Fjärrstyrning Hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
QBNastyNaS

Fjärrstyrning Hjälp!

Inlägg av QBNastyNaS »

Hej allihopa!
nu är det så att jag har funderat på att bygga en radiostyrd tank och jag behöver enormt många olika kanaler att sända på åtminstående 16 stycken iaf..

Kollade lite på vanliga R/C kontroller men dem har bara 7 som max :cry: ..

räckvidden bör vara runt 200 meter minnst, nån som har en idé hur man skulle kunna göra?

själv var jag lite inne på basic stamps kamera modul som man kan skicka kommandon med, för på en basic stamp så kan man ha t.ex. extra servo styrnings kort med mera..

Hjälp mig lösa det här problemet snälla.. kom gjärna med massor av förslag!

Mvh
Benjamin
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Brukar man inte ha en kontroll för vapnena och en för själva rörelsen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du behöver en datalänk i stället. Skicka kommandom, då kan du ha mega många kanaler utan problem.

Jag har ofta trummit för dom: Easy Radio, kan köpas på Acal.

Lägg till en processor med seriell interface och utgånger nog, då klarar du dig bra.

Men snälla: skit i BasicStamp! Det är ett effektivt sätt att bli blåst på!

Att snickra ihop en effektiv lösning i "ren" mikroprocessor är ungefär lika lätt som att använda BasicStamp, mycket billigare och fan så mycket mer snabbt.
QBNastyNaS

Inlägg av QBNastyNaS »

Schysst ! Kollade in den där easy radio, om jag förstår det rätt så är det som att använda hyper terminalen i windows och skickar komandonen som sedan pic/arv tar hand om och kodar av?

Isåfall vore det grymt härligt att sitta med en dator och knappa:P

igentligen så är det inte en ren tank utan ska försöka göra nån allsidig robot som tex kan ploga snön, klara alla möjliga väder ha massa roliga finnesser till det :lol:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Och om du nu skulle känna för att bli blåst på ett effektivt sätt, så får du gärna köpa min BASIC Stamp-platta.

(Jag är nog inte så duktig på att göra reklam...)
QBNastyNaS

Inlägg av QBNastyNaS »

ne men det blir nog ingen stamp, det var bara ett exempel på hur jag hade tänkt att det kunde ha fungerat..

blir nog en avr..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det, det är så man kan göra med de radiomoduler.

Själv har jag använd dom till att skicka signal till lite olika skyltar osv, fungerar kanonbra.

Man kan, med vissa koder (finns färdigt program) byta kanal, ställa output power osv. Jag har även kollat priserna och det går faktisk inte att bygga dessa funktioner billigare själv.

Mata med 5V, (3,6 - 5,5V), seriell kommunikation i 5V-nivåer (använd MAX232-typ om du ska till PC) och sen kör du. Enklare kan det inte bli.
QBNastyNaS

Inlägg av QBNastyNaS »

okej fan va bra! men vad tror du om en ATmega8535 och easy radio kretsen? tror det skulle kunna klaffa ganska fint och sen programering i C..

Och vad betala du för kretsarna?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Icecap: Vad är det för räckvidd på dom där modulerna och vilken typ av antenn ska man ha?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En standart 433MHz antenn, räckvidd beror på omgivning men i öppet landskap är 200 m nog det rätta.

Jag har använd en dipol med 173 mm långa "armar", en upp och ner, på styrenheten köpte chefen en liten antenn med magnetfot. Samma antenn sitter på displayen.
vlad

Inlägg av vlad »

Varför måste du ha så många kanaler?
QBNastyNaS

Inlägg av QBNastyNaS »

som sakt den ska kunn a göra många olika saker som jag vill kunna styra, och då krävs många kanaler, men men Icecap har löst problemet :P
Skriv svar