Tips för att bygga en UV box
Re: Tips för att bygga en UV box
Nu har jag räknat ihop vad delarna till att bygga en UV låda från kjell.com kostar, alltså bara delarna som har med elektroniken att göra i huvudsak, det kommer att kosta ungefär 600:-, sen tillkommer ju materialet för lådan åxå med säkert kanske en hundring eller två så strax under tusenlappen kanske jag kan tänka mig. Drog iväg mer än jag tänkte mig men o andra sidan så är det ju inte en halv förmögenhet.
Tycker ni detta är rimliga pengar eller går det att göra på billigare/bättre sätt ?
Tycker ni detta är rimliga pengar eller går det att göra på billigare/bättre sätt ?
- Klas-Kenny
Den kalkylen gjorde jag också när jag skulle bygga, varför valet att byta riktning blev enkelt. Min låda kostade nog omkring en hundralapp totalt, då tog jag i och för sig en trasig scanner jag hade liggande.
Det blir garanterat billigare att bygga med UV-lysdioder om du handlar på Ebay i alla fall, om än det kanske blir lite mera jobb och jag skulle väl tro att exponeringstiden blir något längre.
Det blir garanterat billigare att bygga med UV-lysdioder om du handlar på Ebay i alla fall, om än det kanske blir lite mera jobb och jag skulle väl tro att exponeringstiden blir något längre.
Ja jag har förstått att det nog blir aningen billigare att bygga med dioder, skulle kanske vara mer värt att satsa på en sån kanske, bara man vet exakt vilka UV LED´s man ska köpa, finns ju hur mycket som helst att välja på Ebay.. några tips ?
5:e gången eller något i den stilen jag ger en länk
till elektors UV-LED låda.
24 pcs. UV-LED, Kingbright L-7113UVC (RS Components Stock No 507-4034)
http://www.elektor.com/magazines/2006/m ... 8233.lynkx
till elektors UV-LED låda.
24 pcs. UV-LED, Kingbright L-7113UVC (RS Components Stock No 507-4034)
http://www.elektor.com/magazines/2006/m ... 8233.lynkx
Som jag lovade tidigare så kommer här en beskrivning av min låda.
Jag bjussar på både diodkortet och styrkortet om vill köra denna linje.
Styrkort:
Inget särskilt avancerat. En PIC 16F76 som PWM'ar dioderna över en MOSFET över den tid man ställer in.
Lite pullups till knapparna och en 5V regulator till logiken, då allt matas med ~12V
Man kan alltså ställa tiden och ljusstyrkan via knapparna och displayen.
Lustigt nog såg kag nu att jag även har en högtalarutgång som tjuter en högtalare när det är klart.
Den glömde jag koppla in i min låda
Kretsen hamnar på ett kretskort på 57mm x 44mm Så här ser diodplattan ut: ~21cm x 13cm
Slutligen en bild på grejorna i sin låda.
Lite slarv med underarbetet fick MDF materialet att dra färg och bli matt på ett par ställen.
Panelen sitter bakom makrolon som jag fräst ut. Om du går på denna linje behövs:
- 120 UV dioder
- En sådan där knapp/LCD panel
- 30 resistorer
- Bygga låda
När det gäller dioderna rekommenderar jag "flat top" som sprider mer och ger ett jämnare ljus på kortare avstånd (diod - glas).
Exempelvis dessa.
Den optimala peak våglängden är runt 370 med det är svårt att hitta och 400 funkar bra det med (395 är exempelvis elektor dioderna ovan). Akta dig dock för 570 varianter som finns på eBay, för då kommer man för långt ifrån rätt våglängd.
Den där panelen figurerar runt på olika ställen.
jag köpte några på Tradera, men jag tror att Sodjan här på forumet har ett litet lager. Även Xtune tror jag kan ha.
Så här ser den ut: Mitt kontrollerkort sätter man direkt på panelens stift.
Hojta till om detta är intressant.
p.s
På min låda har jag en liten CPU fläkt som drar kylluft genom "diod kammaren" och in förbi kretskortets utrymme.
Jag TROR inte det behövs men jag har en tranformator där med likriktare och allt för jag ville kunna koppla 220V direkt.
Dessa grejor vart lite instängda och därav fläkten.
d.s
Jag bjussar på både diodkortet och styrkortet om vill köra denna linje.
Styrkort:
Inget särskilt avancerat. En PIC 16F76 som PWM'ar dioderna över en MOSFET över den tid man ställer in.
Lite pullups till knapparna och en 5V regulator till logiken, då allt matas med ~12V
Man kan alltså ställa tiden och ljusstyrkan via knapparna och displayen.
Lustigt nog såg kag nu att jag även har en högtalarutgång som tjuter en högtalare när det är klart.
Den glömde jag koppla in i min låda

