I vart fall har jag en liten sak som jag har gått runt och funderat på den senaste tiden. Har läst en del trådar på Sweclockers om datorer i ojordade uttag och funderar på om det är något liknande problem här. Ämnet har kanske varit uppe tidigare men jag har inte varit medlem så länge.
Bor i ett hus från 1962 och jordade uttag är här en bristvara. Är väl i stort sett bara på ett par platser i huset som har jordade uttag och jag har ingen hemelektronik på dessa platser. Har inte haft några problem med min dator men väl med tv:n och dess kringutrustning. Har haft hjälp av min pappa med min parabolantenn och han säger att det killar ordentligt i fingrarna när han hanterar kopplingarna till antennsladdens kontakter. Själv tyckte jag att kopplingen till den vanliga tv antennen kändes otrevlig när jag råkade beröra metallen. Skulle in bakom apparaterna och koppla bort min video och lade armen på parabolboxen. Det var otrevligt. Det kändes som om det var ström i höljet. Scart kontakterna kändes inte heller snälla och nu undrar jag vad dessa saker kan bero på? Vilka strömstyrkor är det egentligen frågan om när det gäller hemelektronik? Och varför är antennkabeln så aggressiv, det är väl ingen ström att tala om i den (har ingen extra utrustning) ? Platt TV, video, sattelitmottagare är kopplade i en jordad grenkontakt och denna sitter i ett ojordat uttag. Har inte fått någon egentlig stöt men den känns otrevlig att hantera dessa saker.
Yes, på många apparater kan chassit bli svagt strömförande i ojordade uttag.
Detta är normalt inga särskilt farliga strömmar det rör sig om dock. Det man ska vara försiktig med är att ha flera apparater i samma jordade grenuttag, då kommer du att få strömmen ifrån samtliga apparater i dig när du rör en apparat, och tillsammans kan det bli betydligt mindre trevligt.
Lösningen på det är ojordade grenuttag, om man behöver grenuttag dvs.
Okej, då vet jag att det inte är något fel på min utrustning. Trodde inte att det skulle vara någon farlig ström men, som sagt, otrevlig. Får flytta parabolboxen (minsta enheten) så det blir mer plats. Blir bättre ventilation då också.
Har du verkligen jordade kontakter på tv, video och sat.box?
Iaf, en dålig grej om man kopplar samman flera jordade apparater via en grendosa med jordade uttag som sitter i ett ojordat vägguttag är att om en apparat blir spänningsförande så blir alla andra det också.
Kanske skulle du fundera på att jorda uttagen i några rum där du anser det behövas?
Vet ej vad det skulle tänkas kosta, men det kan säkert andra svara på.
Har du endast fas och nolla i stort sätt alla uttag så betyder det att du måste byta ut elkabeln till dom kontakterna du vill ha jordare, det måste bytas hela vägen till elskåpet för att vara säker på att det verkligen är jordat, i elskåpet finns det jord så det är ett bra alternativ, vill du jorda alla uttag i hela huset så blir det en hel del kabeldragning, har själv bytt el i ett helt hus och det var mycket pyssel och det är inget för dig att ge dig på om om du inte kan grunderna i el både teoretiskt och praktiskt + lite till, samt att blir nåt fel så kommer heller inte försäkringen att gälla om du gjort det själv med bristfälliga kunskaper.
Ska en elektriker göra detta åt dig så kommer det att kosta kosing om det rör sig om hela huset vill säga.
Bara för att det sitter ett jordat kontaktuttag så behöver det inte betyda att kontakten är jordad, har sett allt för många gånger att det sitter jordade kontakter utan tillkopplad jordsladd. Om du har jordat på vissa ställen kan du kolla upp detta genom att ta bort locken på kopplingsdosorna och på så sätt själv se var du kan byta ut ifrån för att få jordat om du inte vill dra ända från proppskåpet.
Den enda färgen som är "helig" är gul/grön samt att man inte får? dra några röda ledningar, däremot kan det vara lämpligt att byta samtliga ledare om det är en infälld installation, dels för att få det fräsct men även att det kan vara lättare att dra alla trådar på en gång ist för att trassla in sig i de befintliga.
Man måste inte byta färgerna.
