Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Är det någon här som kör med Wellers EC2002 lödstation? Alltså den utan µC.
Jag har precis byggt en klon av denna men är lite osäker på vissa detaljer, bl.a injusteringen av den samt hur LED displayvisningen beter sig.

Hojta till om du har en sådan fungerande så kanske du kan hjälpa mig reda ut en del här.

Bild

Länk till schema samt PCB till klonen för den som är intresserad av lite läsning eller bygge:
http://bama.edebris.com/download/weller ... C-2002.pdf
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av lizerdboy »

jag kör en sådan med en MLR-21
Vad tänkte du på ??
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Perfekt, precis samma kombo jag kör, eller hoppas på att få köra.

Jag är lite begränsad vad gäller tempmätning då jag har en mini IR-thermometer som mäter max 180C.
Maxtemp har jag ingen möjlighet att mäta men ska försöka låna hem en riktig IR nån dag som mäter minst 500C.

I servicemanualen står ju inget om intrimning så jag får köra lite på känn.
Vanliga manualen säger 50-450C inställningsområde men stämmer verkligen det?
Om du har din ratt på lägsta inställning och slår igång, värmer den till ca 50C då eller står den kvar på 0?
0 borde den iofs inte kunna stå på i rumstemperatur, så runt 20C då..
Max på ratten, ger det 450C i temperatur både i set och read-läge?

Varje gång styrkortet matar ut ström till pennan (när sista decimalpunkten blinkar) så ändrar sig read-värdet ca +-5C upp och ner, beter sig din likadant? Det blir lite svåravläst. Har provat att avkoppla på diverse ställen men utan större framgång.
Set-värdet är alltid stabilt på displayen oavsett om den värmer eller inte.

Killen som har reverseengineerat stationen hade missat en jordanslutning på displaykortets layout.
Jag vet inte om fler fel kan ha smugit sig in kanske.

När jag trimmat stationen så bra jag tror jag kan så visar displayen ca 180C read precis när pennan klarar att smälta mitt 0.8mm 60/40 tenn. Vid 170C read smälter tennet som redan finns på spetsen men den klarar inte smälta mer tenn från rullen.
Vrider jag då ratten till max så får jag ett SET på 507C. Det maxvärdet går ej sänka utan att rubba resten av inställningarna.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av lizerdboy »

Jag har ett Set område mellan 50-436 grader
både i set och i temp mätning så ändras tempen med en 1 grads upplösning, ej 5 som på din.

Jag har tyvärr ingen ir termometer som klarar mer än 180 grader och den är ganska värdelös på små objekt så jag kan tyvär inte kolla.

Vid 50 grader så håller den sig på 50
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Tack för svaret.

Jag spelade just in en video på hur min beter sig. Det tar en stund att få upp den på tuben.


Jämför gärna mot din station sen.

Detta gör jag i videon:
Kallstart med READ 50C.
Vrider sedan SET till 60C och slår om till READ för värmning.
Vrider sedan SET till 300C och slår om till READ för värmning.
Vrider sedan SET till 100C och slår om till READ för avkylning. Kyler den snabbt på fuktig svamp.
Ställer sedan SET och vrider till max och får då 507C på displayen. Vrider till minimum och får 50C SET. Det är hela mitt justerområde. 507C är för varmt så jag ska begränsa poten mha en trimpot så jag kan få max 450C eller där omkring.

Displayerna från ebay har inte kommit än, därför kör jag med andra på labbplatta sålänge.

Tycker uppvärmningstiden är rätt lång men det är iofs bara en 25W penna. Vid värmning så lyser decimalpunkten ca 90% av tiden, slocknar snabbt för att sedan tändas igen. Jag vet inte om din oxå gör så eller om den bara matar ut ström konstant och sedan börjar blinka när rätt temp uppnåts?

Utgången från U2A (pinne 1) är lite orolig och varierar i takt med decimalpunktens blink. Denna pinne är ansluten till displaykortet via utgång "D" på schemat. Den går till READ på displaykortet.
Om jag bryter anslutningen mellan U2A och utgång D, sätter en BAT85 schottky i serie ut och glättar med 100µF så blir readvärdet stabilare men inte bra.

Om du orkar ta fram en kamera och spela in hur din station beter sig så vore jag tacksam! Hitar inga klipp på denna, bara den µC-styrda men dom fungerar inte på samma sätt.
Om du orkar spela in det så är jag intresserad av en kallstart med tempen vriden till minimum.
Sedan en höjning av SET till ca 150-180C och sedan slå över till read och visa displayen under värmningen dit.
Efter det ställ SET till 100C och visa readläget under nedkylningen från föregående temperatur.

Vrid sedan ratten till max och visa hur lång tid uppvärmning från ca 100C till max tar.

Med det så borde jag ha en hel del att gå på i felsökningen/justeringen.

