Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att kapa/slipa neodym magneter är inte att rekommendera då dessa bla innehåller brom som inte är speciellt hälsosamt att få i sig, men har man skyddsutrustning i form av gasmask så. Neodym magneter är väldigt hårda av sig då dom är sintrade så det är svårt att dela dom eller att slipa till dom men det går om man verkligen vill och har rätta grejer -> dremel med kapskiva/vinkelslip.

EagleSpirit: jodå jag har några cylindermagneter kvar. Jag har 8st med 2mm hål och 3st med 3mm hål. Det är förnicklade neodym magneter av N50 klass vilket gör dom mycket starka och dom har alltså sina poler på sidorna.

Bild
Det var inte lätt att få den lysdioden att stanna där..

Är du intresserad så släng bara iväg ett PM. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry: :) Nja, lysdioden ville nog gärna vara närmare magneterna, gissar jag.
Angående polerna, de sitter så här då alltså?
Bild

Hittade förresten en länk där en tjej bygger egna lasers!

http://www.geocities.com/diane_va/laser/index_E.html

Eller vad sägs om den här? MYCKET snygga bilder på färglasers! Visserligen har han koncentrerat sig mest på styrprogrammen, men ändå....
(Skulle vilja låna hans hjärna en stund...) :lol:

http://www.akrobiz.com/laserboy/

Ok, innan jag går och jobbar vidare med mitt projekt. En sida med program för de som kör Linux. En hel del nyttig info för lasers i allmänhet finns där också:

http://www.linux-laser.org/
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du har helt rätt angående lysdioden. Japp polerna är på sidorna precis som på bilden.

Intressant med dom lasrarna som tjejen gjort. Känner väl igen den översta varianten som det även finns enklare varianter av länkarna i slutet på den sidan. Jag gjorde en sådan för ca 4 år sedan som använder samma princip som hennes men en annorlunda uppbyggnad som är platt istället. Det är en UV-laser så strålen syns inte men det blir en intensivt ljusblå punkt om man sätter ett vanligt papper framför den. Men den ser egentligen nästan vit ut pga av intensiteten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ojdå! Inte illa. :)

Jag har gjort en första test av spegel-armarna. Men det blir inte riktigt som jag vill ännu. Jag har ca 240cm till taket där jag projicerar laserstrålen, men "X-strålen" kan bara röra sig ca 150cm i sidled, annars hamnar strålen utanför Y-spegeln. Tyvärr kan jag inte placera speglarna närmare varandra nu, utan att förminska själva styr-armarna ännu mer.

Här är en liten bild på hur det ser ut just nu:
Bild
(Laserstrålen är Photoshopad)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle sätta speglarna så de korsar mitten på lagret så de vrids exakta grader och inte tiltas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo jag misstänker att det är så jag måste göra.
Jahopp, bara att plocka isär och såga igen då... :)

Positionsbestämmningen har jag undvikit så långt det går. Mest för att ritningen (galvamp) ser så stor ut. :lol:
Någonstans såg jag en optisk variant på positionsavläsning. Den byggde iallafall på en film med en toning från helt genomskinlig till svart, som roterade mellan en läsgaffel. Frågan är hur exakt den var...
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Alltså jag vill ha den!
http://www.akrobiz.com/laserboy/
Men hur attans byter han färger?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Han har en röd, en grön och en blå laser. Alla har två speglar var som gör att han kan rita med varje färg på olika ställen. Det kan inte ha varit så jättelätt att placera alla speglarna rätt i det fallet. Sedan styr han varje färg (av/på och position) separat. Resultat: Färgbilder.

Önskar bara det var lika lätt att bygga den som att beskriva konstruktionen... :)
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Efter att ha sett filmerna på http://www.wickedlasers.com/ på 95mW så är jag inte säker på om jag vill arbeta med laser :oops:

Kanske kan anväda det som flugdödare :twisted:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

JimmyAndersson skrev:Han har en röd, en grön och en blå laser. Alla har två speglar var som gör att han kan rita med varje färg på olika ställen. Det kan inte ha varit så jättelätt att placera alla speglarna rätt i det fallet. Sedan styr han varje färg (av/på och position) separat. Resultat: Färgbilder.

Önskar bara det var lika lätt att bygga den som att beskriva konstruktionen... :)
Så är det inte riktigt vad jag kan se. ser ut som han har riktat alla lasrar mot de två galvona mha speglar.
På de riktiga varianterna som kostar hundratusentals kronor så sitter det en rgb laser i.

I denna rgb laser sitter det en röd, en grön och en blå laser som med hjälp av speglar riktar strålarna så att de "flyter" ihop till en stråle/punkt, ungifär som en rgb diod.
Genom att sedan slå på/av de olika lasrarna i olika kombinationer så kan man få ut olika färger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Cenorpa: Tyckte det såg ut som flera speglar, men där ser man. :)

Logan: Jo, det gäller att vara försiktig. Speciellt med dessa gröna lasers eftersom de är mer kraftiga än vanliga röda laserpekare.
Jag har tänkt till både en och två gånger extra när jag justerat speglarna till min laser. Inte för att dessa vi använder kan bränna hål i saker, men det vore inte nyttigt att få den laserstrålen i ögonen! Jag läste att man inte heller ska rikta den mot huden.
Men visst, tänker man på vad man gör så är lasers riktigt roliga att använda!

Flugor... Hm, skulle även fungera som "optiskt myggnät" ifall man byggde en ram med speglar.... :)
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Japp det skulle vara nice, men galet vad speglar det måste vara då, får ju inte vara mer än 2mm mellan strålarna då.

EDIT: Räcker ju med att ha 4 långa bitar och sedan rikta lasen lågt så skulle det ju funka
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

För att inte hamna för långt ifrån topic:
Det går att använda en liknande grejj som byggs i den här tråden. Dvs en spegel som snabbt sveper över hela området. För att inte bränna ramen så kanske man kunde montera speglar (som tål värme) längs med hela insidan av ramen...

Nästa projekt? :lol: Nja, jag håller mig till "snällare" lasers...
Däremot blir mitt nästa laserbaserade projekt: en laserharpa! Men inte så kraftfull som Jean Michel Jarre's version från 80-talet, den krävde nämligen hanskar av asbest!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har funderat på det där med att få linjerna raka när man fäster spegeln en bit från centrum. Det kommer bli svårt men man kan kanske justera det i mjukvara. Sen får man ju se över lite hur man placerar speglarna. Hur skulle man kunna plavera spegeln mitt på axeln? Den metod jag använder gör ju att jag inte kan sätta spegeln på annat sätt, men det finns väl inte så mycket att göra åt. Det här är ett test som lika gärna kan gå åt pipan.... Men man kan ju iaf göra lite schyssta mönster, för det har jag faktiskt gjort...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det finns även fullfärgslaser. Äckligt dyra men roliga effekter kan man få med dom. Lasertypen kan producera ett antal olika spektrum samtidigt. Dock brukar inte en enskilld laser skapa alla färger utan man behöver ibland 2 st till detta men jag har för mig att det finns typer som kan producera alla 3 grundfärgerna samtidigt. Dock är dom oftast inte lika starka. Men jag vet dock inte hur det har utvecklats sig idag.
Skriv svar