BT30 spindel - Designhjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

BT30 spindel - Designhjälp

Inlägg av thewho »

Hejsan

Som någon kanske har sett i min tråd funderar jag om det är lönt att göra en spindel själv.
Alternativen är:
Tormach: Komplett 545$
Industrial Hobbies: Axel & lager 300$
Med en större budget kanske dom här skulle vara ett alternativ

Nu säger jag inte att jag måste ha en bt30 spindel, allt som är bättre än min nuvarande mk2'a är av intresse (tips?)
Jag skulle också vilja komma upp i 8-10000rpm för jag kör ganska mycket alu.

Lite info innan bilden kommer:
Främre lagren är 7008 (40x68x15) hittade inte dom i solidworks så därför har jag ritat med 6008or
Jag är långt ifrån klar, men jag tyckte att det var dags att kanske få lite feedback
Bild
Bild

Framför allt funderar jag på:
Griparmens utformning
Hur tallriksfjädrarna ska sitta

Lånar H.Os bild
Bild
http://www.henriksplace.se/cnc/new_mach ... indle.html

Kanske skulle jag klara mig med en "kinaspindel" men jag vill gärna fräsa stål och enkelt kunna byta verktyg
En R8 spindel kanske skulle fungera?
Nu orkar inte min hjärna mer, men kommentera gärna :vissla:
krille356

Re: BT30 spindel - Designhjälp

Inlägg av krille356 »

Jag var ju lite kort inne på att försöka göra en egen spindel innan jag bestämde mig för att lägga tiden på själva maskinen i stället och köpa en Tormach spindel.

Det jag kom fram till var att det nog är ett rätt svårt projekt och att man får vara beredd att misslyckas några gånger innan man får till den riktigt bra.

Ska man ha råd att göra några försök så bör man kanske skaffa sig möjlighet att härda och slipa spindeln själv?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Hur har du tänkt att låsa spindelaxeln? Låsmutter i bakkant av huset?
Vad är det som sitter bakom de främre rullningslagerna?
thewho

Inlägg av thewho »

Om det blir av kommer jag att *försöka* härda och slipa axeln själv.
Den svarta grejen efter lagren är en låsmutter. Och på tal om det, behöver man kunna komma åt att spänna den efter att spindeln är monterad?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag skulle satsa på lager som är gjorda för parvis montering, då slipper du ha någon distans mellan dom och det är bara att dra ihop tills det tar stopp.

Annars kanske du kan ta ett tunnväggigt rör med parallella ändar som distans mellan de nedre lagrena och det övre lagrets innerring och sedan ha KM-muttern ovanför det övre lagret - då blir det enklare att justera förspänningen.

Jag är inte säker på vad jag kan bidra med beträffande grippern och fjädrarna men här är en 2D-skiss på nedre änden av min. Om jag skulle göra något annorlunda så är det göra själva grippern "flytande" i förhållande till själva dragstången eftersom det var DÄR problemet med min uppstod.
BT30.GIF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om det vore min sak, skulle jag inte lägga upp det som H.O har gjort.
Sätthärdning och efterföljande bearbetning är inte enkelt.

Satsa på seghärdat grundmaterial och sedan gasnitrering. Deformationerna blir då minimala.
Då kan du spara material för efterbearbetning på endast ett fåtal ställen.
Själva spindelkonan skulle jag nog svarva/slipa på plats i fräsmaskinen.

Att försöka härda själv är bara dumdristigt. Det kostar inte många kronor att få det proffesionellt gjort.

När det gäller grippern är man ju inte helt låst till att använda kulgripper.
Även spänntång fungerar. Om det förbättrar det hela något, det vette sjutton. :humm:
H.O

Inlägg av H.O »

Nä jag hade ju ett h-e...och då lämnade jag ändå bort prylarna för båda härdning och slipning. Val av material (SS2511 i mitt fall) och typ av härdning var helt på rekomendation av firman som utförde härdning och slipning. Om jag ändå vetat bättre....

Och som säter säger, härdningen i sig var inte speciellt dyr alls, det var slipningen de körde upp mig på. Jaja, det är passé nu...

Min uppfattning är att om man inte har tillgång till utrustning för härdning och slipning (eller bra kontakter) så går det inte att bygga en för mindre än vad Tormach-spindeln kostar. Kanske går det att göra det bättre men knappast billigare. Nackdelen med Tormach's spindel är ju att det oklart hurvida man kan eftermontera en gripper - av något slag.
krille356

Inlägg av krille356 »

När jag köpte min spindel av Tormach så var de rätt noga med att påpeka att det inte går att använda den med en gripper. Möjligt att det skulle gå att modifiera den men det är nog inte så lätt.
thewho

Inlägg av thewho »

Nu vet jag inte om det finns någon här på holmen som har utrustning att slipa axeln. :humm:
Jag vet att det finns företag som kan både svarva och härda axeln här iaf.

H.O
Varför gjorde du en skild "hylsa" för griparmen? Enklare att få profilen svarvad?

Här är en länk till X3ans spindel
http://littlemachineshop.com/products/d ... ndleR8.pdf

Jag tycker att det är väldigt tunt gods under de nedre lagersätet (2.74mm) men det kanske inte gör någonting?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror inte du behöver slipa axeln utvändigt.
Det fungerar ganska bra att finsvarva härdat, med rätt sorts skär.
Du hade väl egen svarv?
H.O

Inlägg av H.O »

H.O
Varför gjorde du en skild "hylsa" för griparmen? Enklare att få profilen svarvad?
Ja, absolut. Jag gjorde ju all svarvning själv i en manuell svarv och hade aldrig fixat att svarva den profilen så långt in i spindeln. Det går säkert om man vet vad man håller på med och har rätt prylar men det varken gjorde eller hade jag ;-)
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Jag gjorde en R8 spindel av x3an från lilla maskin shoppen som bas. Det som var dyrt var lager och hus som jag inte kunde svarva själv. Dessutom hade jag två par spindellager (både uppe och nere) vilket var rätt onödigt. Tror jag landa på ca 3000 spänn totalt.
Nu kör jag inte 10krpm utan mer ca 3000 varv men är riktigt nöjd med hur det funkar. Kinaspindeln var kanske inte den bästa men med tts och lite bearbetning av "nosytan" när den var på plats i sitt hus så fick jag ändå till det rätt hyffsat till slut.
Fördelen som jag ser det med tts är att det är lättare att göra en "gripper". Dock så håller väl inte tts för vad som helst men inte lossnat för mig i alla fall. Men en 30-kona är ju stabilare helt klart.

Per
thewho

Inlägg av thewho »

Säter:
Jag har en 2 tons revolversvarv, knepigt att svarva konor med den iof :doh: men jag har en verktygsslid som jag ska försöka montera på den
Per:
Har du nå bilder på din spindel?
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Dålig hemsida men en hel del bilder från bygget och de joxande jag gjorde för att få till det så bra som jag kunde utan att för den saken förstå ngt om det :)
http://per.artektron.se/Mill_Spindle.html
P.-
thewho

Inlägg av thewho »

Vilket inspirerande bygge :tumupp:
Tror nog att det får bli en sån axel.

Har du fler bilder på fräsen? Ser ut som en gedigen klump :roll:

EDIT:
Är det någon som vet var man kan få tag i X/SX3ans spindelaxel? Kollade frakten på lms och dom ska ha 50$ bara i frakt..
Skriv svar