/Markus
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av lizerdboy »

tjena, den funkar inte alls på det sättet.
ska se om jag hinner göra en inspelning senare i kväll
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Fasen.. det låter som att det blir mycket jobb att få denna att funka som den ska...
Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig med detta!
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av lizerdboy »

här har du en liten snabb video

http://www.youtube.com/watch?v=Fz0cNInF9Og

Om du inte får till den och du vill eller har hållt på med AVR så kanske du skulle tycka det var intressant att ta över min
lödstation, dock ger jag inte bort den hel o hållet.
http://www.lizerd.se/portfolio2.php?sho ... lderMaster
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Tack för videon.
Det är som en enda stor skillnad mellan dom. Både stabilitet på displayen och uppvärmningstiden.
Ser att din värmer konstant ända till set, så felet jag har ligger i styrkortet.

Jag kan inte se på schemat till styrkortet vad som skulle kunna orsaka att den inte värmer konstant sålänge pennan inte uppnått inställd temperatur.
Pin1 på U2A varierar i takt med att värmningen slår till och från. Det är den spänningen som displayen visar i READ-läget. Snabbare än sensorns temperatur i pennan kan varierar tror jag helt klart.
Får kolla med skåpet hur matningen till LF353 ser ut och även signalen från sensorn samt ut från 7805.
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Nu fungerar lödstationen som det är tänkt. Den beter sig på samma sätt som din.
Bytte LF353 mot LM358.
Problemet med 353 var att utgångssteget inte orkade hålla emot 443ans ändringar på pin 8.
När pinne 8 på 443 varierade så varierade även spänningen på pin 6 på 353 genom återkopplingen.

Hittade schema på WECP-20 och det är identisk kretslösning förutom anslutningarna mot displaykortet saknas samt två motstånd vid förstärkaren runt sensorn har andra värden. Dessutom hade WECP-20 en LM358 istället och det var så jag kom att prova den istället.

Det är fel i schemat till lödstationen men layouten stämmer! D3 sitter inte i serie med lödpennan utan i serie med LD1 samt R12. På schemat saknas en anslutning mellan 7805 pin2 till vänster ben på R3. Dvs sensorn är jordad i ena änden.

Tusen tack igen för hjälpen med filmen lizerdboy. Utan den hade jag inte vetat hur den skulle bete sig.

Denna hjälpte mig och kanske andra som läser detta,

Bild
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av dar303 »

Tack för efterforskningarna och schemat, kan vara bra att ha!
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av zealotry »

Vad tror du ditt bygge har kostat?
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Mycket hade jag liggande, men det jag köpt är:
443 - $8 inkl frakt (ebay)
3161/3162 - 200:- inkl frakt för totalt 4 kretsar varav en användes i bygget (EF forum)
Displayer - $7.2 inkl frakt. 4st varav 3 kommer användas (ebay)
Lödpenna - 35 euro inkl frakt (ebay)

Lite snabbt ihopräknat blir det runt 500:-

Det som är kvar att göra nu är invänta displayerna och sedan ska ett chassi byggas.
En sista intrimning ska göras med hjälp av en bättre IR thermometer om jag inte hittar något alternativ.
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av markusb »

Skulle behöva hjälp av er!

I mitt första inlägg är en länk till schemat på stationen. Öppna gärna det.

Mitt problem är att jag har en enkel 24V trafo, inget mittuttag så jag saknar 12VAC som är med på första schemat (styrenheten).
Jag trodde att det utan problem skulle gå att köra en serieresistor från 24VAC till 12VAC ingången för att få ett spänningsfall över resistorn och därmed runt 12VAC på den ingången.
12V ingången är direkt anslutet till displaykortet och går in på 7805 stabben.

Problemet är, som jag ser det, att displaykortet har ingen nolla från trafon utan använder virtuell jord (upphissad med 2x 1n4004 på styrkortet) via mittenstiftet i kontakten.

Displaykortet drar i snitt 100mA beroende på hur många segment som lyser.
Med en serieresistor för att få ner 24VAC till ca 12VAC mäter jag 16VAC på anoden på 1n4004 på displaykortet. På katoden på samma diod har jag 4.7V och ut från 7805 bara 3.5V refererat till displaykortets nolla.
Har testat att glätta med 1000µ extra men ingen skillnad på spänningarna.
Med skopet mäter jag 0.5V rippel ut från 7805! Hajjar inte riktigt vad som händer..

Har ni några idéer om varför detta inte funkar som tänkt?
Testade även en spänningsdelare (istället för bara serieresistor) på sekundären men samma fel. För låg spänning in och ut på 7805 och displayerna blinkar och visar helt galet.

Jag kan inte förstå vad skillnaden på min variant och en mittavtappad trafo skulle vara. Det är 12VAC in på displaykortet som är intressant och det får man ju i båda fallen.
Ställer resistansen i serieresistorn till det i kombination med hissad jord?

Alla funderingar uppskattas!
Har ingen mittavtappad trafo så jag vill helst lösa det med min 24V om det går.
Ev har jag någon miniatyr 12V trafo som ev kan få plats i chassit jag redan byggt och monterat allt i.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Någon som sitter på en Weller EC 2002 lödstation?

Inlägg av v-g »

Nu fattar jag inte var den där "power" kontakten tar vägen men du kan ju köra 7805 på 24v dock blir den extremt varm så den måste kylflänsas. Blir den för varm kan man sätta en 7812 innan och på så sätt fördela värmen något.
Skriv svar