Jag håller på med en hexakopter modell mindre.
Problemet är att spänningsstabilisatorn för motagaren i det fartreglage som har högst spänning är det som driver elektroniken. Så långt e allt bra. Dock märker jag detta blir väldigt varmt nästan 80C. Elektroniken drar ca 200mA och batteriet är 3S 12V. Detta förklarar värmen.
För att komma runt detta funderar jag att koppla ett motstånd i serie med varje 5V matning. Säg 1Ohm för att ballansera strömmen över alla 6 reglage. Spänningen borde inte sjunka allt för mycket.
Skulle detta funka eller har jag gort en tankevurpa?
Paralellkoppla RC fartreglage bec?
Re: Paralellkoppla RC fartreglage bec?
Min första reaktion är att 200mA inte borde orsaka så mycket värme, men snik ESC'arn har ju vanliga linjära stabbar och då kanske det blir lite värme.
Jag har hört att det kan bli jävligt obra att koppla flera inbygda ESC/BEC till samma matning.
Motivet har varit att regulatorerna börjar styra ut varandra.
Om du har standard regulatorer så är det ju samma sak som att koppla ihop utgångarna på fler 7805 exempelvis.
Jag tycker du bör satsa på en separat BEC och då givetvis en switchad så du slipper massa effektförlust i form av värme.
Dom kostar ju inte så många kronor.
Jag har hört att det kan bli jävligt obra att koppla flera inbygda ESC/BEC till samma matning.
Motivet har varit att regulatorerna börjar styra ut varandra.
Om du har standard regulatorer så är det ju samma sak som att koppla ihop utgångarna på fler 7805 exempelvis.
Jag tycker du bör satsa på en separat BEC och då givetvis en switchad så du slipper massa effektförlust i form av värme.
Dom kostar ju inte så många kronor.
Testat en hederlig 78L05 som även den blir glödhet. Räknade på att det var ca 1,5W förlusteffekt.
Detta funkar alltså dock är jag orolig på livslängden på regulatorn.
Sen väger ju en extra bec en massa gram. Den är ju liten.
Tips på switchade becar?
Detta funkar alltså dock är jag orolig på livslängden på regulatorn.
Sen väger ju en extra bec en massa gram. Den är ju liten.
Tips på switchade becar?
För snabb leverans inom Sverige så rekommenderar jag http://www.aircpro.com/
Går inte att länka rakt till produkten men under elektronic och UBEC finns en 6A Switchad för 75:- och en 3A (GT Power) för 125:-
Den sistnämnda väger 11g och den kör jag själv med. Den andra har jag ingen egen erfarenhet av.
Sedan finns ju alltid HobbyKing om man vill handla utomlands, men jag tror det blir dyrare med frakt, om du bara skall ha en BEC.
Dessutom har Kineserna nyår nu så dom lär inte röra en beställning på två veckor, vilket innebär att det troligtvis är minst 5 veckor som gäller innan den är hemma hos dig.
Går inte att länka rakt till produkten men under elektronic och UBEC finns en 6A Switchad för 75:- och en 3A (GT Power) för 125:-
Den sistnämnda väger 11g och den kör jag själv med. Den andra har jag ingen egen erfarenhet av.
Sedan finns ju alltid HobbyKing om man vill handla utomlands, men jag tror det blir dyrare med frakt, om du bara skall ha en BEC.
Dessutom har Kineserna nyår nu så dom lär inte röra en beställning på två veckor, vilket innebär att det troligtvis är minst 5 veckor som gäller innan den är hemma hos dig.
Som bonus så ökar din chans till överlevnad om en av dina ESC pajar.
Nu har du ju 1/6 chans att det är den som driver din mottagare och då drar du i backen.
Med separat BEC så kan ju en ESC dö och du klarar att flyga vidare då du har Hex konfiguration.
Nu har du ju 1/6 chans att det är den som driver din mottagare och då drar du i backen.
Med separat BEC så kan ju en ESC dö och du klarar att flyga vidare då du har Hex konfiguration.