Enkel krets som svänger 50 Hz?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Enkel krets som svänger 50 Hz?

Inlägg av e5frog »

Ska ha med Commodore 64:an i bilen och för att öka kompatibiliteten behöver man ha en 50Hz signal på ett par kretsar, vilken är den enklaste varianten man kan svänga ihop?
Det funkar utan med en hel del spel men vid en viss sorts avbrottshantering så blir det bara stopp om det inte svänger, självklart fungerar inte det spelet jag riktat in mig på mest.

Det finns 12V, 5V, 9V att tillgå, enklast blir om det är 12V eller 5V, fyrkant eller sinus funkar, det behöver inte vara 50% pulskvot.

Annars får jag väl programmera en PIC till att skicka ut signal, men det känns lite onödigt, tar en stund att skriva programmet med (när man inte har vanan inne).

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Re: Enkel krets som svänger 50Hz?

Inlägg av ZnaxQue »

Den här är väl inte den enklaste, men den är iallafall exakt:
http://www.electronicecircuits.com/elec ... 5-and-7490

/Znax
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jooo... det måste det väl finnas, tror jag hellre skriver lite kod till en PIC än kopplar ihop det där. ;-)
Sen har jag väl inte det hemma (7490:or), behöver något som jag kan klämma ihop imorgon.

Borde väl egentligen gå att få ett värde nära 50Hz med bara 555:an?

Hittade några exempel på Wikipedia men har ingen aning om hur bra de är, antar att det är bra om det är i närheten av samma onoggrannhet som elnätets 50Hz (hur mycket det nu är).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Astabil_multivibrator
En 74HC14, resistor och kondensator ser ju enkelt ut t.ex. fast frågan är vad man ska köra för värden på R och C om de ska vara 0,025 för att få 50Hz ut. 100nF och pussla ihop 250k kanske...
Har en kasse full med blandade kondensatorer men jag vet inte riktigt vilka som är bra, står 5% på någon modell (dock inte 100nF) t.ex.

Det kanske kan vara acceptabelt.
bearing

Inlägg av bearing »

Nätets frekvens är nog väldigt noggrann, med tanke på att klockradioapparater använder den som referens.
Skulle det gå att dela ned någon klocksignal som redan finns i Amigan till 50Hz?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det kanske skulle gå, men jag orkar inte ta med en Amiga också... ;-)

Nä, jag funderade på om det skulle gå att ta en signal från videokretsen kanske, den har ju 50Hz bilduppdateringsfrekvens... men frågan är om det blir enklare än att bara peta i en fristående liten klocka, sen kanske det blir knasigt om programmet släcker skärmen? Sen kanske de hade gjort det själva om det hade varit smidigare än att plocka signalen från växelspänningen.

Det finns 17,73472 MHz, 7,88 MHz och 4.43361875 MHz som man kan använda direkt om det kan vara till någon nytta.

Har letat lite till efter andra som bil-anpassat en C64:a och en konstruktion med en 555-timer har rekommenderats för just detta ändamålet, fanns två andra varianter med, en med en kristall (NTSC color burst till någon obekant krets). Ska jag köra med 555 timer så tror jag dock att jag får plocka ur en ur en annan maskin, VIC 20:n har ju en, annars har C64 (den gamla modellen iaf) en 556 som man kanske skulle kunna löda loss och låna. En lösning som inte står högst upp på listan. Det är inte fler än fyra komponenter på någon av dessa förslag iaf.

Jag har en PIC12F629 som än så länge ligger oanvänd, den har 4MHz intern klocka, 1% onoggrannhet, lika liten som en 555:a, man borde kunna ta programmet som blinkar en LED och trimma upp den till 50Hz:
http://coolcircuit.com/pic_micro/led_fl ... 2f629.html

Kod: Markera allt

;---------------------------------
; DELAY 0.5 SECONDS ROUTINE
;--------------------------------- 
DELAY:	MOVLW	03H
		MOVWF	CNT0
		MOVLW	18H
		MOVWF	CNT1
		MOVLW	02H
		MOVWF	CNT2
Delay_0
		DECFSZ	CNT0, f
		GOTO	$+2
		DECFSZ	CNT1, f
		GOTO	$+2
		DECFSZ	CNT2, f
		GOTO	Delay_0

;6 cycles
		GOTO	$+1	;delay 2 cycles
		GOTO	$+1	;delay 2 cycles
		GOTO	$+1	;delay 2 cycles
		;4 cycles (including call)
		RETURN

END
Då verkar det bara behövas PIC-kretsen och en kondensator, ser ju enkelt ut - ända tills man börjar ändra och inte får det resultatet man hade hoppats. ;-)
Kan ju bli mycket extra jobb.

Vet faktiskt inte vad som skulle hända om denna TOD-signal gick på t.ex. 50+-10 Hz.

Är mest ute efter vad all ni andra smarta elektronikkunniga har för förslag så kan jag se vad som går att skaka fram i komponentväg.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Om det inte är så noga med att det är precis 50Hz, så kan man göra en enkel koppling med en inverterare i en 74HC14 och en kondensator och ett motstånd.

Koppla det ena kondensatorbenet till gnd det andra ihop med inverterar ingången och ena motståndsbenet i en punkt.
Det andra motståndsbenet till inverterarens utgång. Matningsspänning till inverteraren.
Dimensionera R och C så du får 50 Hz
Färdigt!
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jupp, hittade dock ingen 74HC14 (fast det funkar väl med andra sorter med verkade det som när man läste på Wikipedia) men eftersom jag satt uppe i natt med sjukt barn så passade jag på att kika på PIC-program och det var synnerligen enkelt. En åtta-pinnars IC på en bit experimentkort och en 150 nF kondensator var allt som behövdes.

Oscilloskopet bekräftade en signal mycket nära 50Hz, de spel som inte funkade tidigare går nu...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Enkel krets som svänger 50 Hz?

Inlägg av TomasL »

två trissor fyra motstånd och tre kondingar, brukar kallas astabil vippa eller multivibrator, annars är väl en 555 enklast.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Testade med en 555 först, blev inte bra, komponentvärdena var korrekta enligt de formler som finns i databladet. Fick uppåt 30kHz istället för 50Hz... :-(
Men det löste sig som sagt med blott 16 lödpunkter, tre kablar, PIC och en kondensator.

Är det någon som har fler förslag på enkla lösningar så skulle det ändå vara intressant att få reda på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då har du garanterat räkna och gjort fel.
Multivibratorn är nog den enklaste lösningen.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag var osäker på kondensatorn, märkningen var inte helt självklar och jag hade min Fluke 75:a på jobbet så jag kunde inte mäta.

Beräkningarna var nog rätt... 555:an trivs nog bättre i VIC 20:n där den kom ifrån ändå. ;-)

Borde ha kopplat det på platta istället för att löda ihop direkt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Här är vilka enheter som behöver AC:n..
Det borde vara små effektkrav. Har e5frog lust att mäta? ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64

"The 9 volt AC is used to supply power via a charge pump to the SID sound generator chip, provide 6.8V via a rectifier to the cassette motor, a "0" pulse for every positive half wave to the time-of-day (TOD) input on the CIA chips, and 9 volts AC directly to the user-port. Thus, as a minimum, a 12 V square wave is required. But a 9 V sine wave is preferred."
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jo, SID och kassett (som jag ändå inte kommer använda) går på DC så de är lösta, det var bara TOD:en jag funderade på hur man skulle kunna lösa på alternativa sätt.

Då här blev det iaf:
Kopia av IMG_6404.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till en klocka jag har skiss på används en 4060 och 32kHz-kristall.
Skriv svar