Lukten av gammal elektronik, vad är det som luktar?
Lukten av gammal elektronik, vad är det som luktar?
Nyligen öppnade jag en gammal pryl från början på 80-talet och när jag lyfte på locket möttes jag av en lukt som jag upplever ganska typisk för "gammal elektronik".
Det var en liten plåtlåda med ett litet kort av fenolpapp med tidstypiska hålmonterade komponenter och en EI-trafo.
Inga kondensatorer verkade ha läckt eller något annat som var uppenbart trasigt. Prylen fungerade som den skulle.
Så jag undrar, vad är det som luktar i dessa gamla apparater?
Är det en lukt som uppkommer med tiden eller luktade alla saker sådär nya också på den tiden?
Kan man bli av med lukten på något magiskt vis genom att tex skura allt eller byta ut något?
Det var en liten plåtlåda med ett litet kort av fenolpapp med tidstypiska hålmonterade komponenter och en EI-trafo.
Inga kondensatorer verkade ha läckt eller något annat som var uppenbart trasigt. Prylen fungerade som den skulle.
Så jag undrar, vad är det som luktar i dessa gamla apparater?
Är det en lukt som uppkommer med tiden eller luktade alla saker sådär nya också på den tiden?
Kan man bli av med lukten på något magiskt vis genom att tex skura allt eller byta ut något?
Re: Lukten av gammal elektronik, vad är det som luktar?
Nyare apparater, som går ungefär lika varma, brukar lukta på ett annat vis. Denna lukt är något jag bara stött på i gamla typ 80-talsprylar med fenolpapp-kort.
Fast när dammet är 20-30 år och har legat varmt till kanske det luktar såhär.
Fast när dammet är 20-30 år och har legat varmt till kanske det luktar såhär.
Tror inte att dammet luktar på en så "modern" grej som från 80-talet.
Skulle gissa på att det är en kombination av plastmaterial på komponenter och pertinaxkort plus isolering på kablar.
Damm luktar mest när det sitter på stora effektmotstånd och rör t.ex. och som inte har varit igång på länge.
Skulle gissa på att det är en kombination av plastmaterial på komponenter och pertinaxkort plus isolering på kablar.
Damm luktar mest när det sitter på stora effektmotstånd och rör t.ex. och som inte har varit igång på länge.
Senast redigerad av SM7CZR 17 januari 2012, 00:06:24, redigerad totalt 1 gång.
När min gamla rörförstärkare Fender Twin Reverb (gitarrförstärkare) från 1975 blir varm luktar den typiskt "gammalt".
Riktigt härligt tycker jag!
Nu råkar jag ha en till, dock en nytillverkad på PCB och inga vaxade kort, nyare komponenter m.m., och den luktar inte alls!
Riktigt härligt tycker jag!
Nu råkar jag ha en till, dock en nytillverkad på PCB och inga vaxade kort, nyare komponenter m.m., och den luktar inte alls!
jag tror det är de gamla pertinaxkorten, men jag har också funderat på det.
Även gamla tiders fluss luktade annorlunda, vilket man märker om man löder i nåt riktigt gammalt, då får man feta flashbacks till när man satt och lödde loss komonenter från grejer för 30 år sen..
Även gamla tiders fluss luktade annorlunda, vilket man märker om man löder i nåt riktigt gammalt, då får man feta flashbacks till när man satt och lödde loss komonenter från grejer för 30 år sen..
det luktar fenol av fenolplasten (bakelit)
Vilka komponeneter hade normalt kapsling av bakelit?
Kan bara tänka mig att rörsocklar gjordes av backelit förr i tiden!?
- SeniorLemuren
Var inte alla lödstöd tillverkade av något bakelitliknande material också? Förövrigt har jag hört uttrycket att det luktar "Philips" av gammal elektronik.
. Är man fyrtiotalist så blir man i alla fall nostalgisk när man känner doften. 
Har alltid associerat det med flamskyddsmedel, kanske bromerade, som blev farligt och förbjudet...det är dock en association helt utan vetenskapliga belägg...
tlvb: Jag har lite samma känsla som dig. Död och cancer associerar jag med lukten. 
Därför funderade jag om det var något som gick att skura bort.
Jag upptäckte även en annan trevlig sak efter lite sökande på internet. Saken tillverkades 1976, på den tiden då PCB var bra och hälsosamt.
Två stora kondensatorer från Siemens med märkning som är lik den på en varningslista över saker som innehåller PCB. Tror nog att jag ska skrota det mesta av prylarna.
Var vänder man sig för att försäkra sig om att detta eventuella PCB tas om hand på ett riktigt sätt?
Därför funderade jag om det var något som gick att skura bort.
Jag upptäckte även en annan trevlig sak efter lite sökande på internet. Saken tillverkades 1976, på den tiden då PCB var bra och hälsosamt.
Två stora kondensatorer från Siemens med märkning som är lik den på en varningslista över saker som innehåller PCB. Tror nog att jag ska skrota det mesta av prylarna.
Var vänder man sig för att försäkra sig om att detta eventuella PCB tas om hand på ett riktigt sätt?
Det tror jag med.nifelheim skrev:det luktar fenol av fenolplasten (bakelit)
Även oanvända (bruna) kort doftar.
Jag gillar dock inte den doften, känns ohälsosam.
Dock går jag igång grymt på vissa elektronikprodukter som doftar exakt
som kartongnya datorer/synthar doftade på 80-talet. Snacka flashback!
Väldigt sällsynt numera tyvärr.
Vet inte vad vad det är som doftar.
Borde ta reda på det och lansera en nördparfym!
/w
jag skrev bakelit inom parentes menat som ett exempel på en fenolplastspufuz skrev:Vilka komponeneter hade normalt kapsling av bakelit?
finns olika fenolplaster och dom var betydligt vanligare i "plastens ungdom" än idag.
edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenolplast
Det är nog knappast damm som luktar utan snarare kondensationsprodukter från komponenternas material, eller reaktionsprodukter t.ex med syre.