Problem med motor till radiostyrd bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jens75

Problem med motor till radiostyrd bil

Inlägg av jens75 »

Äldsta sonens radiostyrda bil har pajjat. Lokaliserade felet till kolen i motorn. Köpte en ny motor och tänkte flytta över kugghjulen (markerat med rött) från den gamla motorn till den nya, men får inte av kugghjulet från den gamla motorn.

Någon som vet hur man får av kugghjulet alternativt var man kan köpa ett nytt. Har redan prövat med våld, samt att värma kugghjulet med lödkolven, men får inte loss det...

Axelns diameter är 2mm och det guldfärgade kugghjulet är 23mm långt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Re: Problem med motor till radiostyrd bil

Inlägg av ToPNoTCH »

Är den identisk så kan du väl flytta bakkappan från den nya till den gamla.
jens75

Inlägg av jens75 »

Kolen sitter fast på själva axeln, så det är dessa kol som ser dåliga ut. På bakstycket eller vad det nu kallas finns två fjädrande metallbitar som ligger an mot kolen. Så jag måste nog få isär motorn. Eller så är kolen som sitter på metallbitarna helt bortslitna...
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Kolen kan väll inte sitta på axeln ?

Då har dom bränt fast i kollektorn i så fall.

Kan tänka mig att dom satt fast kugghjulet med typ loctite.

Rejält med värme bryter ned funktionen hos loctite.

Men då behövs typ liten gasbrännare på butan.

Ser ju ut som kugghjulet är lött på axeln vid närmare koll på bilden.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Om man kan offra det gamla huset går det säkert att få bort om du använder hetare värmekälla, sätter något genomtänkt stöd under kugghjulet och knackar på huset med hammare.

Jag skulle ha mer funderingar kring hur du får dit det på den nya motorn. Är axelns utstick verkligen så där långt? Då skulle jag nog börja fundera kring att arbeta upp håldimensionen lite och limma fast det på den nya, istället för att försöka pressa. Kanske man kan få ett bra resultat om man nöter med en underdimensionsaxel, ventilslippasta och borrmaskin?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Axelns utstick kanske inte är så långt, det som syns till vänster kanske är mässing och en del av kugghjulet? Fast jag skulle nog göra likadant ändå. Att försöka pressa utan ordentliga jiggar när det är så klena dimensioner verkar knepigt.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Är det inte så att stödtappen är en del av kugghjulet och motoraxeln går bara en bit in i kugghjulet ?

Fast med motorn i skruvstycket rejält med värme långsamt så lodet smälter utan att skada kugghjulet med lågan lite brytgaffel typ lite koben så ska den väl släppa.

Att få ut lodet och få fast den på nya axeln kan bli en utmaning.
jens75

Inlägg av jens75 »

Resterna av lödtennet är från när jag försökte värma loss kugghjulet med lödkolven :roll:

Det är även lite olja/skit inuti motorn, så den har nog sett sina bästa dagar. Skall försöka värma av kugghjulet. Lyckas jag inte med det så får jag köpa ett nytt (om det nu går att köpa). Saknar tyvärr gasbrännare, fast nu får jag ju en anledning at köpa en. Antar att Biltema eller liknande affär borde ha sådana.

Axeln på den nya motorn sticker bara ut 7mm, och den motorn ser identisk ut med den gamla.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har du en 2 mm tjock plåtbit som du kan såga upp en slits som är lika bred som motoraxeln?
Då kan du ju få in den mellan motorn och kugghjulet så att du kan få en mothåll om du sedan pressar/knackar på motoraxelns ände.
Om du ska värma kan du ju kanske köra med varmluftspistol.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jens75 skrev:Kolen sitter fast på själva axeln, så det är dessa kol som ser dåliga ut. På bakstycket eller vad det nu kallas finns två fjädrande metallbitar som ligger an mot kolen. Så jag måste nog få isär motorn. Eller så är kolen som sitter på metallbitarna helt bortslitna...
på billiga leksaksmotorer så hade man förr inga kol alls - det var/är fjäderkoppar (kallades förr för berylliumkoppar fast det inte är berylliumkoppar) som ligger direkt mot kollektorn - också i koppar och lite fett av något slag. Lagren är ofta av glidtyp på drevsidan och går gärna torrt efter ett tag och snurrar i plasten på bortssidan. Motorn som sådan är inte designat för särskilt många timmars drift när dessa är byggda på det sättet och typiskt brukar vara att kopparplåtvinklarna till borstarna som ligger mot kollektorn nöts hål efter ett tag och tom går av samt att kollektorn ser för j***ig i slutskedet... drev och annat är ofta påpressat och har presspassning och dessa går ofta inte att ta bort igen när de väl sitter på plats.

Hade man satt riktiga kolborstar på dessa motorer så hade dessa hållit minst 10 ggr lägre om lagren pallar för detta då grafit som gnider, luftfuktighet, kopparoxid som bildas ger en hållbar glatt yta på kollektorn som grafiten glider på, men när man kör koppar mot koppar även med lite fett så skapas inte denna yta, det är metall som skrapar mot metall och det blir snabbt spår, skador och brännmärken i kollektorn, förmodligen så illa svartbränt att du trodde att det var kol i kollektorn... (att grafit/kol, luft, fuktighet och smula koldioxid i kombination var viktig för bra borste-kollektor funktion lärde sig NASA den hårda vägen när man försökte köra likströmsmotorer i högvakum - kort sagt det gick inte utan det skar och nötte ned kollektorn väldigt fort trots kolborstar)
hummel

Inlägg av hummel »

Använd en pinjongavdragare, standardverktyg för slotracing.
jens75

Inlägg av jens75 »

@xxargs Din beskrivning av billiga motorer verkar stämma på den jag vill byta ut. Har dock kollat att den nya motorn har kol, så den borde då hålla mycket längre.

Tyvärr har jag inga specialverktyg för detta, såsom pinjongavdragare. Tänkt testa med en värmepistol och se om jag får av drevet. Har även mailat http://www.rc-butiken.se/ för att se om de har ett nytt drev.
mjv

Inlägg av mjv »

Annars kan du prova att värma hela skiten i ugnen på 100-150 grader.
Värm sedan upp drevet så ska du nog få på det på den nya axeln.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har en pinionavdragare om du finns i närheten!
jens75

Inlägg av jens75 »

Fick av drevet från den gamla motorn och lyckads sätta på det på den nya. Värmepistol fungerade bra.Tyvärr visade det sig att axeln på den nya motorn är 3mm för kort, så det fungerade ändå inte. Kanske har någon en motsvarande motor med en total axellängd 45mm liggandes :)
Skriv svar