhylla men där slutade utvecklingen på 80-talet och är mest allmän kretslära men kan vara bra som start.

Men du är på bra väg i den här lärotakten är du snart på banan.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det här är ett projekt som ligger fram i tiden.
Jag har redan saker att lyssna med så är inte brottom.
Ska skaffa den där boken och läsa på lite :)
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag har nu modifierat kretsschemat på mitt nuvarande försteg för att förbättra kompromissen med den förstärkta mono utgången. Tänkte åka och köpa motstånd osv i kväll om ingen har någon invändning på att detta blir galet.
Jag har dragit om signalen till mono delen framför potentiometern till en av kanalerna till stereo delen.
Jag har byt R17 till 350 ohm för att öka förstärkningen. Jag har placerat en ny separat potentiometer efter denna förstärkningskrets som sedan passerar en svag förstärkning innan den lämnar försteget.
Det jag inte har koll på än som jag skall läsa på om är impedansen antar att det är R15 och R20 som kan behöva modifieras i så fall?

Hoppas ingen tar illa vid sig att jag skriver om mina vilda idéer jag har arbetat med elektronik för några år sedan men aldrig konstruerat eller vetat varför jag byter vissa komponenter med mera. Min filosofi är att häldre ställa en dum fråga och lära sig än att vara tyst och ovis. Då får man också ta att man blir dumförklarad i bland :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Då var första testet klart :)
Hade inte rätt grejer hemma men detta räcker för att testa.
Bryggade R19 med ett 820 motstånd så att vi fick ett värde på ca 550 ohm.
Polaren var till elfa i dag så ska nog sänka det till 500 eller 450 och sätta dit en bättre potentometer då denna har lite för högt värde.
Det blir en förstärkning på 5 gain innan potentometer och totalt 7 vi full volym på utgången.
Har en knappt mätbar dc ström i utgången på full volym så bör fixa dc skydd.
47 uP får inte plats i läran, kan jag kompromissa ner värdet något för att ändå få till något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Både kapacitansen och maximala spänningen för en elektrolytkondensator bestämmer dess storlek. Därav brukar man jämföra olika kondensatorer via dess CV-produkt. Alltså satsa på en kondensator med lägre spänning och kapacitans om det behövs.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

För en novis är detta svårt, är det något jag slå vara observant på om värdet blir för lågt?
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Kan denna vara värt ett försök?
Elfa
67-062-53
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =67-062-53
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Till ingången för likspänningsskyddet vill vi iaf ha över 30 V i fall detta skulle komma in. Medan kopplingskondensatorerna knappast kommer ha någon större spänning över sig. T.ex kolla 22 µF bipolar med mer än 30 V för kondensatorerna på ingången. För övriga kopplingskondensatoer kan du leta efter 22 µF (icke bipolar) med spänningstålighet på någon volt bara. Att tänka på är också att olika fabrikat kan skilja i storlek.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det jag vill i detta fall är att filtrera stegets egna dc på utgångarna. Om den inte måste vara biopoler, skall signalen gå från minus till plus i så fall?
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =67-200-31
Denna borde väll fungera på utgångarna i så fall?
Spelar det någon roll ur jag kopplar signalen igenom den?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vanligast är nog att man kopplar plus mot operationsförstärkaren i fall denna skulle få fnatt. Annars är det inte särskilt kritiskt då elektrolytkondensatorer kan ta ca 1 V i fel riktning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

freddenacka skrev:Denna borde väll fungera på utgångarna i så fall?
Fast egentligen vill man nog ha likspänningskydd på utgången mot yttre världen också. För detta vill vi nog ha ca 30 V, men vad som är lämpligt har jag aldrig funderar över. Vad brukar ni andra använda för likspänningsskydd på in- och utgångar?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

freddenacka skrev:Kan denna vara värt ett försök?
Elfa
67-062-53
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =67-062-53
Om dessa får plats borde de fungera bra som kopplingskondensatorer mellan dina interna steg i apparaten.
Skriv svar