Nybörjare vill lära sig elektronik, även litteratur, Projekt
Nybörjare vill lära sig elektronik, även litteratur, Projekt
Hej detta blir min andra tråd "har även en tråd där jag pillar lite med ett bryggverk men löste sig enklare än jag trodde"
Nu är det som så att jag är totalt grön på detta med elektronik, "eller i allafall i det närmaste"
Kan väl löda och hitta trasiga komponenter om dom går se med blotta ögat att dom är kass, även letat min beskära del kalllödningar i bilinstrument "Audi klassiker"
Men vill lära mig detta mer ordentligt.
kan dom absoluta grunderna, dvs kondesator lagrar elektrisk energi motstånd ger resistans osv...
"dvs inte mycket"
Men har massor av ideer och projekt som jag vill slutföra men saknar behövlig kunskap.
Jag hoppas på tips om bra böcker och praktiska övningar "funkar bäst om jag kan läsa på varje enskild funktion i samband med att jag gör det praktiska"
En grej jag hoppas skall vara en lagom start övning är att bygga något skoj av 2nixierör jag råkade komma över...
Tanken lutar åt att bygga en simpel inomhustermometer av dom då det bara finns 2, eller varför inte en timer, stoppur...
Vet inte om detta är för avancerat som nybörjarprojekt eller inte..
PID är även något jag är väldigt intresserad av men saknar totalt kunskap, "hade vart svinkul att bygga något man kan programera via datorn"
Hoppas på många bra råd och tips.
Nu är det som så att jag är totalt grön på detta med elektronik, "eller i allafall i det närmaste"
Kan väl löda och hitta trasiga komponenter om dom går se med blotta ögat att dom är kass, även letat min beskära del kalllödningar i bilinstrument "Audi klassiker"
Men vill lära mig detta mer ordentligt.
kan dom absoluta grunderna, dvs kondesator lagrar elektrisk energi motstånd ger resistans osv...
"dvs inte mycket"
Men har massor av ideer och projekt som jag vill slutföra men saknar behövlig kunskap.
Jag hoppas på tips om bra böcker och praktiska övningar "funkar bäst om jag kan läsa på varje enskild funktion i samband med att jag gör det praktiska"
En grej jag hoppas skall vara en lagom start övning är att bygga något skoj av 2nixierör jag råkade komma över...
Tanken lutar åt att bygga en simpel inomhustermometer av dom då det bara finns 2, eller varför inte en timer, stoppur...
Vet inte om detta är för avancerat som nybörjarprojekt eller inte..
PID är även något jag är väldigt intresserad av men saknar totalt kunskap, "hade vart svinkul att bygga något man kan programera via datorn"
Hoppas på många bra råd och tips.
Re: Nybörjare vill lära sig elektronik, även litteratur, Pro
Tjoho, här kan jag bidra!
Jag är också nybörjare - om du vill programmera chip från datorn kan jag varmt rekommendera Netduino som är en Open Source plattform för hobbyprojekt inom elektronik:
http://www.netduino.com/
Enklaste modellen "mini" räcker långt är pytteliten (DIP-24) och kostar 299 kr på Elektrokit:
http://www.electrokit.com/netduino-mini.48399
All mjukvara är gratis och du programmerar C# i Visual Studio Express. Man behöver bara en USB-kabel som både ger ström och 3,3V TTL seriellt gränssnitt för programmering och debug:
http://www.sparkfun.com/products/9717
Du kommer i gång snabbt och har skrivit ditt "Hello world" med blinkande LED på några minuter. På hemsidan finns massor av exempel och guider, mycket handlar just om temperaturavläsning och liknande.
Netduino är mycket enklare att jobba med än PIC-programmering eftersom den bygger på .NET Micro Framework som visserligen är långsammare eftersom det är en virtuell maskin ovanpå TinyCLR firmware. Dock funkar den bra till det mesta, jag har t.ex. gjort en musikspelare (MP3/Ogg Vorbis) som spelar musik från SD-kort.
Netduino är implementerad på en kraftfull 32bit 48Mhz Atmel ARM7-processor så om man vill kan man senare skriva sitt eget firmware och köra direkt, då går det rasande snabbt och man får tillgång till alla processorns inbyggda funktioner.
