XP-användare och installerade program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse

XP-användare och installerade program

Inlägg av jesse »

Nu blir jag trött på XP igen. :wall: :sick: :ledsen: :doh: :doubt: :evil:

Har bara haft ett användarkonto hittills: Admin, och tänkte att det kanske är dags att skaffa ett normalt användarkonto "jesse". Så jag skapade en användare. Men då finns inte flera av programmen.

Google Chrome existerade inte. Det fungerade när jag installerade det från användaren "jesse".

Dropbox: har jag inte lyckats med riktigt än. SKulle installera även det som "jesse", men då fick jag en varning: "programmet blir begränsat i funktion om du installerar som vanlig användare. Du bör logga in som Admin. Så jag installerade om Dropbox som Admin. Men Dropbox syns ändå inte i "jesse".

Flera andra program saknas också, och jag vet inte i vilken ordning jag borde fixa dem? Installera om som Admin fungerar tydligen bara ibland, och installera som användare - får jag en lokal kopia av programmet då? Verkar ju onödigt....

hur gör jag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: XP-användare och installerade program

Inlägg av TomasL »

Nu var det länge sedan jag körde XP, men, andra får rätta mig om jag har fel.

Under foldern C:\Användare eller C:\Users, beroende på språk mm ligger alla hemkonton.
Många idiotiska programskapare/installationsprogram installerar genvägar osv till den lokala användaren som default och frågar inte vilka som skall använda programmet, och då hamnar ikonerna under Admin\Startmenyn.

Dock finns det ett konto som heter "Alla användare", flyttar du genvägarna från "Admin\startmeny" till "Alla Användare\Startmeny" så skall det fungera, om det inte är ett skitprogram.

Det finns i princip 3 sätt ett riktigt installationsprogram kan konfigureras.
Tyst installation till alla användare.
Fråga om endast det aktiva kontot eller alla konton.
Tyst installation enbart till det aktiva kontot.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

> flyttar du genvägarna från "Admin\startmeny" till "Alla Användare\Startmeny" så skall det fungera, om det inte är ett skitprogram.

Det var det första jag gjorde, men det fungerade inte alls. Genvägarna pekade på onåbara mål (filen existerar inte). Så jag tänkte att det borde finnas något vettigt officiellt sätt att göra det här på. Inget av programmen jag försökt installera om hittills har ställt frågan om vilka användare som ska få tillgång till programmet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Var pekar genvägarna på, programmen borde ju vara installerade i C:\Program, och då spelar genvägarna ingen roll
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vissa program vägrar som sagt fungera och jag har inte funnit lösning på skiten. Åt tjejjen installerade jag något och hade henne som tillfällig admin, men tro på fan slutade det funka då jag tog väck henne från den gruppen. :wall:

Vore kul att se en bra lösning på det hela. Själv har jag gett upp det är admin på alla mina konton annars är de oanvändbara tjejjen fick vara utan vissa saker :vissla:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

På XP-burkar tenderar det till att man alltid kör som admin, då många program är dåligt skrivna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast du har väl gett användare jesse adminbehörigheter ? då brukar det ju nästan alltid fungera, däremot har man ju fortfarande problemet med att genvägarna bara installeras för just den användaren som gjorde installationen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men genvägarna brukar ju peka mod \program, så det borde inte vara några problem att flytta dem.
Dock om programmet är så dåligt skrivit att det kräver en specifik folder under till exempel "local Settings" eller nått sånt så är det genast lite svårare.

Om man inte vill köra kontot som admin, kan man ju ändra till admin under installationen och ändra tillbaka efter.

Dock vissa program kräver admin för att fungera överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men genvägarna brukar ju peka mod \program, så det borde inte vara några problem att flytta dem.
Dock om programmet är så dåligt skrivit att det kräver en specifik folder under till exempel "local Settings" eller nått sånt så är det genast lite svårare.

Om man inte vill köra kontot som admin, kan man ju ändra till admin under installationen och ändra tillbaka efter.

Dock vissa program kräver admin för att fungera överhuvudtaget.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En del program är så illa skrivna att de har sina data ligger i en mapp under C:\Program... Då måste man ha administratörsrättigheter för att kunna köra programmet.

För en del program går det att lösa genom att flytta hela program-mappen till användarens "hem-mapp".
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ring skatteverket och byt namn till Admin

Swech
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tomas: Ja, genvägarna var ju tokfel:
"C:\Documents and Settings\Admin\Application Data\Dropbox\bin\Dropbox.exe" /home

Klart jag inte hittar något där. Men varför i helvete installerar sig dropbox i en lokal datafolder. Idioter! :evil:
Samma sak verkar gälla Google Chrome. Övriga program håller sig till C:\program

Enda anledningen att jag vill skapa kontot "jesse" är ju för att undvika att få skit installerat av oseriösa hemsidor/virus/dåliga program. Men efterom man i princip måste vara Admin varje gång man ska installera något så kanske det inte hjälper så mycket. :doubt:

Enkla hemmaskrivna program brukar fungera bäst, de kan man installera var som helst och de fungerar alltid (inget krångel med registret etc.).. Installerar man dessa lokalt som icke-admin riskerar man inte heller att nåt virus börjar ändra om i systemet.

Jag tänkte också tanken i går kväll att jag antagligen får fortsätta som Admin som jag gjort hittills. Så det är väl bara att ringa skatteverket nu då :)

Jag fick funderingen om att skapa användarkonton när jag fick hem ett USB-minne från dotterns förskola. Nåt skit installerades i C:\windows\system innan antivirusprogrammet hunnit scanna och sätta filen i karantän. Jag tror jag lyckades få bort det igen som tur var.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varför skulle annars nya datorer säljas? Kunde folk koda skulle vi slippa 90% av allt skit :vissla:

.ASM is the shit :mrgreen:
Skriv svar