Vatten-tank-väljar-system, ver 1.0

Berätta om dina pågående projekt.
saxofon

Vatten-tank-väljar-system, ver 1.0

Inlägg av saxofon »

Hur långt går det att komplicera en vattentankväljare? Nedan följer ingående detaljer på ett försök till sådant...

I min båt, designad av förmodligen den yppersta eliten av franska ingenjörer, så sitter det tre st vattentankar.
För att välja vilken av tankarna man tar vatten från är tre stycken ventiler gömda längst in under soffan i ruffen.
Det har länge varit praxis när man gör sittbänkar med stuvutrymmen under att locket fastsättes med gångjärn
och någon form av lås som håller locket stängt även i svår sjögång. Den franska ingenjörs-eliten har förstås
insett att det där går att förbättra och genom ett ypperligt listigt sågande så har man kunnat optimera bort
både gångjärn och lås. Det har blivit som ett slags pussel med lock-bitar som behövs tas bort i en viss ordning.
Enormt smart. Att det sedan tar typ en kvart att få bort dem och komma åt utrymmet därinunder verkar inte
bekymra dessa franska elit-ingenjörer... :tumner:

Nåväl, det går ju att lösa genom att tex fjärrmanövrera dessa ventiler :-)

Nu är fjärrmanövreringsventiler något som marin-pryttel-tillverkarna verkar anse jättesvårt och därmed behöver
sätta extrema priser på bara för att få oss båtägare att inse hur svårt det är... Nåväl, som tur är finns det opensource!
På Open Source Control System, http://www.oscsys.com, införskaffades tre stycken ventiler som manövreras
med 12V. Kostnad 42 dollar istället för vetus variantens 349 pund!! De verkar mest vara inriktade på att automatisera
ölbryggnings-anläggningar men funkar det för öl ska det väl funka för vatten.
Alternativt får jag väl fylla tankarna med öl och ta med vattenflaskor istället... :lol:

En panel ritades upp och skickades för tillverkning av en forum-medlem (stort tack Fagge! :tumupp:) och några
dagar senare dimper det ner en ytterst proffsig panel i postfacket.

Ett besök på ELFA och några hundralappar senare så har jag också sladd och lite kontakter.

Måste säga att jag hittills är mycket nöjd med resultatet. Det har inte blivit monterat än i båten än men provkört här
hemma. Det är designat så att det bara drar ström vid de tillfällen man byter tank, vilket man kanske gör en gång i
veckan eller så. Det är dessutom normalt helt bortkopplat från elsystemet så det ska inte kunna läcka ström genom
vatten systemet. (ström-läckage är något som är nästan minst lika viktigt på båt som vatten-läckage...)
En ventil drar ungefär 0.1 A under tiden den ställer om sig och ungefär 10-15 mA i "idle-mode" (dvs den står redan i det
önskade läget) Eftersom det alltid är en ventil som ska stängas och en som ska öppnas när man byter tank
betyder det ungefär 0.2 A resp 30 mA. Processen tar 3-4 sekunder. Det är kopplat så att ström matas fram
till ventilerna så länge man trycker på den gröna knappen.

Lite pryttlar att sätta ihop:
Bild

Pryttlarna ihopsatt:
Bild

Närbild på den ytterst fina kontrollpanelen:
Bild

Det gick väldigt smidigt med alltihopa också, bortsett från ratten till vridströmställaren. Det visade sig vara ett stort
moment och axeln är helt rund. Ratten är av typ hård gummi, förmodligen mer ämnad för potentiometrar så den fick
inget grepp. Det fick bli till att använda starkt epoxilim. Nu sitter den där och det känns väldigt gediget.

Det som återstår är nu att lacka montagepanelen (valde att montera den på förhand på en panel, så blir det som
en modul som är enkel att ta bort för underhåll tex) och montera fast i båten. Görs när det blir lite mer plusgrader
på utomhus-termometern (just nu är det väldigt fattigt med sådana...)
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Vatten-tank-väljar-system, ver 1.0

Inlägg av Electricguy »

Snyggt bygge! :P
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, snyggt var det! :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Anledning till att båtprylar brukar vara dyra är tålighet för saltvatten och driftsäkerhet eftersom ens liv kan hänga på att saker fungerar i hårt väder.

