Hej jag ska försöka mig på att bygga ett bryggverk "en annan hobby är ölbryggning"
Saken är den att jag behöver kunna styra tempratur i lakkärlet.
"går in lite kort i ölbryggning för att förtydliga funktion osv sorry men kommer inte på något bättre sätt att förklara funktionen"
När man brygger öl så använder man malt, denna krossas och landar tillsammans med vatten i ett lakkärl där man styr tempraturen så noggrant som möjligt, denna tempratur varierar från öltyp till öltyp, detta kallas för mäskning och kan inehålla en eller flera "Raster"
Raster för att förklara det snabbt så är det en tid + tempratur i lakkärlet.
T,ex
X-temp X-min
X-temp X-min
Metoden jag kommer använda mig av inebär helt sonika att jag låter malten ligga i ett kärl med filterbotten och pumpar vätskan "dvs vörten" genom malten och genom filtret förbi en värmare och tillbaka ovanpå maltbädden Dvs cirkulerande vätska.
Så nu är den halvt om halvt ovidkommande delen avklarad.
Nu för vad som är tänkt att byggas.
Jag kan tillägga att jag är ingen höjdare på elektronik "är bilmek så min begåvning kommer så långt som att förstå funktion in och utsignaler reparera uppenbara fel dvs sånt man med ögat kan se normalt så skickas defekta kretskort iväg eller byts ut"
Jag har tänkt mig en låda, display av enklare typ "behöver kunna ställa in antal raster tempratur och tid"
Och helst kunna lägga in korriegeringsvärden antingen direkt via displayen eller via PC.
så klart nödvändigt antal knappar för att kunna ställa in grejerna.
Helst skall allt vara styrt vi "boxen" dvs jag ställer in mina raster trycker start = pumpen startar värmaren slås på tills önskad tempratur är uppnåd och håller denna tempraturen.
efter att första rasten är avklarad går värmaren på tills tempraturen är uppnådd och startar timern igen på den tid jag innan sällde in.
Upprepas tills alla raster är avklarade och lägger sig sedan på mash out "sista steget då tempen höjs till 75C för att enklare kunna laka ur"
då skall även en summer ljuda helst.
Hur löser jag detta enklast?
Vad behöver jag för grejer?
kan man använda en vanlig PC som styrenhet och hur bygger man då bryggan mellan in/ut signaler och PC?
Några tips och råd på programeringen hade inte skadat heller "sambon läser till programerare och kan nog ta vid när hon kommit på hur bryggan fungerar"
Billigast enklaste lösningen om det är en egen box eller om allt styrs via PC:n gör mig inte så mycket.
Ligger jag fel i forumet för frågan så peka mig gärna åt rätt håll, "hittade ingen kategori som kändes passande för en totalt nybörjare med dumma frågor"
Oj nu glömde jag nog nästan en viktig grej.
Tempraturspannet sträcker sig mellan ca 20C - max 80C
Storlek på värmare allt från 2kw - 6kw
Tempratur och Timerstyrning via PID Nybörjare behöver hjälp
Re: Tempratur och Timerstyrning via PID Nybörjare behöver hj
Hej
Om du kollar på detta bryggprogram: http://www.bierseidla.de/cms/content/category/4/55/88/ så ska du se att du har allt du behöver, du kan styra 8 reläer med antingen parallallporten (vilket jag bygger för just nu) eller via USB-porten, vilket en kompis på forumet sagt kan vara betydligt svårare att få att funka.
Programmet kan styra 20 olika manövrar på de 8 reläerna, du ställer in temperaturer och tider helt själv och du kan även spara bryggfilerna.
Om du köper ett reläkort från ElektroKit i Malmö, 385 kronor så finns det 4 st 10A reläer på det.
Du behöver även en tempgivare till COMporten, en DS1820, jag har köpt min på Temperatur.nu, jag har kommit till den nu men får det inte att funka riktigt ännu, det finns även en hel tråd på det tyska forumet om detta program, har även hittat några Australiensare som haft uppe det i någon tråd på deras forum.
Salle
PMa gärna tel nr om du vill diskutera mer per telefon
Jag kan ju oxå fråga andra på forumet om dom har någon aning om varför jag inte får tempgivaren från Temperatur.nu att visa temperaturen i tyskeprogrammet.
Det är en sån vattenskyddad DS1820 jag har, jag har även lagt in Temperatur.nus program för att läsa av givaren och där verkar det funka.
Kan tillägga att jag inte är någon Einstein på datorer.
Om du kollar på detta bryggprogram: http://www.bierseidla.de/cms/content/category/4/55/88/ så ska du se att du har allt du behöver, du kan styra 8 reläer med antingen parallallporten (vilket jag bygger för just nu) eller via USB-porten, vilket en kompis på forumet sagt kan vara betydligt svårare att få att funka.
Programmet kan styra 20 olika manövrar på de 8 reläerna, du ställer in temperaturer och tider helt själv och du kan även spara bryggfilerna.
Om du köper ett reläkort från ElektroKit i Malmö, 385 kronor så finns det 4 st 10A reläer på det.
Du behöver även en tempgivare till COMporten, en DS1820, jag har köpt min på Temperatur.nu, jag har kommit till den nu men får det inte att funka riktigt ännu, det finns även en hel tråd på det tyska forumet om detta program, har även hittat några Australiensare som haft uppe det i någon tråd på deras forum.
Salle
PMa gärna tel nr om du vill diskutera mer per telefon
Jag kan ju oxå fråga andra på forumet om dom har någon aning om varför jag inte får tempgivaren från Temperatur.nu att visa temperaturen i tyskeprogrammet.
Det är en sån vattenskyddad DS1820 jag har, jag har även lagt in Temperatur.nus program för att läsa av givaren och där verkar det funka.
Kan tillägga att jag inte är någon Einstein på datorer.