Rekommenderas som sagt mycket varmt - lycka till!
Jag är också nybörjare - om du vill programmera chip från datorn kan jag varmt rekommendera Netduino som är en Open Source plattform för hobbyprojekt inom elektronik:
http://www.netduino.com/
Enklaste modellen "mini" räcker långt är pytteliten (DIP-24) och kostar 299 kr på Elektrokit:
http://www.electrokit.com/netduino-mini.48399
All mjukvara är gratis och du programmerar C# i Visual Studio Express. Man behöver bara en USB-kabel som både ger ström och 3,3V TTL seriellt gränssnitt för programmering och debug:
http://www.sparkfun.com/products/9717
Du kommer i gång snabbt och har skrivit ditt "Hello world" med blinkande LED på några minuter. På hemsidan finns massor av exempel och guider, mycket handlar just om temperaturavläsning och liknande.
Netduino är mycket enklare att jobba med än PIC-programmering eftersom den bygger på .NET Micro Framework som visserligen är långsammare eftersom det är en virtuell maskin ovanpå TinyCLR firmware. Dock funkar den bra till det mesta, jag har t.ex. gjort en musikspelare (MP3/Ogg Vorbis) som spelar musik från SD-kort.
Netduino är implementerad på en kraftfull 32bit 48Mhz Atmel ARM7-processor så om man vill kan man senare skriva sitt eget firmware och köra direkt, då går det rasande snabbt och man får tillgång till alla processorns inbyggda funktioner.
Rekommenderas som sagt mycket varmt - lycka till!
Hej Hemmek!
Vill du lära dig elektronik ordentligt behöver du förkunskaper i matematik. Man klarar sig hyfsat med matten från grundskolans årskurs 7 - 9 men för lite mera avancerade delar krävs matte från gymnasiet.
Elläran är grunden till all elektronik och denna består av två delar likströmslära och växelströmslära. De flesta jag träffat IRL eller här på forumet vill lära sig elektronik genom att genomföra olika mer eller mindre avancerade byggprojekt men det är helt fel vägval. Visserligen ger det inspiration och sprider glädje om man lyckas löda ihop något som fungerar men någon större kunskap om den grundläggande elläran skapas inte.
Normalt kombinerar man studier i ellära med studier i matematik. Om man är duktig på att räkna med bråk, potenser och lösa linjära ekvationssystem behöver man naturligtvis inte studera matematik. I varje fall inte till att börja med.
Elläran är som jag skriver ovan mycket viktig att läsa in så att man får en bra grundstomme, ja förutom matematiken förstås som också är viktig. Absolut bäst är att starta med likströmsläran och då med begreppen spänning, ström, resistans, laddning och energi. Det finns massor med sidor på nätet som förklarar dessa begrepp på olika sätt.
Här är ett par länkar till sidor att studera. Söker du på "Ellära A" hittar du flera intressanta sidor. En del av sidorna går även in på växelströmsläran men hoppa över detta tills du är familjär men likströmsläran: Vill du läsa böcker så finns det massor, här är två att välja på:
Verkar det mycket? Ja då har du fattat rätt, det finns inga genvägar inom ellära och elektronik. Lägg nixerören i lådan så länge och koncentrera dig på den grundläggande elläran och matematiken.
Lycka till med studierna
Vill du lära dig elektronik ordentligt behöver du förkunskaper i matematik. Man klarar sig hyfsat med matten från grundskolans årskurs 7 - 9 men för lite mera avancerade delar krävs matte från gymnasiet.
Elläran är grunden till all elektronik och denna består av två delar likströmslära och växelströmslära. De flesta jag träffat IRL eller här på forumet vill lära sig elektronik genom att genomföra olika mer eller mindre avancerade byggprojekt men det är helt fel vägval. Visserligen ger det inspiration och sprider glädje om man lyckas löda ihop något som fungerar men någon större kunskap om den grundläggande elläran skapas inte.
Normalt kombinerar man studier i ellära med studier i matematik. Om man är duktig på att räkna med bråk, potenser och lösa linjära ekvationssystem behöver man naturligtvis inte studera matematik. I varje fall inte till att börja med.
