µPhone, min mobiltelefon
Re: µPhone, min mobiltelefon
Får hålla elektroniken borta medans man oljar, och ta på dig oömma kläder ifall man är en sån som kladdar över allt.
När du väl har oljat in oljan i porerna på trät så är inte träbiten det minsta kladdig efter, det ska verkligen ner i porerna!
Blir skitsnyggt men är en hel del jobbb.
Blir skitsnyggt men är en hel del jobbb.
blueint
Det är ju inte direkt matolja eller smörjolja, det torkar in i träet

Det är ju inte direkt matolja eller smörjolja, det torkar in i träet

-
När den är så liten kan man ju lägga den i olja ett tag så suger den det den vill 

Fast detta var väl något stabiliserat material, jag antar att det inte lär suga speciellt mycket olja.
Ta lika delar terpentin och linolja. Låt den ligga i det över natten, ta ut den och låt den härda i luft en vecka. Så oljar man in knivhandtag, blir stöttåligt och vattentätt.
@toffie, Är ändå visst tveksam att det kan avge olja om man t.ex förvarar den i fickan.
Görs det rätt skall väl inte det hända.
Tänkte att man skulle använda lack eller dylikt just för att det skall vara så slitstarkt som möjligt och en fin glansig finish rätt snabbt utan en massa jobb med olja. Olja ger absolut en fin yta och säkert mörkare än med lack eller dylikt men det är fortfarande fysiskt oskyddat trä med olja men missade dock faktiskt att det var gjort i ek så då håller det bättre även om jag personligen även också lackat i slutet eller dränkt in det med epoxi för att få en riktigt glansigt och hård yta.
Man kan olja först och lacka sedan men är det lättflytande lack som sugs in som olja eller kanske tom lättflytande klar epoxi så borde även detta dra fram ådringen mer eller mindre lika bra som olja dock förmodligen ljusare. Skulle det sedan bli en repa så är det dessutom enklare att fixa detta med en lackad yta än en enbart oljad yta.
Tänkte att man skulle använda lack eller dylikt just för att det skall vara så slitstarkt som möjligt och en fin glansig finish rätt snabbt utan en massa jobb med olja. Olja ger absolut en fin yta och säkert mörkare än med lack eller dylikt men det är fortfarande fysiskt oskyddat trä med olja men missade dock faktiskt att det var gjort i ek så då håller det bättre även om jag personligen även också lackat i slutet eller dränkt in det med epoxi för att få en riktigt glansigt och hård yta.
Man kan olja först och lacka sedan men är det lättflytande lack som sugs in som olja eller kanske tom lättflytande klar epoxi så borde även detta dra fram ådringen mer eller mindre lika bra som olja dock förmodligen ljusare. Skulle det sedan bli en repa så är det dessutom enklare att fixa detta med en lackad yta än en enbart oljad yta.
Ja, har tänkt lite efter jag svarade på ditt inlägg, det kan det säkert göra åtminstone ett tag efteråt..blueint skrev:@toffie, Är ändå visst tveksam att det kan avge olja om man t.ex förvarar den i fickan.

-
Strömmen som går i sleep mode, alltså gsm modul på fast kan bara ta emot samtal/sms, inte skicka.
Den fina ska jag först testa att olja en spillbit av.
Innan och efter oljning av ek-biten.Den fina ska jag först testa att olja en spillbit av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.