Jag har haft lite problem med störningar på antennsignalen till tv:n i sovrummet. Min sons dator
står nämligen på andra sidan väggen där antennsladden är dragen. Fick en liten fundering och
tänkte att jag skulle testa att linda en labsladd runt antennkabeln några varv och så koppla ihop
ändarna så att jag får en kortsluten spole. Det lustiga är att det verkar som att det har fungerat.
Jag har inga problem med tv-bilden längre sedan jag gjorde min "spole".
Nu är min fråga: Funkar det att göra så? Eller har jag bara haft lite flyt och min "åtgärd" har
råkat sammanfalla med något annat som har hänt?
Har jag löst störproblemet?
Re: Har jag löst störproblemet?
Hej meconer!
Jag har inte någon tid och lust att fördjupa mig i teorierna runt din lösning men vill ändå ge ett litet förslag så att du rent empiriskt kan verifiera och svara på din fråga.
Normalt använder man ferriter som verktyg vid avstörning ifall man misstänker att det kommer in oönskade signaler via skärmen på antennkabeln. Linda helt enkelt av labbsladden igen och kolla om störningen kommer tillbaka.
Jag har inte någon tid och lust att fördjupa mig i teorierna runt din lösning men vill ändå ge ett litet förslag så att du rent empiriskt kan verifiera och svara på din fråga.
Normalt använder man ferriter som verktyg vid avstörning ifall man misstänker att det kommer in oönskade signaler via skärmen på antennkabeln. Linda helt enkelt av labbsladden igen och kolla om störningen kommer tillbaka.
Tänk att jag inte har tänkt på det.
Ferriter har jag ju använt nån gång men det hade jag ingen lämplig hemma. Ska prova det vid tillfälle också.
Kolla samtidigt så att antennkabeln är hel, speciellt vid kontakterna. Om skärmen har dålig kontakt kan signalen påverkas.