Elläran är som jag skriver ovan mycket viktig att läsa in så att man får en bra grundstomme, ja förutom matematiken förstås som också är viktig. Absolut bäst är att starta med likströmsläran och då med begreppen spänning, ström, resistans, laddning och energi. Det finns massor med sidor på nätet som förklarar dessa begrepp på olika sätt.
Här är ett par länkar till sidor att studera. Söker du på "Ellära A" hittar du flera intressanta sidor. En del av sidorna går även in på växelströmsläran men hoppa över detta tills du är familjär men likströmsläran: Vill du läsa böcker så finns det massor, här är två att välja på:
- http://www.bokus.com/bok/9789127580978/ ... vningsbok/
- http://www.liber.se/Gymnasium/Elprogram ... el/Ellara/
Verkar det mycket? Ja då har du fattat rätt, det finns inga genvägar inom ellära och elektronik. Lägg nixerören i lådan så länge och koncentrera dig på den grundläggande elläran och matematiken.
Lycka till med studierna
Håller med, matematik till en viss nivå är viktigt samtidigt som att montera kretsar inte ger särskilt mycket mer än motivation. Vad har du för utbildning, har du läst matematik på högskola, gymnasie eller endast grundkola?
En grundläggande utbildning för elektronikkonstruktion skulle enligt mig innehålla kretsanalys, kretselektronik samt linjära system och signaler med transformer. Med dessa verktyg är det sedan enklare att ta sig igenom nya problem både inom analog- och digitalteknik. Dock kräver särskilt förståelsen för linjära system och signaler att man har matematiken med sig.
EDIT:
ändrade kretsteori till kretselektronik!
En grundläggande utbildning för elektronikkonstruktion skulle enligt mig innehålla kretsanalys, kretselektronik samt linjära system och signaler med transformer. Med dessa verktyg är det sedan enklare att ta sig igenom nya problem både inom analog- och digitalteknik. Dock kräver särskilt förståelsen för linjära system och signaler att man har matematiken med sig.
EDIT:
ändrade kretsteori till kretselektronik!
Senast redigerad av psynoise 24 januari 2012, 14:57:58, redigerad totalt 1 gång.
labmaster: Du säger alltså att det "krävs" ner till Matte E för att få full förståelse för elektronik?
-Shit, jag är bara på C...
-Shit, jag är bara på C...
Full förståelse tror jag inte att jag sagt någon gång ty det är inte helt lätt att få full förståelse. Vissa tillämpningar av elektroniken kan nämligen vara väldigt komplicerade. Men ju mera matematik man lär sig desto längre kan man komma inom elektronikens värld.
Matte C kommer du ju en bra bit på men det skadar inte att fortsätta resan mot Matte E.
Matte C kommer du ju en bra bit på men det skadar inte att fortsätta resan mot Matte E.
Många av de transformer som ligger bakom kretsanalysen samt många elektroniska system bygger på 1800-tals matematik likt den som lärs ut på civilingenjörsprogrammen. Se gärna laplace-transform och dess släktingar
http://en.wikipedia.org/wiki/Laplace_transform
Att påpeka är att klassiska elektroteknik hos de tekniska högskolerna är ett av de programmen som innehåller mest matematik. Vill man även ta sig en titt på fysiken bakom kretsanalysen genom studier i elektromagnetiska fält krävs analys i flera variabler som knappt nämns i gymnasiet.
Men vill man snabbt komma igång med enkla beräkningar på frekvensberoende kretsar rekommenderar jag att man tar en titt på komplexa tal. Detta introduceras vad jag minns i matematik E men som jag gjorde går det bra att läsa med mindre matematik studier då ämnet inte är allt för abstrakt. Man behöver bara svälja en definition (imaginära enheten) för att sedan beräkna med den matematik som man kan sedan innan. Metoden för beräkning på frekvensberoende kopplingar kallas ibland för jw-metoden (j omega metoden). Här använder man sig av redan framtagna transformer kallat impedanser för kretselement som kapacitans och induktans. Vill man dock beräkna på liknande sätt för godtyckliga signaler och andra element (system) måste man tillbaka till Laplace och då krävs matematiken igen. Ungefär likadant är det med övrig elektronikkonstruktion, man kan göra en del med enkel matematik från gymnasiet men man är även ganska begränsad och fastnar lätt på okända problem också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laplace_transform
Att påpeka är att klassiska elektroteknik hos de tekniska högskolerna är ett av de programmen som innehåller mest matematik. Vill man även ta sig en titt på fysiken bakom kretsanalysen genom studier i elektromagnetiska fält krävs analys i flera variabler som knappt nämns i gymnasiet.
