Få en LED att blinka

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
crossfire
Kontakt:

Få en LED att blinka

Inlägg av crossfire »

Hej,

Tänkte jag skulle börja löda lite smått. En fråga, vilken komponent skulle jag behöva för att få en LED att blinka?

Samt är det elfa/kjell det gäller om man ska köpa lysdioder m.m?

Försökte hitta något om detta via sök, men lyckades inte.

Tack!

Edit:
Jag hittade något på elfa nu, http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _75_008_38 - Kan de vara något? Fast lite dyra kanske..
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sök på 555, i det databladet finns det exempel.

Skulle tro att det är ett av de lättaste sätten för att få något att blinka. Går även att variera hastigheten.

edit: Ska på ne555 är nog bättre: http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Annars kan du göra en liten blinkare av några trissor, motstånd och kondingar.
Tex denna: http://www.reprise.com/host/circuits/tr ... lasher.asp
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad ska du ha den till?
Användarvisningsbild
crossfire
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

danei skrev:Vad ska du ha den till?
Prydnad.. Ska kolla era länkar, återkommer...
Användarvisningsbild
crossfire
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

zeus skrev:Sök på 555, i det databladet finns det exempel.

Skulle tro att det är ett av de lättaste sätten för att få något att blinka. Går även att variera hastigheten.

edit: Ska på ne555 är nog bättre: http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf
Denna verkar fin. Behöver man något mer förutom motstånd såklart? Om jag uppfattar det rätt, behöver denna visst antal V? 11.2? Att lysdioderna behöver motstånd förstår jag men jag hade bara tänkt att koppla något imellan som får dem att blinka

Jack:
tja.... jag har inga grejjor hemma och tänkte börja lite lätt så zeus förslag låter bättre.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kondensatorer.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det behövs väl inget mer än kondensatorer, motstånd och spänningskälla för att göra en RC-krets?
Det blir ju inte perfekt fyrkantsvåg, men det spelar ju ingen roll med lysdioder som last.
Dessutom är det väl en mer estetisk effekt om dioderna tonar ut lite fint på varje negativ flank... :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du kan ju aldrig få ett aktivt blinkande enbart genom att använda passiva komponenter.

Jag slår ett slag för en 555-lösning. Den kretsen är konstruerad för sådana här applikationer, kräver få kringkomponenter samt är väldigt billig.
Användarvisningsbild
crossfire
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

Schnegelwerfer skrev:Du kan ju aldrig få ett aktivt blinkande enbart genom att använda passiva komponenter.

Jag slår ett slag för en 555-lösning. Den kretsen är konstruerad för sådana här applikationer, kräver få kringkomponenter samt är väldigt billig.
Ja, jag tror också på 555. Jag vill helst inte ha att den "tonar ut" som du skriver Maalobs.

Men som sagt, vad behöver man mer än en 555? Vilka "kringkomponenter" behöver man förutom dioden och kanske motstånd så att inte dioden brinner upp. Sedan hur är det tänkt att det ska vara kopplat?

Strömkälla (11.2v?) --> 555 --> motstånd --> diod?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Reglerna (de få som finns) säger tydligt att man inta ska citera inlägge strax innan.

Gå in på ELFA och leta upp en 555, tanka hem datablad och läs det. Det står mycket roligt i det, till o med hur man kopplar, hur man räknar ut komponentvärden för en given blinkhastighet osv.

Där har du allt, det är mycket enklare än att vi ska skriva det i 35 inlägg, du lärar dig en del och får sannolikt ett antal idéer om vad man kan göra när du ser de olika kopplinger.

Edit: direktlänk till den här.
Användarvisningsbild
crossfire
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

Icecap, först. Läsa databladet var det första jag gjorde, därför jag frågar är för att jag inte förstod det. Som sagt, jag är nybörjare.

Varje forum har sin besserwisser, ursäkta ang. citeringen. Då inget annat forum jag har varit på haft den regeln så var det lätt att missa den.

Men jag ska kolla på databladet igen och se om jag kan hitta svar på min fråga, annars så hade jag bara en fråga angående den 555, eller två, hur man kopplade och strömstyrkan/ in och vad den ger ut. Men ska se om jag hittar det.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

En av fördelarna med en 555:a är att den kan leverera relativt mycket ström. Nu ska du ju bara driva en lysdiod, så du kommer inte att något problem med höga laster ändå.

På nedanstående länk finns all info du behöver:

http://www.doctronics.co.uk/555.htm#astable

Du behöver alltså en 555:a, 3 motstånd och 2 kondensatorer. Värdena på motstånden och kondensatorerna beror på vilken blinkfrekvens du vill ha.

Återkom gärna om du har mer specifika frågor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

danei skrev:kondensatorer.
Jag svarade ju på vad du behövde mer än resistorer. Men allt står i databladet. Lycka till.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sak du bör ha klart för dig är att i många datablad med schemaexempeln anser tillverkaren att matningen inte behöver visas!

Lite fult och för ovana kan det ställa till det en del men på översikten av kretsen anges alltid var och hur mycket osv. Man ska bara ha klart för sig att det kan vara lurigt och att en del scheman inte är "totala".

Lycka till.

PS: standartfrasen "läs datablad....suck" kommer av att verkligen många vill bygga en skithäftig grej o nu har de minsann inhandlat en mojäng.....som i slutet viser sig vara alldeles oanvändbar till ändamålet. OK, överdrivit men ändå.... Att du faktisk har kollat och "åkt dit" på att tillverkarna inte viser ALLT på exemplen....det tog ett tag för mig också.
Skriv svar