Det var inte jag som skrev att Psynoise kan konsten att döda ett pyrande elektronikintresse...
Däremot kan jag sätta en liten slant på att Psynoise känner ett visst behov av att skryta med sina kunskaper och studier vid Chalmers Tekniska Högskola

Sedan skrev jag hur man kan gå vidare som ni andra inte gillar.kan dom absoluta grunderna, dvs kondesator lagrar elektrisk energi motstånd ger resistans osv...
Hej Hemmek, svaren på dina frågor finner om du kollar runt på webben. Tro för allt i välden inte på vad psynoise påstår, att det som står på internet bara är skit. Han har inte gått ur skolan än och landat i den praktiska världen. Jag kan plocka fram hur mycket praktiska exempel som helst på vilken nytta jag har haft genom att använda mig av världens största bibliotek. All samlad kunskap finns att finna, gäller bara att lära sig att söka och sovra.Hemmek skrev: Jag hoppas på tips om bra böcker och praktiska övningar "funkar bäst om jag kan läsa på varje enskild funktion i samband med att jag gör det praktiska"
En grej jag hoppas skall vara en lagom start övning är att bygga något skoj av 2nixierör jag råkade komma över...
Tanken lutar åt att bygga en simpel inomhustermometer av dom då det bara finns 2, eller varför inte en timer, stoppur...
Vet inte om detta är för avancerat som nybörjarprojekt eller inte..
PID är även något jag är väldigt intresserad av men saknar totalt kunskap, "hade vart svinkul att bygga något man kan programera via datorn"
Hoppas på många bra råd och tips.
Om detta är den bästa lösningen på det verkliga problemet vet jag inte. Men ovanstående kan du realisera med en analog komparator eller kanske bättre en Schmitt trigger. Strömmen kan du sedan styra med en MOS-transistor, och här behövs endast av och på. Boken Analog elektronik borde ha beräkningsexempel på nämnda kretsar.Men vad vi tänkte på var en elektronisk krets som skall dra så lite ström det bara är möjligt som bryter kretsen när spänningen har nått ett minsta värde och därmed skonar batteriet från djupurladdning.