Men vill man snabbt komma igång med enkla beräkningar på frekvensberoende kretsar rekommenderar jag att man tar en titt på komplexa tal. Detta introduceras vad jag minns i matematik E men som jag gjorde går det bra att läsa med mindre matematik studier då ämnet inte är allt för abstrakt. Man behöver bara svälja en definition (imaginära enheten) för att sedan beräkna med den matematik som man kan sedan innan. Metoden för beräkning på frekvensberoende kopplingar kallas ibland för jw-metoden (j omega metoden). Här använder man sig av redan framtagna transformer kallat impedanser för kretselement som kapacitans och induktans. Vill man dock beräkna på liknande sätt för godtyckliga signaler och andra element (system) måste man tillbaka till Laplace och då krävs matematiken igen. Ungefär likadant är det med övrig elektronikkonstruktion, man kan göra en del med enkel matematik från gymnasiet men man är även ganska begränsad och fastnar lätt på okända problem också.
Efter lite tänkande tror jag att kretsanalys och kretselektronik borde man kunna ta till sig utan någon större bildning inom matematik. Kretsanalys är ämnet som lär ut precis som namnet säger analys av kretsar. Kretselektronik fortsätter sedan med de aktiva komponenter. Några boktips finns på Wikin
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur
Vill man dock ha förståelsen varför elektroniska system är uppbyggda som de är och själv bemästra metoder för analys av signaler och system krävs som sagt innan mer matematik på högskolenivå.
EDIT:
ändrade ord från kretsteori till kretselektronik
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur
Vill man dock ha förståelsen varför elektroniska system är uppbyggda som de är och själv bemästra metoder för analys av signaler och system krävs som sagt innan mer matematik på högskolenivå.
EDIT:
ändrade ord från kretsteori till kretselektronik
Senast redigerad av psynoise 24 januari 2012, 14:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Du får inte skrämmas för mycket psynoise, matematik i den högre skolan skall man inte presentera för en nybörjare som vill lära sig elektronik. De måste börja från grunden och plockar du fram för mycket finns det risk att de tappar sugen.
Råkar själv ha en civilingenjörsexamen men den behövs väl knappast för att läsa av en tempgivare med en microkontroller eller blinka en LED om det nu är det man vill.
Värsta kursen jag läste var "tidsdiskreta kretsar och signaler" av Proakis och Monolakis - minns boken fortfarande, tjock som en telefonkatalog och med psalmbokstunna blad, huga. Hade redan börjat jobba då och klarade tentan med minsta möjliga marginal. Ibland drömmer jag mardrömmar om digitala filter och överföringsfunktioner, Laplace så det visslar om det.
Frågan är om det är det verkligen är detta som Hemmek är ute efter? Kanske behövs bara en bok i ellära, lite hands-on kring de vanligaste analoga kretsarna och lite digitalelektronik.
Värsta kursen jag läste var "tidsdiskreta kretsar och signaler" av Proakis och Monolakis - minns boken fortfarande, tjock som en telefonkatalog och med psalmbokstunna blad, huga. Hade redan börjat jobba då och klarade tentan med minsta möjliga marginal. Ibland drömmer jag mardrömmar om digitala filter och överföringsfunktioner, Laplace så det visslar om det.
Frågan är om det är det verkligen är detta som Hemmek är ute efter? Kanske behövs bara en bok i ellära, lite hands-on kring de vanligaste analoga kretsarna och lite digitalelektronik.