Kretsen hamnar på ett kretskort på 57mm x 44mm Så här ser diodplattan ut: ~21cm x 13cm
Slutligen en bild på grejorna i sin låda.
Lite slarv med underarbetet fick MDF materialet att dra färg och bli matt på ett par ställen.
Panelen sitter bakom makrolon som jag fräst ut. Om du går på denna linje behövs:
- 120 UV dioder
- En sådan där knapp/LCD panel
- 30 resistorer
- Bygga låda
När det gäller dioderna rekommenderar jag "flat top" som sprider mer och ger ett jämnare ljus på kortare avstånd (diod - glas).
Exempelvis dessa.
Den optimala peak våglängden är runt 370 med det är svårt att hitta och 400 funkar bra det med (395 är exempelvis elektor dioderna ovan). Akta dig dock för 570 varianter som finns på eBay, för då kommer man för långt ifrån rätt våglängd.
Den där panelen figurerar runt på olika ställen.
jag köpte några på Tradera, men jag tror att Sodjan här på forumet har ett litet lager. Även Xtune tror jag kan ha.
Så här ser den ut: Mitt kontrollerkort sätter man direkt på panelens stift.
Hojta till om detta är intressant.
p.s
På min låda har jag en liten CPU fläkt som drar kylluft genom "diod kammaren" och in förbi kretskortets utrymme.
Jag TROR inte det behövs men jag har en tranformator där med likriktare och allt för jag ville kunna koppla 220V direkt.
Dessa grejor vart lite instängda och därav fläkten.
d.s
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Helt klart intressant.. ska verkligen ta mig en rejäl funderare på vad jag ska bygga för variant.. kan dock inget om PIC programmering och har inte direkt nån tid till att lära mig heller.. så jag får se hur det blir.
- Klas-Kenny
Ärligt talat så är du nästan dum om du inte går med på ToPNoTCH's förslag
Ang. PIC-programmeringen antar jag att ToPNoTCH bjuder på mjukvaran också..

Ang. PIC-programmeringen antar jag att ToPNoTCH bjuder på mjukvaran också..

Asså kortet kommer ju liksom programmerat och klart givetvis.
Så vad är det jag igentligen behöver göra själv förutom att bygga själva lådan ?
- Köpa dioder och måtstånd och löda på "diod kortet" du får det tomt.
- Hitta/köpa LCD panelen och ploppa dit mitt kort.
- Fixa en lagom 12V matning.
- Hitta/köpa LCD panelen och ploppa dit mitt kort.
- Fixa en lagom 12V matning.
När det gäller LCD modulen så blir det antagligen bäst pris genom att bjuda på en på Tradera :
http://www.tradera.com/lcd-modul-16x2-h ... _147155477
De senaste 10 sålda har slutat på allt mellan 6:- och 66:-
Jag brukar ta 100:- jämt inkl frakt och allt för köp direkt "över disk".
Perkla, jag svarade på ditt mail men det studsade med ett
"bad destination mailbox address" från hotmail. Men jag
skrev bara att jag hade svarat i tråden istället...
"bad destination mailbox address" från hotmail. Men jag
skrev bara att jag hade svarat i tråden istället...
Ja men ett köp direkt "över disk" blir bra det..sodjan skrev:När det gäller LCD modulen så blir det antagligen bäst pris genom att bjuda på en på Tradera :

Skicka ett PM till mig hur jag kan betala osv.
100:- kompl inkl moms och frakt.
BG/PG finns här : http://www.jescab.se/Kontakt.htm.
Mail din adress till mig så går den iväg senare idag.
BG/PG finns här : http://www.jescab.se/Kontakt.htm.
Mail din adress till mig så går den iväg senare idag.