Fundering kring modularjack vs RJ-45 jack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GalneGunnar

Fundering kring modularjack vs RJ-45 jack

Inlägg av GalneGunnar »

Försöker implementera en Ethernet controller i en elektronikkonstruktion. I data bladet till Ethernet controllern (wiznet5100) finns en referenskoppling på hur den ska anslutas. Dock är den ritad med ett 'modularjack' för "power of Ethernet (POE)". Då jag vill hålla min konstruktion så enkel o billig som möjligt vill jag använda ett enkelt 'rj-45' jack utan 'POE'.
Det är här jag funderar på om det bara är att plocka bort 3,3V anslutning, resistorer, kondingar på dom första 8 pinnarna och ansluta TXOP, TXON, RXOP, RXON direkt till Ethernet controllern. Eller är det något annat jag måste tänka på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
eqlazer

Re: fundering kring modularjack vs rj-45 jack

Inlägg av eqlazer »

Har du med transformator? I vissa kontakter ("magjack") så ingår dessa, annars behövs de mellan en ren RJ45 och ethernet-kretsen.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, du måste ha med resistorerna (R6, R7, R14, R15) och kondingarna (C3, C5), de har ingen med PoE att göra, de terminerar signalerna. 3.3V till RCT/TCT "matar" de inbyggda transformatorerna så den, ihop med C4 måste du också ha - återigen har inget med PoE att göra.

Det som är ritat i schemat är som eqlazer säger ett sk. magjack med inbyggda transformatorer, om du tar ett helt vanligt RJ45 jack, (sånt där i plast) så måste du lägga till externa transformatorer.
GalneGunnar

Inlägg av GalneGunnar »

Transformator?
Det är alltså inte 3,3V på signalerna i ethernetkabeln som ansluts till jacket eller?
Måste men göra om signalspänningen till o från ethernet controllern?
GalneGunnar

Inlägg av GalneGunnar »

Ok, Då får det nog bli ett magjack ändå
H.O skrev:Nej, du måste ha med resistorerna (R6, R7, R14, R15) och kondingarna (C3, C5), de har ingen med PoE att göra, de terminerar signalerna. 3.3V till RCT/TCT "matar" de inbyggda transformatorerna så den, ihop med C4 måste du också ha - återigen har inget med PoE att göra.

Det som är ritat i schemat är som eqlazer säger ett sk. magjack med inbyggda transformatorer, om du tar ett helt vanligt RJ45 jack, (sånt där i plast) så måste du lägga till externa transformatorer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Se även :
http://www.tradera.com/4-st-rj45-modula ... _147156141.
De är väl sådana jack som du behöver...
Och ja, det är min auktion...

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Din design blir inte enklare genom att byta kontakt, mer sannolikt mer komplicerad..

Ja,du måste ha komponenter mellan dina trådar i ethernet kabeln och anslutningarna på W5100, antingen gör du som de gjort på det schema du klippt ifrån eller så sätter du dit det du kallar för ett enkelt RJ45 don och sätter transformatorer, kondensatorer och motstånd bredvid. Om jag förstår det hela rätt handlar det om att matcha impedanser mellan chip och ethernet kabeln. Och nä det har inget med POE att göra, du får INTE ut någon 3.3V matning ur den kontakten, den ska anslutas till 3.3V. (Leta rätt på databladet för det magjack de föreslagit så bör det finnas ett schema med hur den är kopplat internt)

edit: för långsam....
Det är typ de sodjan säljer, kolla bara att de är symetriska (för att auto-MDIX ska funka ) och har de värden µH rekomenderade i W5100 databladet..
Nerre

Inlägg av Nerre »

PoE är väl 36-48 V eller nåt sånt...
GalneGunnar

Inlägg av GalneGunnar »

sodjan skrev:Se även :
http://www.tradera.com/4-st-rj45-modula ... _147156141.
De är väl sådana jack som du behöver...
Och ja, det är min auktion...

Bild
Av vad jag kan se från databladet är dina kontakter ytmonterade. Skulle helst vilja ha hålmonterade men tack ändå.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ah, jo, det stämmer. Och det står också i själva auktionen... :-)
blueint
Kontakt:

Re: Fundering kring modularjack vs RJ-45 jack

Inlägg av blueint »

PoE spänningen kan uppgå till 48 V nominellt, och 100 V som max. Så den spänningen ska absolut inte in till vanliga chips.
Skriv svar