Hjälp felsöka Swedx (platt-TV)
Hjälp felsöka Swedx (platt-TV)
Hej
Bakgrundshistoria:
Nu har "min" TV gått sönder. Eller rättare sagt, min brors då jag har lånat den. Det smällde till bak i TV'n och det blev mörkt i lägenheten. Trodde det bara var en säkring som gått så jag bytte den och startade upp allt igen. Varav att TV'n small igen. Och nu lyser den inte ens. Denna gång tror jag säkringen i TV'n gick då jag resistansmätte på den och den visade oändligt motstånd. TV model: SWEDX XV1-40TV
Jag öppnade upp tv'n och kunde lokalisera vart det hade smällt. Se bild
A - R18 eller R8 står det. Mätte och fick ett stabilt värde på 1.6M. Svårt att mäta pga av dålig kontakt med mätinstrumentet? för det varierade rätt mycket. (fast 1.6M fick jag det att stå stabilt)
B - R27 uppmätt 13.2K
C - Det är effektresistorer, se bild. Fick ta bild igenom hålen i gallret på kylflensen.
D - Kan utläsa 1653A PHJE på IC'n. Kan inte hitta datablad.
Min plan nu är att tvätta med sprit för att kunda avläsa värdena på ytmonderade komponenterna. Mäta på fler ytmonderingar. Fler ideer?
Bakgrundshistoria:
Nu har "min" TV gått sönder. Eller rättare sagt, min brors då jag har lånat den. Det smällde till bak i TV'n och det blev mörkt i lägenheten. Trodde det bara var en säkring som gått så jag bytte den och startade upp allt igen. Varav att TV'n small igen. Och nu lyser den inte ens. Denna gång tror jag säkringen i TV'n gick då jag resistansmätte på den och den visade oändligt motstånd. TV model: SWEDX XV1-40TV
Jag öppnade upp tv'n och kunde lokalisera vart det hade smällt. Se bild
A - R18 eller R8 står det. Mätte och fick ett stabilt värde på 1.6M. Svårt att mäta pga av dålig kontakt med mätinstrumentet? för det varierade rätt mycket. (fast 1.6M fick jag det att stå stabilt)
B - R27 uppmätt 13.2K
C - Det är effektresistorer, se bild. Fick ta bild igenom hålen i gallret på kylflensen.
D - Kan utläsa 1653A PHJE på IC'n. Kan inte hitta datablad.
Min plan nu är att tvätta med sprit för att kunda avläsa värdena på ytmonderade komponenterna. Mäta på fler ytmonderingar. Fler ideer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 19 januari 2012, 15:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Hjälp felsöka Swedx
Swedx har säkert köpt nätkortet från nån av dom större underleverantörerna.
Kolla efter ett nummer på kortet.
Schema är nog steg ett i felsökningen.
Kolla efter ett nummer på kortet.
Schema är nog steg ett i felsökningen.
Det är tydligen ett MLT198L kort. Rev 1.0 från Megmeet. Finns på ebay och en annan sida för 800kr + frakt. Men har svårt att hitta schema för kortet.
> Men har svårt att hitta schema för kortet.
Vanligt för prylar som fortfarande säljs.
Alltså t.ex :
http://www.ebay.com/itm/Supply-Unit-Boa ... 27c18e1da0 ?
Det står "Compatible with modle:Megmeet MLT198L" så det verkar inte vara en originaldel (?)
men det kanske inte har någon betydelse.
Vanligt för prylar som fortfarande säljs.
Alltså t.ex :
http://www.ebay.com/itm/Supply-Unit-Boa ... 27c18e1da0 ?
Det står "Compatible with modle:Megmeet MLT198L" så det verkar inte vara en originaldel (?)
men det kanske inte har någon betydelse.
Där ser man. Den var lite billigare än den jag hittade för 99$. Spelar inte så stor roll att det inte är orginal.
Antingen så köper man det kortet och glömmer alltihop, eller rengöra och försöker ersätta komponenterna
Antingen så köper man det kortet och glömmer alltihop, eller rengöra och försöker ersätta komponenterna
När det kommit så ångt som på ditt kort brukar det vara en hel del som strukit med.
Glättningskondingarna på sekundären har först kroknat och sedan överbelastat switchtrissan som dött för att ta ic´n och runt komponenterna med sig.
Ovan är min gissning inte mer.
Glättningskondingarna på sekundären har först kroknat och sedan överbelastat switchtrissan som dött för att ta ic´n och runt komponenterna med sig.
Ovan är min gissning inte mer.
Aa kan mycket väl stämma. Men hur är det med ytmonterade motstånd, på hur många sätt kan dom gå sönder?
Det kan bli avbrott i dom. Men kan dom ta skada så att dom får ett annat värde?
Det kan bli avbrott i dom. Men kan dom ta skada så att dom får ett annat värde?
Re: Hjälp felsöka Swedx (platt-TV)
Hm, nu kan jag ha gjort bort mig. Men om ni tittar på färg koden på "effekt" resistorn. Röd, Vit , Silver, Guld.
Blir det 0.29 Ohm? Jag mätte upp till 1.7M Ohm. Har det med min multimeters inre resistans? RMS eller var det kallas
Blir det 0.29 Ohm? Jag mätte upp till 1.7M Ohm. Har det med min multimeters inre resistans? RMS eller var det kallas
Re: Hjälp felsöka Swedx (platt-TV)
Hm, nu kan jag ha gjort bort mig. Men om ni tittar på färg koden på "effekt" resistorn. Röd, Vit , Silver, Guld.
0.29 Ohm är rätt. Så resistorn är kass...
http://samengstrom.com/24614782/en/read ... olor_Codes
Har tittat på kretskortsbilden nu. Ser inte bra ut! Kan vara mycket fel på det. Skaffa ett nytt kort om du kan.