Ja då var det dags för nästa fråga/fundering från min sida.
Jag har lite planer på att göra ett större projekt längre fram i tiden men jag har brutit ner en del av det till att innefattas av avbrottshantering och där det finns två knappar externt som skall trigga avbrottet.
Jag har idag löst problemet så som bifogad bild säger:

RA2 är ansluten med pull-down till jord (även via parallellkopplade motstånd och lysdioder (jag tog lysdioder för det var de enda dioder som jag hade att tillgå här hemma och de fyller funktionen här)).
RA4 är ansluten med pull-down till jord men vid knapptryckning på S1 så blir den hög samtidigt som RA2 (den externa interrupten) triggas, här hindrar den andra lysdioden (den som är kopplad från RA5 så att säga att strömmen går bakvägen till RA5).
RA5 är ansluten med pull-down till jord men vid knapptryckning på S2 så blir den hög samtidigt som RA2 (den externa interrupten) triggas, här hindrar den andra lysdioden (den som är kopplad från RA4 så att säga att strömmen går bakvägen till RA4).
Detta fungerar som tänkt (interruptet triggar på stigande flanken) och jag stegar de lysdioder som sitter på RC0-RC7 men är det en snygg/bra lösning?
Jag har ju sett att det finns "interrupt on change" att använda på PORTA och jag skulle ju kunna se till att knapparna fick varsin pinne, är det bättre?
Alla tankar och funderingar uppskattas, även åsikter på mitt schema

M.v.h.
Ulf L.