Funderar på att bygga rörförstärkare
Funderar på att bygga rörförstärkare
Efter att ha lyssnat på lite klassisk musik i helgen så blev jag sugen på att bygga en rörförstärkare. Dels för att mina datorhögtalare inte låter så bra då de ska spela klassisk musik, dels för att jag tycker att rörförstärkare ser så snygga ut då de är välbyggda.
Jag har varit inne på Soundbrigades hemsida och kollat, där fastnade jag för EL84 PP. Den såg lagom avancerad ut för mig och då ökar chanserna att jag slutför projektet.
Men då det hela ligger på planeringsstadiet och jag har många frågor så lägger jag tråden här och då jag väl sätter igång ber jag någon moderator att flytta tråden.
---------------------------------------------------------------------
Min första frågor/funderingar kommer här.
Jag har hittat de rör som behövs på Tube Amp Doctor och socklar till dessa. Sedan ska det transformeras strömmar och spänningar hit och dit. Jag tror att jag har hittat utgångstransformatorn, nämligen denna: LC15R. Det ser ut att stämma med kopplingsschemat på pastisch.se då det gäller anslutningarna och då jag läser informationen om den. Det jag har stora problem med att hitta är en transformator till matningen. Enligt schemat ska det vara +180V till rören och glödspänningen ska vara 6,3V ±0,5V.
Sedan skulle jag vilja ställa volymen på förstärkaren, rent instinktivt vill jag sätta in en vridpot på ~500K istället för 470K vid Input. Kan det fungera och om det fungerar är det bra för förstärkaren?
Sedan ska det hela se snyggt ut också, jag har funderat på en enkel konstruktion bestående av ek och mässingsplåt.
Designen av det sker då jag kommer igång med det hela.
Jag har även funderat på ett par högtalare till den, elementen jag fundera på är dessa.
Frågan är om jag ska bygga den enkla basreflexen eller om jag ska bygga hornlådan. Det svaret får vi se i framtiden då jag börjar bygga det hela.
Jag har varit inne på Soundbrigades hemsida och kollat, där fastnade jag för EL84 PP. Den såg lagom avancerad ut för mig och då ökar chanserna att jag slutför projektet.
Men då det hela ligger på planeringsstadiet och jag har många frågor så lägger jag tråden här och då jag väl sätter igång ber jag någon moderator att flytta tråden.
---------------------------------------------------------------------
Min första frågor/funderingar kommer här.
Jag har hittat de rör som behövs på Tube Amp Doctor och socklar till dessa. Sedan ska det transformeras strömmar och spänningar hit och dit. Jag tror att jag har hittat utgångstransformatorn, nämligen denna: LC15R. Det ser ut att stämma med kopplingsschemat på pastisch.se då det gäller anslutningarna och då jag läser informationen om den. Det jag har stora problem med att hitta är en transformator till matningen. Enligt schemat ska det vara +180V till rören och glödspänningen ska vara 6,3V ±0,5V.
Sedan skulle jag vilja ställa volymen på förstärkaren, rent instinktivt vill jag sätta in en vridpot på ~500K istället för 470K vid Input. Kan det fungera och om det fungerar är det bra för förstärkaren?
Sedan ska det hela se snyggt ut också, jag har funderat på en enkel konstruktion bestående av ek och mässingsplåt.
Designen av det sker då jag kommer igång med det hela.
Jag har även funderat på ett par högtalare till den, elementen jag fundera på är dessa.
Frågan är om jag ska bygga den enkla basreflexen eller om jag ska bygga hornlådan. Det svaret får vi se i framtiden då jag börjar bygga det hela.
Re: Funderar på att bygga rörförstärkare
Trafos finns hos www.edgaraudio.se har hammonds sortiment.
Blandat smaskens för rörbyggeri www.fragjanzuerst.de
Blandat smaskens för rörbyggeri www.fragjanzuerst.de
Jag håller också på att designa en förstärkare. Har du testat att simulera din krets i något spice-ware eller liknande? Det kommer inte låta som själv förstärkaren men du får i alla fall en uppfattning. Tex kommer du se/höra ifall den distar. Vidare hör du/ser du hur den förstärker olika frekvenser.
Apropå transformatorer. Jag har bara köpt en, i stort sett alla mina byggen är pensionerade gitarrförstärkare. Du skulle kunna bygga om en du okså, men då skulle du behöva två nya, alt en ny transformator som matchar den befintliga uttransformatorn. Jag antar att du vill bygga stereo...
Apropå transformatorer. Jag har bara köpt en, i stort sett alla mina byggen är pensionerade gitarrförstärkare. Du skulle kunna bygga om en du okså, men då skulle du behöva två nya, alt en ny transformator som matchar den befintliga uttransformatorn. Jag antar att du vill bygga stereo...
Ett litet budget tips.
Om man håller sig till rör som ska jobba med låg primär impedans tex 6as7 eller div sveprör ur tv-världen funkar en nät-toroid förvånansvärt bra som utgångstransformator.
Till en gitarr stärkare har jag inte funderat på konceptet frkvensomfånget borde räcka frågan är hur den uppför sig relativt EI-trafo.
Det är enorm skillnad mellan fabrikat/modeller på toroider, beroende på hur dom är lindade funmar en del kanon och andra är kass så det är trial and error som gäller.
Om man håller sig till rör som ska jobba med låg primär impedans tex 6as7 eller div sveprör ur tv-världen funkar en nät-toroid förvånansvärt bra som utgångstransformator.
