Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?
- Klas-Kenny
Re: Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?
Nerre: Märkte det jag också, skåpet monterat sådär 25 meter ifrån huset. Efter lite justering av antennen fick vi det dock till att fungera. Lite begränsat var man kan ha displayen bara.
Å mitt bekymmer är avsaknaden av mobil Tele2 teckning här i skogen.
Så di skulle skicka en ny enhet med ett Telia kort ist, så får vi se om det funkar...
Så di skulle skicka en ny enhet med ett Telia kort ist, så får vi se om det funkar...
Ska antennen vara vertikal? kanske funkar bättre horisontal?
Får labba lite imorgon, det är ju inte så långt till inomhusenheten.
Får labba lite imorgon, det är ju inte så långt till inomhusenheten.
Hmm, "stående i hörnet av skåpet" verkade den funka, synd på fina kardborrefästet som inte används då:)
Men det var otroligt vad dåligt Android-appen funkar, den svarar knappt när man försöker svepa i sidled... Visserligen är min Hero gammal och seg, men en sån där app ska väl inte behöva några enorma resurser?
Men det var otroligt vad dåligt Android-appen funkar, den svarar knappt när man försöker svepa i sidled... Visserligen är min Hero gammal och seg, men en sån där app ska väl inte behöva några enorma resurser?
Deras hemsida verkade inte gå så bra nu heller...
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
Monolog från mig här, men jag kunde ju inte låta bli att kontrollmäta duschflödet här hemma nu:)
Jag fyllde 10-litershinken på 68 sekunder (hinkens volym kontrollmätt med litermått).
Det var duschen i badrummet, men det är den vi använder oftast. Ska kolla duschen i källaren sen också, men det är rätt lågt flöde där också (vilket irriterar mig när jag ska fylla en hink eller nåt).
Var brukar köksblandare ligga på? Vi har sånt här munstycke med led som går att ställa om till stril och det tog 6-7 sekunder att fylla litermåttet i bägge lägena.
Jag fyllde 10-litershinken på 68 sekunder (hinkens volym kontrollmätt med litermått).
Det var duschen i badrummet, men det är den vi använder oftast. Ska kolla duschen i källaren sen också, men det är rätt lågt flöde där också (vilket irriterar mig när jag ska fylla en hink eller nåt).
Var brukar köksblandare ligga på? Vi har sånt här munstycke med led som går att ställa om till stril och det tog 6-7 sekunder att fylla litermåttet i bägge lägena.
Googlade lite (det är ju en Current Cost Ltd CC128 enligt baksidan).
http://currentcosthacking.com/
http://dalelane.co.uk/blog/?p=456
http://currentcosthacking.com/
http://dalelane.co.uk/blog/?p=456
Nån som vet hur man billigast får tag i några till Smartplug till den? Den har ju stöd för 8, men man får bara tre med...
Skulle ju vara trevligt med tre till, så kan kyl och frys få varsin permanent.
Undrar om jag ska försöka sätta en drifttidsmätare på VV-beredaren... den borde väl ha en enkel till/från-termostat så man kan kolla dess förbrukning med en sån? (Jag har en gammal ligger, som tar 230 V rakt av, fast risken är väl att beredaren är 3-fas utan nolla...)
Skulle ju vara trevligt med tre till, så kan kyl och frys få varsin permanent.
Undrar om jag ska försöka sätta en drifttidsmätare på VV-beredaren... den borde väl ha en enkel till/från-termostat så man kan kolla dess förbrukning med en sån? (Jag har en gammal ligger, som tar 230 V rakt av, fast risken är väl att beredaren är 3-fas utan nolla...)
Personligen är jag minst intresserad av kyl och frys, det är de förbrukare
som det känns som man kan göra minst åt, förrutom att byta ut dom.
som det känns som man kan göra minst åt, förrutom att byta ut dom.
Nja, hur ofta de öppnas påverkar förbrukningen rätt bra, så det kan ge en del att ändra beteende där.
Då har du 9 lit/min (8,8 för att vara exakt) och det får man nog anse vara ett ganska hyggligt värde, särskilt om man är nöjd med duschen. 6 lit/min känns lite fjuttigt om man ska vara kritisk. Det första "sparmunstycket" och sparinsatsen till den andra gav 12 lit/min och var det snålaste som Bauhaus eller alla andra byggvaruhus jag kollade på kunde uppbringa. Ingen tillverkare angav flödet i sina munstycken.Nerre skrev:Monolog från mig här, men jag kunde ju inte låta bli att kontrollmäta duschflödet här hemma nu:)
Det brukar väl vara perlator i de där ställbara munstyckena för köksblandaren så de brukar sägas spara 40% eller något mot andra äldre munstycken. I handfaten så har jag sådana med dusch istället för stråle. Sparar säkerligen 80%.
Sådärja, prylarna kom hem i veckan och är nu installerade.
Var inga problem med de medföljande guiderna. Lite svårt
att få prylarna i elskåpet att fästa i kylan bara...
Nu är det bara att vänta till uppdateringarna online sker,
jag antar att det bara hoppar igång, jag har inte sett något
i guiderna om just det...
Var inga problem med de medföljande guiderna. Lite svårt
att få prylarna i elskåpet att fästa i kylan bara...
Nu är det bara att vänta till uppdateringarna online sker,
jag antar att det bara hoppar igång, jag har inte sett något
i guiderna om just det...
Har för mig att de kopplar upp sig mot dig varannan timme och hämtar data.
Om det är GSM så sitter det ju ett SIM-kort i. Det är ingen som ska testa om det är olåst och se om man inte kan ringa lite på EOFFs bekostnad.
Annars borde det gå att sniffa rätt på PIN-koden.
Annars borde det gå att sniffa rätt på PIN-koden.
När man kollar med appen kopplar den upp direkt och man kan kolla med kanske 20 sek fördröjning.