Defekt lödstation?
Defekt lödstation?
Hej,
Tänkte att jag skulle skaffa lite bättre lödutrustning än en 30W oreglerad lödkolv. Köpte en billig station st50-A (50W analog) på conrad.se (ca 500kr). Såg ut att vara ett steg upp från min nuvarande utrustning. Men... det verkade som att jag behövde en mycket hög temperatur innan tennet smälte. Så jag kollade vad temperaturen var på spetsen och den låg 70 grader lägre den inställda. Är detta något man får "räkna med"? Tycker det känns lite dumt att regleringen är så oexakt.
Vad säger ni experter på lödning?
Tänkte att jag skulle skaffa lite bättre lödutrustning än en 30W oreglerad lödkolv. Köpte en billig station st50-A (50W analog) på conrad.se (ca 500kr). Såg ut att vara ett steg upp från min nuvarande utrustning. Men... det verkade som att jag behövde en mycket hög temperatur innan tennet smälte. Så jag kollade vad temperaturen var på spetsen och den låg 70 grader lägre den inställda. Är detta något man får "räkna med"? Tycker det känns lite dumt att regleringen är så oexakt.
Vad säger ni experter på lödning?
Re: Defekt lödstation?
Kontakta lev. Byt ut. Det är för mycket toleransfel. Men kolla att spesten sitter fast först.
- Klas-Kenny
Gjorde en till koll efter att ha dragit åt spetsen en ytterligare gång. Nu kollade jagnär lödtenn smälter snarare än med en termomenter. Blyat lödtenn smälte vid 225 grader och blyfritt vid 260 grader. Så ca 30-40 grader kallare än angivet.
Vilken tolerans bör man anse som acceptabel?
Vilken tolerans bör man anse som acceptabel?
- Klas-Kenny
Jag skulle inte tro att det är något riktigt tillförlitligt sätt att kolla på... Det är ju lödtennet som ska ha hög temp nog att smälta och du får inte upp lödtennet i alls samma temp som spetsen pga. inte helt ultimat värmeöverföring, värme som sprider sig upp runt i lödtennet etc.
Jag tror inte att det är några nämnvärda problem med din lödstation. Och under 300 grader löder man ju aldrig, jag brukar ha 350-380 grader vid blyat.
Jag tror inte att det är några nämnvärda problem med din lödstation. Och under 300 grader löder man ju aldrig, jag brukar ha 350-380 grader vid blyat.
Tackar för informationen 
Jag sökte runt på forumet kring lödtemperatur och då var det någon som sade sig ha väldigt mycket erfarenhet (certifierad inom lödning) som hänvisade till att man skulle ha 270-280 grader på spetsen. Och då hade ju 30-40 grader varit ganska stort problem.

Jag sökte runt på forumet kring lödtemperatur och då var det någon som sade sig ha väldigt mycket erfarenhet (certifierad inom lödning) som hänvisade till att man skulle ha 270-280 grader på spetsen. Och då hade ju 30-40 grader varit ganska stort problem.
- Klas-Kenny
Sökte lite på forumet efter vad du skrev, och jag hade visst fel om att man aldrig löder vid under 300 grader.. Men ska man kunna hålla så låg temperatur krävs det god erfarenhet och en riktigt bra lödstation.
Med den du köpt vill jag fortfarande påstå att åtminstone 350 grader är det som gäller för att göra vettiga lödningar.
Med den du köpt vill jag fortfarande påstå att åtminstone 350 grader är det som gäller för att göra vettiga lödningar.

Hur hög temperatur man behöver beror på bla. Hur mycket koppar på kortet, hur grova och långa ben och hur snabbt spetsen hinner med att värma upp. På mina jbc stationer är ca 320-340 spetstemp lagom medans på mina kinastationer behövs upp mot 380-400. Löder uteslutande blyfritt och är certifierad enl. fSD5115 samt FSD5117.