makerbot unpacking av EEV blogg
makerbot unpacking av EEV blogg
en sån här hade varit trevligt att äga..
som dom berättar på sin hemsida.. En person köpte dusch draperi men fick inte med klämmor...
bara att rita upp o mjukvaran o skriva ut.. de är framtiden.. =)
här är ett spännande klipp när man får hänga med i upp packningen...
för er som missat den här kanalen så kan jag rekommendera en prenumeration... mkt intressanta grejer han håller på med..
som dom berättar på sin hemsida.. En person köpte dusch draperi men fick inte med klämmor...
bara att rita upp o mjukvaran o skriva ut.. de är framtiden.. =)
här är ett spännande klipp när man får hänga med i upp packningen...
för er som missat den här kanalen så kan jag rekommendera en prenumeration... mkt intressanta grejer han håller på med..
Re: makerbot unpacking av EEV blogg
Blir kul att se när den är uppbyggd
Men, allt det där med "Awesome award", "You are now a robiticist" och att moderkortet var i själva verket en Arduino shield känns så otroligt framtvingat.
Men, allt det där med "Awesome award", "You are now a robiticist" och att moderkortet var i själva verket en Arduino shield känns så otroligt framtvingat.
- Klas-Kenny
Awesome Award tror jag i och för sig var personligt till Dave... 
Men jag störde mig också på att det var en vanlig Arduino med en shield, så löjligt, ser inte alls så proffsigt ut.

Men jag störde mig också på att det var en vanlig Arduino med en shield, så löjligt, ser inte alls så proffsigt ut.
Jag borde väl inte dissa Arduino eftersom jag använder det själv, men hela upplägget känns så "Maker" och "Open Source Hardware" aktigt.. vet inte varför!
-
Makerbots grejer är inte värt det man får hosta upp för dito.
Med en Riktig RepRap får man minst dubbelt så stor yta att printa på, volymen är väl fyra gånger större, bättre kvalitet osv. Dessutom går en aluminium-profil baserad RepRap snabbare att sätta ihop och kostar trots det typ hälften av en makerbot.
Ge hellre pengarna till någon som har byggt en RepRap tidigare eller köp en huxley från RepRappro företaget som adrian bowyer och emaker-snubben startade för ett år sedan ungefär.
Letar du efter ett bra "dito" ritprogram, ladda ned: FreeCAD och kör igenom någon sketchbaserad övning eller sök på openscad om du är programmerare.
Med en Riktig RepRap får man minst dubbelt så stor yta att printa på, volymen är väl fyra gånger större, bättre kvalitet osv. Dessutom går en aluminium-profil baserad RepRap snabbare att sätta ihop och kostar trots det typ hälften av en makerbot.
Ge hellre pengarna till någon som har byggt en RepRap tidigare eller köp en huxley från RepRappro företaget som adrian bowyer och emaker-snubben startade för ett år sedan ungefär.
Letar du efter ett bra "dito" ritprogram, ladda ned: FreeCAD och kör igenom någon sketchbaserad övning eller sök på openscad om du är programmerare.
den där reprap verkar ju inte helt dum den heller..
har man en kan man i stort sätt skriva ut en till.. =) de e ballt..
nån som har en.. skriv ut en te mig..
höhö...
http://www.reprap.org/wiki/Main_Page
har man en kan man i stort sätt skriva ut en till.. =) de e ballt..

nån som har en.. skriv ut en te mig..

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page
Sen finns ju det nya projektet Printrbot också: www.printrbot.com
Dom lär inte börja skeppa före maj, men deras printrbot+ ser rätt intressant ut tycker jag personligen
Dom lär inte börja skeppa före maj, men deras printrbot+ ser rätt intressant ut tycker jag personligen

de e bra att de kommer ett par olika.. så de blir konkurens ;P
hoppas på att priserna pressas lite till... Känns fortfarande för dyrt för det lilla jag skulle använda den i nuläget...
hoppas på att priserna pressas lite till... Känns fortfarande för dyrt för det lilla jag skulle använda den i nuläget...
Här är en liten sammanfattning:
Makerbot (1099USD) + frakt + moms: har stöd för rullband på utskriftsområdet och man kan såldes ha en kö med utskrifter.
Ultimaker (1194EUD + moms!) + frakt: är mycket snabbare i utskrifterna.
Reprap (från ca 2500kr beroende på hur mycket grejer man redan har), långsam som makerbot men kan använda rullband om man vill. Väldigt mycket tid går åt till felsökning och trimning.
printrbot (499USD) + frakt + moms: samma som reprap men kan inte använda rullband. Inte uppvärmd utskriftsyta? Väldigt liten!
Plast:
PLA 3mm ger grövre utskrifter men kostar bara ca 100kr/kg.
PLA 1,75mm ger bättre utskrifter men kostar ca 200kr/kg.
ABS ... "säg bara nej".
Väljer man att gå reprap vägen så håll er i mittfåran så mycket som det går, använd bara delar som uttryckligen rekomenderas, ni får mycket problem i alla fall...
Makerbot (1099USD) + frakt + moms: har stöd för rullband på utskriftsområdet och man kan såldes ha en kö med utskrifter.
Ultimaker (1194EUD + moms!) + frakt: är mycket snabbare i utskrifterna.
Reprap (från ca 2500kr beroende på hur mycket grejer man redan har), långsam som makerbot men kan använda rullband om man vill. Väldigt mycket tid går åt till felsökning och trimning.
printrbot (499USD) + frakt + moms: samma som reprap men kan inte använda rullband. Inte uppvärmd utskriftsyta? Väldigt liten!
Plast:
PLA 3mm ger grövre utskrifter men kostar bara ca 100kr/kg.
ABS ... "säg bara nej".
Väljer man att gå reprap vägen så håll er i mittfåran så mycket som det går, använd bara delar som uttryckligen rekomenderas, ni får mycket problem i alla fall...
- Klas-Kenny
Satt och kollade på streamen större delen av natten till igår 

- Klas-Kenny
Förresten så visar Jamie Mantzel verkligen möjligheterna med en liten 3D-skrivare, snacka om att gå utanför gränserna!
Var har du fått det ifrån? Tjockleken på materialet påverkar inte kvalitén på det viset. Här är några exempel som skrivits ut med Ultimaker och 3mm tjockt material.netrunner skrev: PLA 3mm ger grövre utskrifter men kostar bara ca 100kr/kg.
http://davedurant.wordpress.com/2011/10 ... of-prints/