Högtalare incl förstärkare till telefon. Garage ljud.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
PopUnoNkoK

Högtalare incl förstärkare till telefon. Garage ljud.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Tjena

Ligger hemma i sängen och funderar på enkla projekt. Sonen har magsjuka så det är inte läge att hänga i garaget och göra praktiska saker. 

Jag har ingen radio eller liknande i garaget. Har dock en telefon med 3,5mm hörlursutgång. 

Det jag skulle vilja ha är ett par högtalare dit jag kan koppla telefonen och få lite högre ljud. Bra ljud är ett plus men enkelhet och billigt är prio denna gång. 

Tänkte mig ett par billiga bilhögtalare, fräsa någon liten låda med cnc fräs. 
Lite frågor. 

Har någon nåt tips på en ENKEL förstärkar design? Finns juh hur mycket som helst på nätet men jag vet inte vad som är bra/enkelt. 
Jag kan etsa egna kretskort men vill ha så få komponenter som möjligt. 
Hade tex tänkt använda telefonens volymkontroll om det går. (iphone)

Tror ni det är en ok ide? 
Clas Os hade bilhögtalarpar på rea. 

Skulle vara grymt om man kunde sakta en billig iphoneladdare och driva förstärkaren och ladda telefonen med den. Att jag sen behöver plugga en extra sladd (3,5mm) för ljudet gör ingenting. 

Tacsam för alla tips/förslag. 
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Högtalare incl förstärkare till telefon. Garage ljud.

Inlägg av psynoise »

Hej.

Ska det vara billigt är det nog bäst att köpa kommersiella prylar begagnat. Att bygga elektronik och högtalare själv brukar springa iväg i kostnad enligt min erfarenhet. Dock gillar jag själv att konstruera saker men då brukar jag sällan ha som mål att själva projekt ska vara billigt.

Men integrerade effektförstärkare för audio finns det massor av, se t.ex Farnells sortiment

http://se.farnell.com/audio-amplifiers

Har sätt medlemmar här på forumet som använt sig av klass-D slutsteg och sedan en linjär nätdel. Varför inte göra en effektförstärkare med klass-AB eller klass-B utgångssteg och en switchad nätdel istället vilket känns mer logiskt enligt mig.

Ytterliggare brukar bilhögtalare ha väldigt låg känslighet. Bättre att satsa på mindre förstärkare och högtalare med högre känslighet tycker jag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Högtalare incl förstärkare till telefon. Garage ljud.

Inlägg av psynoise »

Hade tex tänkt använda telefonens volymkontroll om det går.
Om du har otur kan det bli väldigt mycket brus. Vissa musikspelare har brusgolvet på samma nivå oavsett vilken volym man använder sig av. Skulle nu brusgolvet vara högt kan du få problem med låga lyssningsvolymer. För att vara säker på att det ska bli bra är det bättre att låta musikspelaren spela på högsta volym (innan den klipper såklart) och sedan använda sig av en riktigt volymkontroll i effektförstärkaren.
Skriv svar