Till en gitarr stärkare har jag inte funderat på konceptet frkvensomfånget borde räcka frågan är hur den uppför sig relativt EI-trafo.
Det är enorm skillnad mellan fabrikat/modeller på toroider, beroende på hur dom är lindade funmar en del kanon och andra är kass så det är trial and error som gäller.
überfuzz: Jag har inte simulerat den i något program och jag vet inte om jag kommer att göra det heller. Det får bli lite utav ett "trial and error"-projekt. Så som jag har förstått så är Tube Amp Doctor inriktade mot gitarrförstärkare och ja, det blir en stereoförstärkare.
Mauritz: Tack för länkarna och tipsen. Jag satt igår på jobbet och kikade på sidorna. Men jag har fortfarande frågetecken gällande transformatorerna. Men jag ska skriva dem då jag kommer hem från jobbet.
Mauritz: Tack för länkarna och tipsen. Jag satt igår på jobbet och kikade på sidorna. Men jag har fortfarande frågetecken gällande transformatorerna. Men jag ska skriva dem då jag kommer hem från jobbet.
Inte simulera..?
Om du inte bygger en välkänd krets kan det bli rätt mycket justerande och felsökning. Vilket iofs är intressant. (Själv är jag mer inriktad på att bygga något som funkar så att jag kan testa det så fort som möjligt.)

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har köpt en del grejjer från England, http://livinginthepast-audioweb.co.uk/transformers.php. PP-trafarna är kanske lite dyra men SE-trafarna är klart prisvärda. Nättrafarna är billiga hos Frag Jan.
Istället för 500K-pot sätt en på 100K så får du ner bruset.
Låda fixas kanske lättas genom att göra en träram och lägga en metallskiva ovanpå (infälld).
Jag började bygga den här förstärkaren själv men någonstans körde jag för nära en grynna, drack vin med en alldeles för ung kvinna och ramlade ner i en taxibåt och vägra komma tillbaka .... Däremot vet jag att folk har byggt efter det här schemat och fått bra resultat. Konstruktören är en av landets bästa konstruktörer, Lasse Ohlsson (Rimbo-Lasse) på Elektroakustic & Music i Norrtälje.
Jag har en del trafogrunk liggande som jag gärna blir av med:
Utgångstrafo Frag Jans ATRA0427
Jag har ett skapligt stort chassi (sönderborrat Hammond men som kan vändas så bygger man upp på en lös plåt som monteras på undersidan) att skicka med trafarna.
Min EF-annons: http://elektronikforumet.com/forum/view ... p?p=760021
PM:a eller mejla.
Istället för 500K-pot sätt en på 100K så får du ner bruset.
Låda fixas kanske lättas genom att göra en träram och lägga en metallskiva ovanpå (infälld).
Jag började bygga den här förstärkaren själv men någonstans körde jag för nära en grynna, drack vin med en alldeles för ung kvinna och ramlade ner i en taxibåt och vägra komma tillbaka .... Däremot vet jag att folk har byggt efter det här schemat och fått bra resultat. Konstruktören är en av landets bästa konstruktörer, Lasse Ohlsson (Rimbo-Lasse) på Elektroakustic & Music i Norrtälje.
Jag har en del trafogrunk liggande som jag gärna blir av med:
Utgångstrafo Frag Jans ATRA0427
Nättrafo TRA300High quality low price PP OPT for 10 W and 2* EL 84 or 6V6 etc. This transformer has been made according to an old Telefunken design redesigned to modern core materials.
Pirmary: 9kOhms Raa
Secondary 4-8 and 16 Ohms. Coresize: EI 78
Jag kan erbjuda hågade intressenter dessa tre trafar för ett inte oskälig summa.Multi purpose 120 VA transformer for use with tube circuits.
Primary : 100/127/230 V, can be used worldwide.
Secondaries: 2*270 V 0,12 A
2* 50 V 0,12 A
6,3 V 2 A
6,3 V 5 A
The B+ secondaries can also be connected in parallel for use with a rectifier bridge.
The 50 V secondaries can be used for biasing or in series with the 270 V secondaries to get a 320 V plate supply.
Meas.:84mm*78mm*90 mm.
Jag har ett skapligt stort chassi (sönderborrat Hammond men som kan vändas så bygger man upp på en lös plåt som monteras på undersidan) att skicka med trafarna.
Min EF-annons: http://elektronikforumet.com/forum/view ... p?p=760021
PM:a eller mejla.
Efter att ha skickat PM fram och tillbaka med soundbrigade så tror jag att det blir ett 6V6-bygge. Största orsaken är att jag kan, om paketet finns kvar, köpa allt av honom. Sedan länkade han till ett schema som ser ut att vara lagom avancerat.
Jag har även kommit fram till en design som jag tror kan fungera. Skiss på det hela kommer upp någon gång framöver.
Jag har även kommit fram till en design som jag tror kan fungera. Skiss på det hela kommer upp någon gång framöver.
Låter som ett mycket bra erbjudande från Soundbrigade.
Håller på att rensa finns nog lite drosslar, likriktarrör och kondingar över om du behöver till nätdel.
Håller på att rensa finns nog lite drosslar, likriktarrör och kondingar över om du behöver till nätdel.
Mauritz: Tack för erbjudandet, men jag köper/fixar resten av komponenterna framöver. Jag har ju inte tänkt dra igågn med detta projekt förens efter skatteåterbäringen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har försökt sälja av grejer jag samlat på mig utan större lycka. Nu hade jag samlat ihop ett "kit" med alla trafar, alla rör och på köpet en bättre begagnad låda. Xynter står först på tur.