Temperatur loggning med backup.

Berätta om dina pågående projekt.
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Temperatur loggning med backup.

Inlägg av jensa »

Sedan länge har jag haft DS18s20 sensorer utplacerade. Problemet har varit att loggningsdatorn är samma som arbetsdatornd (WinXP) vilket medför ett par frivilliga/ofrivilliga omstarter. Lösningen med µprocessor har varit i min skalle länge men kunskapen att programera dessa har varit ytterst begränsad. För ungefär ett år sedan försökte jag lära mig AVR med mycket besviket resultat då absolut inget funkade för mig. Nu nytt försök med PIC vilket har gått som en dans än så länge att lära sig. Hittade ett projekt på Umeå Universitet (Mattith) och. kom jag fram till att jag (än en gång) ska göra ett försök.

För att driva den då strömmen är off-line är tanken att köra med 32-3892 6v 3.6Wh Blyacc
Classelänk
Att spara data offline blir det troligtvis 24FC515-I/P (I2C 512Kbit )
Att vara spindeln i nätet, antingen PIC16F877A @ 20Mhz eller PIC16F88 20Mhz
Kopplas via MAX 232 till datorn.

Problemen som väntar är att komma på hur man underhållsladdar batteriet, byter från nätdrift till batteri samt att få en någorlunda tidsloggning.

Mer kommer vid vidare forskning. Har ni ytterligare idéer så tages dessa tacksamt emot.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Varför inte fixa en separat dator för loggningen? En simpel PII på några hundra mhz borde ju fixa det galant! Fast det är ju lite tuffare med en PIC!

/Magnus
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

jensa (och andra som loggar DS1820 till PC):
Vad har du för program för att läsa av tempen, och hur lagras det se'n? Den finns väl lite olika att välja på...

(Lite trådstöld här känner jag, förlåt jensa...)
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Vilket program? Jag kommer ju att få bygga ett eget program för att kasta över datan, målet sedan är att kasta denna data till min Webbservers MySQL databas där den ska grafa upp via ett PHP script, så mycket egen utveckling och ser många potentiella fallgropar.. att man dessutom studerar gör ju inte att detta kommer att vara ett snabbt bygge.

Ang. P200 hade en sådan med Linux och allt, men den skrotades då den levde rövare. Ville ha loggning även då strömmen går.. samt en möjlighet att lära sig :)

Har sett många som funderat på denna lösning men ingen riktig som kommit längre än jag just nu. (förutom ovanstående)
I kväll så har jag försökt läsa DS18s20 och spotta vidare via USART, men eftersom jag supit bort min samling på 100+ resistorer så sket det sig ordentligt då pulluppen blev fel 10k Ohm, eller att jag klantade till USART:en, nya tag i helgen antar jag ska köpa en ny sats med motstånd, Blyack och fundera ut hur man på bästa sätt kopplar för att ha den som UPS. Har inte enns en aning om hur man laddar dom utan vanlig laddare på bästa sätt.

Men Digitemp och t.ex. Temp'o'matic, funkar ju prima om man vill köra med dator och visa på hemsida. Men målet är inte det viktiga för mig utan resan till det.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Intressant, MEN känner inte för att ringa ett samtal till storbritanien för att få artikeln :(
Verkar i övrigt vara tiktigt intressant.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Jag har själv köpt några artiklar därifrån, man skapar sig ett konto hos click and buy, villket tog en jävla tid .. men sen är det smidigt. för 15:- kan jag fixa den åt dig=)
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Köpte den hmm, var ju inte vad jag hade tänkt mig men skummade bara iofs :)
DS1616 verkar vara en kul liten sak men har ju redan Pic, minne och ett par DS18s20

Sådära, då har alla delar jag behöver kommit, förutom L200 (Blyackladdningsmojs) krets och LM2934(för Blyacket) (och eventuellt en i2c RTC klocka om jag inte listar ut hur jag ska lösa loggningen på 2min 30sek).

Nu när jag fått hem acket och 3 st 3310 nokia LCD:s så känns det t.o.m. ännu roligare :)
Har då gott om pinnar så att stoppa dit en LCD vore ju en skoj idé men jag vet inte om det får TMR0(?) att dra sig ännu mer om man ska ha den igång och visa saker.

Kodmessigt har jag hittills bara lyckats pumpa ut tempen via comport.
Läsa av tempen med hela grader. att få det med en decimal är målet, ger mer än nog nogrannhet.

Testade att pumpa ut datan via comporten 1 gång i sekunden under en hel natt utan märkvärd förändring på batteriet, så blyacken(6v, 3.6Ah) lär räcka längre än minnet om strömmen går ;)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

L200 är en spänningsregulator med reglerbar strömbegränsning och ingen direkt blyladdare, men för underhållsladdning med konstant spänning och kontrollerad maxström funkar den fint.
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Mjo, men som backupbatteri så är sannorlikheten att jag ska behöva använda batteriet ytterst liten, kanske nån gång per år då proppen går. så att det kommer att UH laddas. Om du kommer på någon bättre krets så blir jag iofs. glad.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Nej, L200 ska vad jag har förstått vara närmast idialisk för UH-laddning av bly-accar.
Enda nackdelen är väl i så fall att den är linjär så att den kan bli lite varm, men som UH-laddare till en liten acc behövs ju inga större strömmar så det är nog inga problem.

Jag byggde för många år sedan ett par små spänningsagg kring L200, så det var därför jag reagerade. :)
Tror t.o.m. att det fanns lite kopplingsex för laddning i databladet om jag minns rätt.
jensa
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 oktober 2003, 18:16:49
Ort: Umeå

Inlägg av jensa »

Testandet fortsätter, gjortde en enkel for loop i microBasic för att se hur mycket den frar sig med delay_ms(1000) och får 11 sek på 9 min. Känns som det behövs lite kalibrering eller byte av metod för att detta ska funka.

Antingen RTC, TMR1 med extern 32.768kHz kristall (som jag inte riktigt har förstått mig på hur man kopplar), eller att lyckas kalibrera delayrutinen (vilket verkar svårt.)

Hårdvarulabbandet har stått still p.g.a. brist på 1 kardelskabel till kopplingsbordet. Elfa är ju inte i grannhuset direkt.
Skriv svar