Optimering av egenbyggt försteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka

Re: Optimering av egenbyggt försteg

Inlägg av freddenacka »

Nu blev det väldigt rörigt men jag ska försöka bättra mig.
Min försteg har först ett Riaa som baseras på en byggsats p91
Efter det har jag gjort ett försteg efter Nagrefs exempel från Forumet faktiskt.se.
Anledningen till att jag använt den oamp jag använt är för att det var det som var angivet i exemplet och andra på forumet som byggt detta menade på att det låter bra.
Jag har byggt detta och jag tycker att det låter utmärkt i måna kråköron men jag har valt att göra en extra utgång som behöver lite extra förstärkning.
Min fråga här är hur jag kan förbättra denna färdigbyggda konstruktion som jag gjort efter eget huvud för att få till rätt volym till Rörförstärkaren som jag spelar mono med.

Angående DC skydd, är inte det vad jag har framför oamparna på plus och minussidan 100n kondensator? finns 220p kondensatorer som går mot jord på samtliga ingångar.
Ber om överseende med mina små kunskaper kring detta då jag inte är så teknisk bevandrad kring elektronik än men försöker lära mig :)
Borde jag ha mer än detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Angående DC skydd, är inte det vad jag har framför oamparna på plus och minussidan 100n kondensator?
Nej, det är avkopplingskondensatorer för att dämpa störningar på matninsspänningen. Mer om dessa kan du läsa i bifogad artikel.
finns 220p kondensatorer som går mot jord på samtliga ingångar.
Lågpassfilter har man på ingången till en apparat för att dämpa höga frekvenser. Detta för att undvika radiodemodulation i efterföljande aktiva komponenter. Observera att dessa kondensatorer med resistorer endast behövs på ingångar och utgångar för en apparat. För bästa effekt ska dessa monteras så nära som möjligt på ingående kontakt.

Om du vill fördjupa dig i audiokonstruktion har jag och några andra här på forumet samlat ihop en gedigen litteraturförteckning i tråden Litteraturförteckning för mixerbordskonstruktion

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=51772
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Nu har jag fixat dc skydd på ingångarna. Samt tagit bort lågpassfilter där det inte är ingångar. har jag tolkat detta rätt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är rätt tolkat.

Beteckna gärna varje individuell komponent också så blir det lättare att diskutera schemat, t.ex C1, C2, ...

Tillsist skulle du kunna öka kapacitans för kopplingskondensatorna för att minska distorsionen. Mer information om lämpliga värden på kopplingskondensatorer kan du läsa i tråden Lämplig kapacitans för kopplingskondensatorer

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=51456
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Kan man ha DC skydd även på en utgång?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ja det kan vara smart för även där kan dålig apparatur ställa till det. Vanligt är även att man har kopplingskondensatorer mellan interna steg i en krets. Detta för att slippa bekymmer med offset-spänning och biasströmmar. T.ex minskar likspänning dynamiken om den är tillräcklig stor och likström genom potentiometrar skapar skrapljud vid rotation. Brytare är även känsliga mot likspänning.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Finns det någon nackdel att sätta upp dc skydd, menar jag vet att jag har dc ström vid uppstart osv från riaat så har en mute funktion nu men skulle gärna få bort det helt i stället.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Det har gått lite audiofila troll i många konstruktioner.

DC-koppling har blivit ett mantra.

Och exotiska PIO och teflonkondingar höjs till skyarna.

Gillar inte lytar i signalvägen då dom åldras av värmen mer än foliekondingar.

Det som folk har som argument mot kondensatorer i signalvägen är att dom hör dom.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

jag får alltså testa och bestämma mig efter det. Mitt p91 projekt är ju allt annat än exklusivt men det låter efter omständigheterna otroligt bra.
Jag hänger inte riktigt med i alla begrep. är denna får elfa lämplig? 65-476-24
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Mauritz skrev:Det har gått lite audiofila troll i många konstruktioner.

DC-koppling har blivit ett mantra.

Och exotiska PIO och teflonkondingar höjs till skyarna.

Gillar inte lytar i signalvägen då dom åldras av värmen mer än foliekondingar.

Det som folk har som argument mot kondensatorer i signalvägen är att dom hör dom.
Problemet är att allt för många HIFI-amatörerna är obildade och inte orkar ta till sig teorin som finns tillhands för konstruktionsarbetet. Många scheman som snurrar runt ute på HIFI-forumen är rena skiten enligt mig. Även populära Elliott Sound Products har jag uppmärksammat inte har full koll. Var länge sedan jag kollade på sidan sist, men jag har sätt ett mixerborskprojekt som påminner om 60-talet då ingenjörerna inte visste bättre.

Att börjar prata om vad som låter bra eller dåligt fungerar helt enkelt inte. Precis som för synen målar hjärnan upp en hel del av våran uppfattning för ljud också. För den intresserade kan jag rekommendera den lättlästa boken Hemisfärernas musik, om musikhanteringen i hjärnan av Jan Fagius.

Angående kopplingskondensatorer tycker jag hela diskussionen inom HIFI-världen är rent hemsk. Mycket snack och lite beräkning samt litteraturläsning. Om distorsion över kondensatorer för audiofrekvenser har jag endast sätt en bra artikel

Bateman, C. (2002/2003) Capacitor sound? Electronics World, Parts 1-6 (July 2002 - March 2003).

Min egen slutsats är att elektrolytkondensatorer fungerar bäst. Detta eftersom de kapacitanser som fungerar bäst (>> 10 µF) blir ekonomiskorimligt för andra typer.

Tillsist vill jag nog påstå att vill man göra bra audiokretsar bör man hålla sig borta från HIFI-forumen och istället koncentrera sig på litteraturförteckningen jag länkade till innan.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

freddenacka skrev:Jag hänger inte riktigt med i alla begrep. är denna får elfa lämplig? 65-476-24
Vad ska du använda den till? Som kopplingskondensator duger den inte på långa vägar om du vill ha en transparent audiokrets. Du ska snarare satsa på 47 µF istället för 1 µF.

Angående begrepp förstår jag att det blev väldigt mycket i denna tråden. Sådant smälter man inte på en dag. Jag själv har hållit på och konstruerat mixerbord i över 7 år och ännu har jag inte lyckas :). En bra start för audiokonstruktion för följande bok

Self, D. (2010) Small Signal Audio Design. Focal Press.

Den sammanfattar det mesta som man behöver veta. Dessutom finns det ingen annan bok av detta slag, innan fick man ta lite från varstans. Att påpeka är att författaren Douglas Self har varit chefsdesigner hos Soundcraft som är kända för sina mixerbord av bra kvalite.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

freddenacka skrev:jag får alltså testa och bestämma mig efter det. Mitt p91 projekt är ju allt annat än exklusivt men det låter efter omständigheterna otroligt bra.
Jag hänger inte riktigt med i alla begrep. är denna får elfa lämplig? 65-476-24
Dom där blir nog lite stora att få ner i lådan.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Oki kan ni komma med förslag på en kondensator som skulle kunna fungera som dc skydd?
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Psynoise:

Transparans och rörförstärkare :lol: :lol: :lol:

Nu har du öppnat pandoras box.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hos ELFA finns t.ex 67-350-88, dock finns betydligt billigare hos Farnell om man tycker det är dyrt.
Skriv svar