Men det kan varav praktiskt att knyta på ny tråd på de gamla och dra i nytt.
Sedan är de moderna färgerna för fasen, brun och inte svart.
Man får dra röd som tändtråd i nya hus där man inte kan blanda ihop det med gammal jord.
Så förutom gul och grön som inte får användas alls och gul/grön som är jord får man
göra som man vill. Men det är starkt avrekommenderat att använda blå som något annat
än noll och obruten fas bör vara brun/svart/grå/"svart med vit rand" där brun är att föredra.
Man bör inte heller använda brun som tändtråd. Och har man använt någon annan färg som
obruten fas bör inte den heller användas som tändtråd.
mjv skrev:Har du verkligen jordade kontakter på tv, video och sat.box?
Iaf, en dålig grej om man kopplar samman flera jordade apparater via en grendosa med jordade uttag som sitter i ett ojordat vägguttag är att om en apparat blir spänningsförande så blir alla andra det också.
Kanske skulle du fundera på att jorda uttagen i några rum där du anser det behövas?
Vet ej vad det skulle tänkas kosta, men det kan säkert andra svara på.
Jag förklarar det lite närmare.
Att jag använde just det grenuttaget beror på att det fanns tillgängligt. Får byta det eftersom det verkar bättre att använda ett ojordat (om jag förstått saken rätt).
Jo, det är ett gammalt hus och om man hade pengar borde man ju modernisera hela systemet. Huset är som sagt gammalt och elsystemet lär ju knappast bli bättre över tid. Till saken hör också att antalet uttag är besvärande få (och de är som sagt ojordade för det mesta). Vanligaste storleken i propp skåpet verkar vara 6A med undantag för några 10A. Modernaste komponenten (förutom elmätaren) är en jordfelsbrytare. Tror jag ska gå ner och "testa" den i morgon för det ska göras ibland.
vanligt att blå nyttjas som en fas till tex 2fas element.
Fast jag skulle i största grad aldrig använda sig av mer än blå,gulgrön, svart,vit, brun och orange i elinstallationer. sällan man behöver ha mer färger.
I äldre hus bör man byta ut all kablage och uttag. finns sällan petskydd och saknas skyddsjord. plus att gamla kablar kan tappa isoleringen. behöver inte bli så farligt dyrt om det bara är fk och uttag och ett par knappar. dessutom bör man sätta in jordfelsbrytare och evt en ny elcentral om man känner för det.
En sak att tänka på att all nyrenovering/nybygge måste ha jordfelsbrytare och petskyddade uttag och jordade uttag. sen så får man inte häller blanda att två uttag i ett rum är jordade medans det 3dje är ojordat.
Finns även rekomendationer att uttag man kan tänka sig att de kommer nyttjas utomhus genom förlängningssladd måste även de vara skyddsjordade.
Jag vet inte hur det är med nya platt-tv men de äldre hade en viss potensial på chassit. Antennjorden är på direkt eller indirekt förbunden med detta. Tv reparatörer brukade inte sällan ha en transformator 230-230 volt vid sin arbetsbänk som gjorde att deras 230 volts spänning var flytande mot jord och antennjord och undvek på så sätt att få dessa irriterande stötar. De kan faktiskt bli jäkligt obehagliga om man sitter med ett stadigt tag i chassit på en gamma tjock-tv och får tag på antennjord eller något annat jordat.
När jag praktiserade hos en tv reparatör i min ungdoms dagar så sade man att chassit hade 110 volt (halva nätspänningen av den tidens 220V).
Denna potensialskillnad kan ibland ställa till problem med mottagning och elektronik men det finns lösningar. Det finns så kallade galvaniska avskiljare och galvaniskt avskilda antennsladdar.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett vare sig TV,DVD eller förstärkare ha jordade kontakter så det har inget med huset avsaknad av jordade uttag att göra.
Fast jorden behöver ju inte hjälpa i detta fall, är apparaten ojordad (dubbelisolerad) så har man samma problem igen.
Hemma hos mig där huset är byggt 2010. Min tv är jordad, hemmabioreceiver ojordad, satellitbox ojordad men har väggvåra. Det kittlas lite lagom ifall man kommer åt skärmen på kablar och en jordad apparat samtidigt.. Man får lära sig hur man pluggar in kontakter!