Funderingar om el i äldre hus (hemelektronik)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
labmaster

Re: Funderingar om el i äldre hus (hemelektronik)

Inlägg av labmaster »

Precis, prova att vända på kontakten så kanske det försvinner.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Jag får inte ihop detta med att chassijordströmmar skulle kunna gå via en ojordad kabel, till ett jordat grenuttag och sedan via ytterliggare ojordad kabel till nästa apparat? Där det dessutom om jag har förstått tidigare innlägg rätt, så skulle dessa jordströmmar parallellkopplas för att komma upp i några mA? Så att det killar i fingrarna.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej RADIOT,

Varför skriver du och berättar detta. Det är väl mera intressant för TS om du berättar att det är potentialskillnader mellan apparaternas chassi som killar i fingrarna då han tar i två olika apparater. Men att om det är så att det killar utan att han ta i två apparater så kan det bero på att TS har en vattenskada i golvet och att detta tillsammans med riklig fotsvett leder till att det killar i fingrarna :lol:.

Vända på en av kontakterna kan hjälpa men generellt sett är det bra att inte ta i två apparater samtidigt då slipper det klia i fingrarna. Är det vattenskada och fotsvett som finns med som en parameter då har man verkligen problem.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Inlägg av ZnaxQue »

I vårt hus byggt runt 1960 hade jag också potentialproblem. De enda 4 jordade uttagen i huset finns nere i källarn. Jag löste problemet med potentialproblemet i mitt rum på övervåningen genom att jag helt enkelt chansade och drog en kabel mellan min grendosas jordpigg och elementet i rummet. Innan jag gjorde detta mätte jag mellan jordpiggen i ett utav källarens uttag och elementet vilka var kopplade med varandra.

/Znax
Senast redigerad av ZnaxQue 13 januari 2012, 11:41:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

:shock:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ZnaxQue skrev:I vårt hus byggt runt 1960 hade jag också potentialproblem. De enda 4 jordade uttagen i huset finns nere i källarn. Jag löste problemet med potentiaproblemet i mitt rum på övervåningen genom att jag helt enkelt chansade och drog en kabel mellan min grendosas jordpigg och elementet i rummet. Innan jag gjorde detta mätte jag mellan jordpiggen i ett utav källarens uttag och elementet vilka var kopplade med varandra.

/Znax
Detta är totalt förbjudet och kan bli helt livsfarligt.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Inlägg av ZnaxQue »

Glenn skrev:Detta är totalt förbjudet och kan bli helt livsfarligt.
Nae, varför skulle det vara det? Jag menar, hade jag kopplat grendosan till det jordade uttaget nere i källarn är ju det samma som när jag kopplar grendosan till ett ojordat uttag i huset och jorden från grendosan till elementet (som är kopplat till husets jord)? Jag menade inte att jag kopplade neutralen i grendosan till jorden om det var det du trodde. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det Glenn säger är att man inte får koppla jorden till elementet oavsett hur man kopplar. Jorden skall kopplas till elcentralen med gulgröna ledningar i plaströr eller på utsidan av väggen med särskilda kablar.

Men det är ju bara du och din familj som drabbas om det händer något så för övriga medlemmar i EF spelar det ju ingen roll hur du löser jorden i ojordade uttag.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Inlägg av ZnaxQue »

Okay, men då kopplar jag för säkerhets skull bort den lösningen. Får försöka med en sån där lång plasttråd för att dra lite jordkablar i PVC rören i väggen. ;)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är nog ett klokt beslut. Om du anlitar en elektriker som gör jobbet kommer han troligen att byta såväl fas som nolla när han drar i ny jordkabel. Hos från 60-talet har antagligen kablar av modernare slag men ännu äldre hus kan ha kablar med en slags tjärabaserat hölje och då är det definitivt rätt att byta alla kablar när man drar i jordkabel.

En god idé om du skall göra jobbet själv trotts att du inte får det om du inte är behörig elinstallatör är att göra som elektrikern och dra i nya kablar. Då använder du de gamla kablarna som dragtråd.
Skriv svar