För att inte binda mig till enbart en AVR skulle jag ha köpt "ISP-Loadern" längst ner på denna sida:
http://www.futurlec.com/ATMEGA8535_Educ ... oard.shtml
Sen köper man ett
breadboard som man kopplar dit en spänningsregulator, en AVR och någon lämplig kontakt för att ansluta till "ISP-Loadern" på. Utöver det vill du säkert koppla lite
lysdioder och
knappar till breadbordet. Då har du allt du behöver för att kunna programmera AVR:er. Förutom någon kondensator och lite kablar såklart.
Eller så kollar man efter något utvecklingsskort liknande STK500, som har flera olika ic-socklar för att passa, så gott som, alla AVR:er.
Fördelen med ett utvecklingskort som du länkade till är ju annars att det följer med lite extra funktioner som t ex ett RS232-interface. Självklart kan du koppla dit en t ex MAX232:a på breadboardet, men det blir kanske lite jobbigt att göra det varje gång.
AT90S2313 är för övrigt gammal. Ersätt den med en ATtiny2313, som bl a har inbyggd oscillator.
ATmega88 är likvärdig med ATmega8, och är nyare och billigare än mega8:an. Fast jag tror inte att Futurlec säljer den.