Dreambox China-clone

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Dreambox China-clone

Inlägg av ebfr »

Hej, jag funderar på att skaffa en Dreambox 800 HD.
Är det någon som kan förklara vad som är problemet med "falska" boxar? Kan man åtgärda detta problem?
Hur mycket är försvarbart att betala för en Fake-box? :humm:
Senast redigerad av ebfr 23 januari 2012, 22:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Dreambox China-clone

Inlägg av adent »

Vad jag hört har den riktiga mjukvaran diverse spärrar mot att inte fungera på "ful-hårdvara". Tror det var två olika saker den kollade,
det ena var nog om MAC-adressen var i rätt serie, det andra minns jag inte.

Vi köpte en fulbox från DX, men där hade de nog lyckats undvika bägge problemen.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag passar på och kidnappar din tråd lite för mina egna funderingar...

Finns det DVB-T2 tuners till drömlåddor?
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

adent skrev:Vad jag hört har den riktiga mjukvaran diverse spärrar mot att inte fungera på "ful-hårdvara". Tror det var två olika saker den kollade,
det ena var nog om MAC-adressen var i rätt serie, det andra minns jag inte.

Vi köpte en fulbox från DX, men där hade de nog lyckats undvika bägge problemen.

MVH: Mikael
Läste nånstans att någon ändrade MAC-adressen. Skulle vara kul att hitta en beskrivning någonstans
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Man kan som sagt inte använda "original" image på dem, måste vara en hackad mjukvara. Åtminstonde så gäller detta för Gemini. Finns två varianter av den, DB800 HD och DB800 HD SE. Hade valt SE-modellen. Den har lite större chassi vilket gör att det finns plats för en bättre fläkt, den är något snabbare och den har HDMI. Den andra har HDMI via DVI och en pytteliten skitfläkt. De senaste priserna jag så hos en svensk "handlare" var 1900 för den lilla och 2300 för SE-modellen.
returburk

Inlägg av returburk »

Jag köpte dreambox (klon) till comhem här: http://www.dm800.eu/

Fick den rakt hem utan tull moms och dyl.

Ville bara tipsa!
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag trodde jag köpte en orginal första gången (DM500), det var det inte, fick använda en Jtag för att få in en MAC adress som Gemeni gillade sen.

Nu har jag en DM 600 som är en kopia, kör PLi image på den utan problem. Jag tror att det specifikt var Gemeni projekt som gick in och hade MAC adress spärrar, i den jag har nu har jag inte provat Gmemeni för PLi funkar lite bättre med streamning över nätverket hemma till datorn och paus funktionen på tv funkar bättre med.
Pucco

Inlägg av Pucco »

adent skrev:Jag passar på och kidnappar din tråd lite för mina egna funderingar...

Finns det DVB-T2 tuners till drömlåddor?
Nej tyvärr. Det verkar inte som det kommer i närtid heller när folk har mailat den frågan till Dream multimedia.
Dreambox verkar ha stagnerat lite när det gäller utveckling. Dom jagar kloner i stället för att göra nya produkter.

Det finns pigga uppstickare som tex VU+ som också kör Enigma2 och som har drivrutiner för USB-mottagare med DVB-T2.
Skriv svar