Räcker det med mässing, eller behövs rostfritt?
saxofon

Inlägg av saxofon »

kankki/Electricguy: tackar tackar.

blueint: ifall det är mässing av marinkvalitet är det hyfsat bra. Rostfritt räcker förmodligen inte utan det måste vara syrafast rostfritt.
Egentligen är inte ens det rostfritt, det tar bara lite längre tid för rosten att få fäste.
Men för bruk inombords i normalt torr miljö (och färskvatten tål rostfritt bra) så funkar de flesta materialen. Jag har valt syrafast rostfritt mest för att jag vill genomgående ha det materialet.
Sedan är färskvattensystemet kanske inte det som ens liv hänger på i hårt väder... ;-)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snyggt. Bara en liten miss, texten är på engelska.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> (och färskvatten tål rostfritt bra)

(och rostfritt tål färskvatten bra) ?

EDIT:
Efter flera läsningar av båda formuleringarna så är jag lite
osäker på om båda vändningarna är OK eller inte. Jag utgår
från att det är det rostfria som ska tåla något eller inte. :-)
Senast redigerad av sodjan 22 januari 2012, 19:16:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Gimbal skrev:Snyggt. Bara en liten miss, texten är på engelska.
Äsch, engelska ser ju proffsigare ut! :mrgreen:
saxofon

Inlägg av saxofon »

Sodjan: ja så skulle det förstås stått :D

Engelska är mycket praktiskt när man har icke-svenskar ombord. Här diskrimineras ingen! (tja, förutom de som inte kan engelska då förstås :D)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt bygge/projekt och ett extra plus för den roligt skrivna texten, det är inget man är bortskämd med! :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En viktig skillnad mellan populärbeteckningarna A2 (rostfritt (eller mer korrekt rosttrögt)) och A4 (syrafast) är också att det förstnämnda endast lämpar sig för montage ihop med "blanka" ytor (dvs där detaljen ligger fri), de är ej vidare lämpade för tex partiell ingjutning i saltvattensmiljö pga att rostskyddet består i ett tunnt ytskikt som ständigt nybildas, kan detta inte ske kommer stålet ändå att rosta (jämför om man tex glömt en billig rostfri kock kniv under något föremål så får den en rostfläck, men tex diskbänken som ofta är i denna klassning håller sig frech), dessutom håller A4 (brukar vara tex olika typer av Crom-Nickel stål och liknande, A2 är en budgetvariant och innehåller för det mesta tex enbart nickel) nästan dubbelt så länge i båtar.

----------------

Annars, Snygg och stilren design, gillas! :tumupp:
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Var har du hittat de där 3 blåa ventilerna?

Edit. äh, glöm det fanns ju länk i första posten.
saxofon

Inlägg av saxofon »

tja, det kanske var lite väl mycket text i inlägget... men det är på http://www.oscsys.com som jag köpt dem.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Enkel och bra lösning, snyggt.

Kan ventilen ställas i ett mellanläge? Låt säga att man håller in gröna knappen i 2 sekunder.
Enligt databladet tar det 3 sekunder att öppna och 5 sekunder att stänga.

Jag frågar av två anledningar.
Dels kanske du riskerar att vatten rinner från en tank till en annan. Vilket möjligen inte spelar nån roll.
Dels skulle jag behöva en ventil som kan regleras steglöst mellan av och på.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Frågan jag ställer mig är om det verkligen behövs en omkoppling? Vore det inte bättre att bara koppla ihop tankarna som kommunicerande kärl? Då räcker det dessutom med att fylla på vatten på ett ställe.

Det fungerar såklart inte om tankarna sitter så att en är mycket högre än de andra (om det inte går att dra slang från de lägre tankarnas luftning upp till den högra tankens nivå).

Är det av ballast-skäl som man vill tömma tankarna i en viss ordning?
Skriv svar