Diskmaskin E-lux ESF6230 bara kör tömningspumpen...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
halle

Diskmaskin E-lux ESF6230 bara kör tömningspumpen...

Inlägg av halle »

Diskmaskinen strular, när man startar ett program kör den tömningspumpen 1-1½ minut och stannar sedan med programlampan och torkningslampan blinkande. Detta betyder enligt manualen problem med tömningen, manualen föreslår kontroll och rensning av avloppslang och vattenlås. Det har jag gjort men problemet kvarstår. Satt och funderade lite och kan det vara så att den inte känner av att vattnet är borta och pumpningen timar ut. I brunnen i botten på maskinen bredvid utloppet till pumpen sitter en givare som skulle kunna vara en nivågivare men jag har inte hunnit prova den än. Ska göra det i kväll.

Någon som har koll på sånt här??

/halle
Nerre

Re: Diskmaskin E-lux ESF6230 bara kör tömningspumpen...

Inlägg av Nerre »

Det låter som nivågivaren.

I vår gamla diskmaskin så var det problem med programverket så den fyllde lite för länge, så det rann över och samlades i spillskyddet (där det fanns en flottör som gjorde att pumpen gick hela tiden).

Vår nya diskmaskin fyllde dåligt för ett tag sen och efter råd här på forumet så visade det sig att det var en nivågivare som troligen klibbat igen av gamla fettavlagringar. Med diskborste, hett vatten och diskmedel fick jag rent den.
Användarvisningsbild
halle

Re: Diskmaskin E-lux ESF6230 bara kör tömningspumpen...

Inlägg av halle »

Nu går den igen! Grundfelet var ett hål på slangen i änden på stigröret, avloppsslangen (räfflade som går till vattenlås el dyl.) låg emot och nötte ett litet hål som sprayade vatten på det mesta i maskinen. Bla. värmeelementet var genomblött och tydligen kollar maskinen för jordfel där och stannar då med felkod 'Avloppsslang igensatt', lade elementet i ugnen på 75C en timme (enligt tips i annan tråd på EF) och sen funkade det.
Kvarstod då felet med den trasiga slangen, men en bit 38mm kylarslang och två klammor från autoexperten fixade det!

Nytt stigrör kostar ~240kr på e-lux webbshop så ett sånt skall beställas.

/halle
Skriv svar