Så sant så, ville mest visa den akademiska vägen som kanske öppnar flest dörrar men knappast är ett måste. Själv läste jag de flesta delarna av bokserien Elektronik för alla i högstadiet. Läste teknik med elektronik inriktning i gymnasiet, men där lärde jag mig inget mer. Sedan har jag läst lite på fritiden utan att egentligen lärt mig något nytt tills jag började plugga på Chalmers för några år sedan. Med matematiken jag lärde mig där har klart öppnat nya banor och verktyg. Tänkte att kanske Hemmek också fastnat genom att läst enklare böcker och sedan inte kommit vidare som jag gjorde. Dock som jag skrev innan borde kretsanalys och kretsteori vara rätt fram att läsa.
- SeniorLemuren
Hmm. varför måste man skrämmas överhuvudtaget? Allt börjar med lek, sen ger sig resten,undan för, undan allt eftersom suget uppstår av att lära sig mer. Till psynoise vill jag bara säga, att du behärskar verkligen konsten att döda ett pyrande elektronikintresse redan i sin linda. Bevare mig väl.labmaster skrev:Du får inte skrämmas för mycket psynoise, matematik i den högre skolan skall man inte presentera för en nybörjare som vill lära sig elektronik. De måste börja från grunden och plockar du fram för mycket finns det risk att de tappar sugen.
Till trådskaparen: Förutom att söka kunskap här på forumet så sök på Google och YouTube efter information och kunskap. Där finns den verkliga lärdomen.
Nej jag tror inte att kretsanalys och kretsteori är en framkomlig väg för TS. Han skriver ju själv att han är nybörjare och då måste han börja med det mest grundläggande delarna först.
Jag har också läst på högskola men brukar inte vilja skryta med det så väldans mycket. När det kommer någon som har ambition att vilja lära sig elektronik brukar jag istället försöka beskriva vad som är viktigast när man är ny.
Jag har också läst på högskola men brukar inte vilja skryta med det så väldans mycket. När det kommer någon som har ambition att vilja lära sig elektronik brukar jag istället försöka beskriva vad som är viktigast när man är ny.
Vi har nog helt skilda uppfattningar. Det är ni som säger att jag skräms, detta är inte med mening men jag har inte lagt upp något för fritidsintresse heller. Det jag ville visa är hur man kan lära sig väldigt mycket grundligt på ett för vissa tungt sätt. Dock tar ni andra för givit att folk är rädda för matematik för att ni själv kanske är det. Jag tror det finns flera där ute som även kan tänka sig läsa om matematik för att få en bättre grund för studier inom elektronik. T.ex är det en väldig fördel att kunna hantera komplexa tal vilken genast ger stor utdelning för den elektonikintresserade.SeniorLemuren skrev:labmaster skrev:Till psynoise vill jag bara säga, att du behärskar verkligen konsten att döda ett pyrande elektronikintresse redan i sin linda. Bevare mig väl.
Angående Internet säger jag som i andra trådar att det finns allt för mycket skit där ute. Yotube kan knappast vara en bra kanal för information. Svenska skolar lär ut via penna och papper samt litteratur, även jag tror att detta passar de flesta. Välskrivna böcker måste ändå vara det snabbaste sättet för ny kunskap.
Kretsanalys börjar med det mest grundläggande. Dock kan studentlitteratur kanske upplevas som abstrakt när man egentligen vill lära sig om verkliga elektronikkomponenter. Dock har jag uppfattningen att allt det praktiska lär man sig väldigt enkelt när man väl ska bygga något. Den tunga biten är teorin bakom som behövs för att kunna analysera eller konstruera sin krets. Därför bör man studera detta och sedan kommer det andra av sig själv tror jag.labmaster skrev:Nej jag tror inte att kretsanalys och kretsteori är en framkomlig väg för TS. Han skriver ju själv att han är nybörjare och då måste han börja med det mest grundläggande delarna först.
Dock vet vi inte vad ambitionen är, vill TS arbeta inom elektronik är det kanske inte fel att snegla på den kanske hårda vägen som jag visade. Men är det bara ite löddande som önskas finns det även bra böcker till detta.labmaster skrev:Jag har också läst på högskola men brukar inte vilja skryta med det så väldans mycket. När det kommer någon som har ambition att vilja lära sig elektronik brukar jag istället försöka beskriva vad som är viktigast när man är ny.