DVB-mottagare för TV och Video

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Re: DVB-mottagare för TV och Video

Inlägg av RD »

Det finns även multiboxar med flera tuners i en låda.
Har installerat ett par stycken för några år sen precis vid digitalövergången och inte hört nåt mer så det verkar funka bra.
Just de hade 3 digitala tuners och la ut respektive kanal på varsin analog frekvens så för användarna var det bara att byta kanal på sina tv-apparater och videoapparater precis som tidigare.
Dessutom så var det full loop through så de som ville ha fler kanaler kunde sätta egna digitalboxar i sina lägenheter utan problem.

En smidig lösning om man vill ha kvar sin gamla tv och video och inte tror sig behöva fler kanaler.

Men personligen skulle jag ha gjort som nån skrev tidigare och skaffat en digitalbox med dubbla tuners och inspelning och sluppit ifrån spolandet av gamla videoband, fått timeshift osv

edit:
Och hade jag läst lite noggrannare i tråden så hade jag sett att det redan fanns en multibox i fastigheten som strular... jaja sorry :)
Gustav180

DVB-mottagare för TV och Video. Problemet löst

Inlägg av Gustav180 »

Återigen tack för alla förnuftiga kommentarer. Problemet är löst med att byta spänningsdel till A2B:n. Nu fungerar det som vanligt igen och vårt farbror är lugn med att bara behöva använda 2 fjärrkontroller, en för TV:n och en för VHS.

Jag fick ett svar från de som sålde den lilla scart-DVB:n att det skulle gå att använda två lika mottagare då "de inte använde samma frekvens". Alla andra jag hört med (seriösa personer som vet) säger att det inte går, så det är väl typiskt säljsnack.
Nerre

Re: DVB-mottagare för TV och Video

Inlägg av Nerre »

Fjärrkontrollerna använder knappast olika frekvens eller kodning, däremot kan det ju sitta en RF-modulator i som de har olika frekvens på.
Skriv svar